هلاکت ملامنصور چه پیامی برای پاکستان در برداشت؟

پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک‌تایمز به بررسی عواقب عملیات هلاکت "ملا اختر منصور" برای پاکستان پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی ادعا کرد در ساعات اولیه روز شنبه یک مرد میانسال پشتون قصد داشت با استفاده از اسناد جعلی به پاکستان وارد شود. این فرد پس از چند ساعت در یک بزرگراه هدف پهپادهای آمریکایی قرار گرفت و کشته شد.

البته هنوز مشخص نشده آمریکایی‌ها چگونه این مرد را که همان ملا اختر منصور – سرکرده گروه تروریستی طالبان- است را تا استان بلوچستان ردیابی کرده‌اند. مقامات آمریکایی از ردیابی چندین تماس تلفنی خبر می‌دهند که با همکاری اطلاعاتی پاکستان در پایان منجر به پیدا شدن مکان ملا اختر شده است.

«باراک اوباما،» رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه مرگ ملا منصور را یک نقطه عطف خواند؛ اما این حمله بیش از هر چیزی نشان‌دهنده‌ی روابط پیچیده واشینگتن و اسلام‌آباد است.

این نخستین بار پس از تعقیب و دستگیری اسامه بن لادن – بنیانگذار شبکه القاعده- است که اوباما دستور انجام چنین عملیاتی در پاکستان را صادر می‌کند. کاخ سفید پیش از انجام این عملیات به مقامات پاکستانی اطلاعی نداده بود. عملیات مذکور خارج از منطقه مرزی و در نزدیکی افغانستان صورت گرفت.

این عملیات را فرماندهی مشترک عملیات ویژه انجام داد و آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) دخالتی در انجام آن نداشت. در نتیجه آمریکا در این خصوص با مقامات پاکستانی مشورت نکرده است.

مقامات پاکستانی سال‌ها است که اتهام پناه دادن به سرکرده‌های گروه تروریستی طالبان را رد می‌کنند؛ اما این مسئله که ملا اختر منصور به راحتی و آزادانه در پاکستان سفر می‌کرده با ادعای مقامات این کشور در تناقض است. اوباما از عذرخواهی در این خصوص امتناع کرد و این اقدام را دفاع از خود دانست.

رئیس‌جمهور آمریکا در یک کنفرانس که در هانوی -پایتخت ویتنام- برگزار شد اعلام کرد: « او [ملا اختر منصور] کسی است که کارمندان و نیروهای آمریکایی را که در افغانستان برای مبارزه با تروریسم مستقر شده‌اند، هدف قرار می‌داد. این اقدام ما پیامی را در بر دارد: ما از مردم خود حفاظت می‌کنیم.»

از نظر برخی از متخصصان خارجی این اقدام آمریکا پیامی بسیار روشن برای پاکستان در پی داشت. وزارت خارجه پاکستان روز دوشنبه سفیر آمریکا را فراخواند و  «نقض حاکمیت پاکستان» را مورد انتقاد قرار داد.» از نظر این وزارت‌خانه این اقدام آمریکا تلاش‌های متعدد برای توافق دولت افغانستان و طالبان را به بن‌بست می‌رساند.

بنابر گزارش‌ها پاکستان از ملا منصور در سمت سرکردگی طالبان حمایت می‌کند. این در حالیست که کاخ سفید ملا منصور را مانع به نتیجه رسیدن گفتگوها می‌دانند. البته وقفه‌ی چند ماهه‌ای که در روند مذاکرات صلح ایجاد شده بود، مقامات پاکستانی را نیز بدبین کرده بود.

«ولی نصر،» یکی از مقام‌های سابق وزارت امور خارجه آمریکا که پیش از این در پاکستانمشغول به خدمت بود در این خصوص اعلام کرد: «دولت اوباما از این به بعد نگران خراب کردن هیچ چیزی نیست. این دولت عملیات مذکور را نه علیه یک سرکرده تروریست، بلکه علیه یک متحد پشتون پاکستان و در خاک این کشور انجام می‌دهد.»

آمریکا چندین هفته پیش از انجام عملیات اعلام کرد ملا منصور هدف حملات است. مقامات پاکستانی اطلاعات کلی درخصوص محل اختفای وی ارائه دادند؛ اما هیچ جزئیاتی را تسلیم نیروهای آمریکایی نکردند. جزئیات بیشتر به کمک تصاویر ماهواره‌ای و نیروهای انسانی و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به دست آمد.

پاکستان تلاش زیادی را به کار گرفت تا ملا منصور را به شرکت در مذاکرات صلح متقاعد کند؛ اما این سرکرده تروریست بیش از حد به سمت استقلال طلبی می‌رفت.

البته ممکن است سرکرده بعدی طالبان حتی بیش از همتای قبلی خود افراطی باشد و مزیت‌های کشته شدن ملا منصور را برای آمریکا و متحدانش در دولت افغانستان کمرنگ کند.

به هر حال تأثیر این مسئله بر دولت پاکستان بسیار زیاد خواهد بود. زیرا این دولت باید با این شرایط شرم‌آور کنار بیاید. «بارنِت روبین،» مقام ارشد سابق وزارت امور خارجه  اعلام کرد: « ما سرکرده طالبان را در حالیکه با یک تاکسی در بلوچستان تردد می‌کرد به هلاکت رساندیم. به نظر من سوالات زیادی را باید از پاکستان بپرسیم.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
سلام. این هم مثل"بن لادن"که آخرش مشخص نشد چی به چی شده ، هیچ آثاری ازکشته شدن"بن لادن" و جنازه او بدست نیامد، حالا ملااخترمنصور هم مثل بن لادن دردنیایی از شک وتردید و ابهام قرارگرفته و مشخص نیست امریکا ازاین کارها چه اهدافی را دنبال می کند.
آخرین اخبار