اویل پرایس: پیش‌بینی‌های ضد و نقیض درباره بهای نفت در سال 2016

وبسایت اویل پرایس در گزارشی به بررسی دیدگاه های متفاوت تحلیلگران در خصوص بهای نفت در سال 2016 پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت اویل پرایس در گزارشی نوشت: یکی از واقعیت های موجود در بازار نفت این است که با وجود تلاش تحلیلگران و معامله کنندگان، هیچ کس از بهای طلای سیاه در آینده مطلع نیست. هر ساله شاهد تفاوت های زیادی در پیش بینی بهای نفت هستیم. برخی از مفسران به دنبال بهای 10 دلار در هر بشکه هستند؛ ولی برخی دیگر امیدوارند بهای آن به 100 دلار در هر بشکه برسد. 

متوسط بهای پیش بینی شده نفت بوسیله تحلیلگران حدود 46 دلار در هر بشکه تا پایان سال 2016 میلادی است؛ اما در این رقم نیز اختلاف نظرهایی وجود دارد. به عنوان مثال، سال گذشته یک اقتصاددان پیش بینی کرد بهای نفت به حدود 10 دلار در هر بشکه می رسد. بهای نفت هرگز تا این حد سقوط نکرد؛ اما بیش از اندازه ای که هر کس انتظار داشت کاهش یافت. حتی با وجود بازگشت بهای نفت به مسیر قبلی، شرکت های بزرگ اکنون دیگر پول خود را صرف سرمایه گذاری در حوزه نفت نمی کنند به این امید که شاید فردا بهای طلای سیاه اندکی افزایش یابد.

به نوشته اویل پرایس، تنها اقتصاددانان از این وضع ناراحت نیستند. چند ماه پیش شرکت خدمات مالی فرانسوی "ناتیکزیس" در خصوص افزایش صادرات نفت ایران و بهای طلای سیاه در سالهای 2016 و 2017 ابراز نگرانی کرد. این شرکت فرانسوی اعلام کرد بهای نفت خام در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی به بشکه ای 38 دلار می رسد و جهان همچنان با مازاد تولید نفت روبرو خواهد بود.

در حال حاضر روند صعودی بهای نفت به دلیل ایجاد اختلال در عرضه طلای سیاه است. شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی "گلدمن ساکس" معتقد است این مسئله باعث کاهش تولید روزانه نفت شده است. این درحالیست که برخی دیگر از تحلیلگران بر این باورند که افزایش اخیر بهای نفت ماندگار نیست و عربستان سعودی و ایران همچنان به تولیدات نفتی خود ادامه می دهند. همچنین مشکلاتی که درعرضه نفت در کانادا به دلیل آتش سوزی ایجاد شده نیز به زودی حل می شود.

در ادامه این گزارش آمده است: اگر فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را در ماه ژوئن (یک هفته آینده) افزایش دهد، بهای نفت حتی بیشتر از پیش کاهش خواهد یافت. درواقع با این کار، ارزش دلار افزایش و تقاضا برای نفت کاهش می یابد. در کل، دلایل زیادی برای سیر صعودی و نزولی بهای نفت وجود دارد و هر کدام از تحلیلگران از جنبه ای به بررسی آن می پردازند؛ اما سرمایه گذاران باید خود را برای هر اتفاقی در حوزه نفت آماده کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار