ایندیپندنت بررسی کرد:

کشته شدن ملا اختر منصور و تاثیر آن بر آینده افغانستان

روزنامه ایندیپندنت در مطلبی نوشت مرگ سرکرده گروه طالبان منصور همزمان با آغاز سیاست‌های تهاجمی جدید آمریکا، بر آینده افغانستان اثر می‌گذارد.

کشته شدن ملا اختر منصور و تاثیر آن بر آینده افغانستانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایندیپندنت در گزارشی نوشت: مرگ ملا اختر منصور ضربه ای محکم به دوستان او در تشکیلات نظامی و امنیتی پاکستان و همراه با آغاز سیاست های جدید آمریکا در افغانستان خواهد بود؛ جنگی که اوباما وعده پایان آن را داده بود.
مرگ ملا اختر منصور، سرکرده طالبان، در حمله پهپادهای آمریکایی از اهمیت ویژه ای در تغییر وضع درگیری ها در افغانستان و پاکستان دارد.

محدوده معمول حملات هوایی آمریکا تا کنون به مناطق قبایلی شمال و جنوب وزیرستان محدود بوده است که محدوده القاعده و عناصر خارجی است، اما این بار هدف حملات هوایی، منطقه بلوچستان و یکی از اعضای ارشد طالبان بوده است. منطقه بلوچستان جایی است که شورای رهبری طالبان موسوم به 'شورای کویته' در آن مستقر است.

ظاهرا روابط ملا منصور با القاعده رو به افزایش بود. پررنگ شدن دوباره القاعده در افغانستان و اتحاد او با داعش و طالبان خبر از ائتلاف تروریستی در افغانستان دارد. ایمن الظواهری، سرکرده القاعده، وعده وفاداری به ملا منصور داده بود و سرکرده طالبان نیز در مقابل متعهد شده بود تا با القاعده همکاری داشته باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: افزایش خشونت در افغانستان با ورود القاعده و داعش نشان دهنده این است که کاهش نیروهای آمریکایی از سوی اوباما در سال جاری امری نامحتمل خواهد بود. دولت آمریکا معتقد است باید اقدامات جدی در این خصوص صورت پذیرد.

به باور آمریکایی ها، ملا منصور و گروه های هم پیمان او مانعی برای مذاکرات به شمار می آمدند. بر اساس گزارش‌ها، اوباما شخصا دستور حمله را صادر کرده است. جان کری گفت: «ما از مدت ها قبل اعلام کرده بودیم که ملا منصورتهدیدی جدی برای آمریکا و شهروندان افغانی است. این اقدام پیامی روشن به همه جهان است. ما همچنان به همکاری با شریکان افغان خود ادامه خواهیم داد.»

ریاست عمومی امنیت ملی، سرویس امنیتی افغانستان، پیش از پاکستانی ها از جزئیات قتل منصور مطلع بودند. وزیر خارجه آمریکا از پاسخ به این سوال که آیا اسلام آباد از این حمله اطلاع داشت، سر باز زد. او یکشنبه صبح بعد از وقوع این حمله با نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، صحبت کرد.

پنتاگون اعلام کرده بود ملا منصور مانعی برای امنیت و مصالحه بین دولت افغانستان و طالبان است.
پس از مرگ ملا عمر، ملا منصور به سرکردگی طالبان منصوب شد. پس از آن حملات بسیاری از سوی طالبان صورت گرفت که منجر به مرگ ده ها هزار از شهروندان افغانی، نیروهای امنیتی افغان و سربازان آمریکایی شد.

تلگراف نوشت: مرگ منصور، موقعیت محمداشرف غنی، رئیس‌جمهور کنونی افغانستان، را که با انتقادهای شدیدی مواجه است، در این کشور تقویت خواهد کرد. همچنین مرگ او ضربه محکمی به دوستان ملا منصور در تشکیلات نظامی و امنیتی پاکستان خواهد بود.

آمریکا درحالی به دنبال اتخاذ سیاست های تهاجمی جدیدی در افغانستان است که اوباما وعده پایان دخالت آمریکا در این جنگ را داده بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار