اصفهان؛

400اثر تاریخی ناب اصفهان ناشناس مانده است

‌یک پژوهشگر تاریخ گفت: تنوع مالکان، نبود آشنایی مردم با آثار تاریخی اصفهان و محدود بودن شناخت فقط به چند اثر تاریخی نیست نبود زیرساخت‌های لازم رفاهی و نبود لیست مشخصی از آثار تاریخی که نشان دهد 400 اثر تاریخی ناب موجود در شهر اصفهان چه و کجا هستند، از معضلاتی است که توسعه گردشگری اصفهان را گرفتار کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محمدحسین فروغی در نشست "زمینه‌های خلاقیت در توسعه گردشگری با توجه به جاذبه‌های تاریخی اصفهان" که به همت مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: صنعت گردشگری با عمر کوتاه خود تاکنون 10 درصد از تولید ناخالص و اشتغال را در جهان به دست آورده و یکی از قوی‌ترین صنایع حال حاضر جهان محسوب می‌شود.

‌وی با بیان اینکه ایران جزء 10 کشور برتر جهان در زمینه گردشگری معرفی‌شده است، افزود: سهم ایران از بازار توریسم در جهان کمتر از یک درصد و سهم این کشور از صنعت گردشگری به طور کلی نیز در اشتغال و تولید ناخالص کمتر از یک درصد است.

این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: اصفهان به علت موقعیت جغرافیایی و حضور در فلات مرکزی و نشست در کنار زاینده‌رود و همجواری با کوه‌های زاگرس و همسایه بودن با حاشیه کویر موقعیت فوق‌العاده جغرافیایی دارد و روستاهای بسیار کهن نیز در آن به شکل متعددی هویدا است.

‌فروغی با اشاره به اینکه اصفهان در چهار دوره تاریخی در اوج و قله تاریخ قرار دارد و پایتخت بهترین سلسله‌های حاکم بر ایران می‌شود، گفت: پس از حمله مغول‌ها به اصفهان به قدری این حمله شدید بوده که از گسست نسلی در میان اصفهانی‌ها صحبت به میان می‌آید و در واقع به قدری ضربه مغول‌ها به اصفهان سهمگین بوده که حتی مورخی نتوانسته و نبوده که آن دوران را به روایت در آورد، اما برخی از اسناد نشان می‌دهد که جمعیت اصفهان به قدری کم شده که مالیات قبل از دوره حمله مغول‌ها با مالیات بعد از دوره مغول‌ها 95 درصد کاهش را نشان می‌دهد که این نشان از کاهش شدید جمعیت اصفهان دارد.

‌وی تأکید کرد: اصفهان در دوران پیش از صفویه از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار بوده و به واسطه اهمیت اصفهان در دوران قبل از صفویه موجب شد تا صفویان اصفهان را به پایتختی برگزینند و قطعاً آثار موجود در اصفهان فقط به دوران صفویه محدود نمی‌شود.

‌مدیر گروه تاریخ اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان ادامه داد: اگر پس از صفویان قوم‌هایی مثل مغول یا تاتار به اصفهان حمله می‌کردند، بی‌شک از آثار امروز اصفهان که از دوران صفویه وجود دارد، چیزی باقی نمانده بود و اگر امروز منار ساربان را با 900 سال قدمت در اصفهان می‌بینید، نشان می‌دهد که در دوره ملک شاه سلجوقی اصفهان چه جایگاه والایی داشته و مردم از چه درجه اقتصادی بالایی برخوردار بوده‌اند که چنین مناره‌ای ساخته‌شده و گفته می‌شود که شاگردان بازاریان اصفهان در دوره ملکشاه سلجوقی با سطل طلا جلوی مغازه‌هایشان را آب‌وجارو می‌کردند.

فروغی با تأکید بر اینکه اصفهان و آثار آن فقط محدود به میدان نقش‌جهان نیست، ادامه داد: منار ساربان که 900 سال پیش در اصفهان بنا شده امروز سومین منار بلند جهان محسوب می‌شود و ارتفاعی 54 متری دارد. محراب ایلخانی مسجد جامع یکی از حیرت‌انگیزترین معماری‌های جهان را دارد و این نشان می‌دهد که اصفهان یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران قبل از صفویه بوده است.

وی به موانع موجود برای توسعه گردشگری با توجه به آثار تاریخی اشاره کرد و افزود: متأسفانه متولیان برخی آثار تاریخی در اصفهان زیادند. در اصفهان اداره کل میراث فرهنگی، اوقاف، شهرداری، حوزه علمیه و مالکان خصوصی بناها را در اختیار دارند و هرکدام نیز روش و استراتژی نگه‌داری خود را پیاده می‌کنند از یک طرف اوقاف اصلاً تمایلی به بازدید عمومی از اماکن مهم که دستش است، ندارد از طرف دیگر میراث فرهنگی به قدری سخت‌گیری می‌کند که برخی از آثار تاریخی از بین می‌رود.

‌مدیر گروه تاریخ اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان اضافه کرد: تنوع مالکان، نبود آشنایی مردم با آثار تاریخی اصفهان و محدود بودن شناخت فقط به چند اثر تاریخی، نبود زیرساخت‌های لازم رفاهی و نبود لیست مشخصی از آثار تاریخی که نشان دهد 400 اثر تاریخی ناب موجود در شهر اصفهان چه و کجا هستند، از معضلاتی است که توسعه گردشگری اصفهان را گرفتار کرده است.

‌فروغی خاطرنشان کرد: اگر از آثار تاریخی اصفهان به روش موضوعی و نوع معماری تفکیک صورت گیرد، قطعاً گردشگری اصفهان موفق‌تر خواهد بود و اگر حتی در آثار تاریخی اصفهان مباحث تخصصی مورد بررسی قرار گیرد و کلاس‌های علمی برپا شود، قطعاً گردشگری یک گام به پیش ‌برخواهد داشت.



انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.