"فحاشی ممنوع"

دنبال حل معضل گشتیم نبود نگرد نیست !/تاثیر کمپین های دو روزه

رفتارهای نادرست بعضی از چهره ها، واکنش های منفی و ناسزا گویی را در شبکه های اجتماعی رواج داده و برای بهبود رفتار کاربران همواره کمپین هایی راه اندازی می شوند.

به گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هر کشوری استفاده از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به شیوه های مختلف انجام می شود، در یک کشور عیار استفاده مفید بالا و در کشور دیگر عیار استفاده مفیدش زیر خط فقر است.
در کشور ما از آنجا که "عده ای" عادت کرده اند که در استفاده از هرچیز زیاده روی کنند، در استفاده از شبکه های اجتماعی نیز همین رویه تندی در پیش گرفته اند.

آیا جواب می دهند؟


افراد سرشناس زیر ذره بین کاربران قرار دارند و واکنششان به موضوعاتی که در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند، از حساسیت بالایی برخوردار است.
اغلب افراد سرشناس فرقی هم نمی کند هنرپیشه، ورزشکار یا چهره سرشناس سیاسی باشند، بدون درنظر گرفتن علایق و شرایطِ کاربران و مخاطبان صفحه مجازیشان عکس و متن هایی منتشر می کنند که نمیتوانند پاسخگوی واکنش های بعدی باشند؛ بنابراین توپ را به زمین کاربران می اندازند و با یک جمله از شبکه اجتماعی "موقتا" خداحافظی می کنند و پس از چند روز دست از پا دراز تر به صفحاتشان برمی گردند.

گاهی تب استفاده از دنیای شیرین مجازی و عطش سیری ناپذیر فالوئر میلیونیِ "برخی" مشاهیر، که حرف ها و عکس های عجیبی منتشر می کنند خود باعث ایجاد برخوردهای توهین آمیزی می شود. وگرنه اگر جمله، جمله باشد و پست، مناسب کمتر کاربری دست به ناسزاگویی می زند.

البته بسیاری از افراد چون تصور می کنند در فضای مجازی دیده نمی شوند می توانند هر حرف نادرستی را به دیگران نسبت دهند و این رفتار باعث ناراحتی و رنجیدن دیگر کاربران فضای مجازی می شود.

کم نیستند افرادی که پس از هر اقدامی، مورد هجوم کاربران فضای مجازی قرار گرفتند. در زمانی که به صورت مستقیم دسترسی به افراد سرشناس نداریم، هر اتفاق و اشتباه، آن ها را در صفحات مجازیشان هدف قرار داده و شروع به تخریب شخصیت فرد مذکور می کنیم.

قطعا ساده ترین راه برای رساندن حرف به گوش کسی که به اقدام وی اعتراض داریم همین است که در هر برنامه ای که فعالیت دارد، کامنت بگذاریم اما نه اینکه فحاشی کنیم بلکه نظرات را از راه متن های محترمانه بیان کنیم.

آیا جواب می دهند؟


گاهی هم فعالیت های افرد سرشناس همان است که هر فرد در طول زندگی اش انجام می دهد ولی چون به ذائقه کاربران خوش نیامده سوژه انتقاد و فحش های رکیک قرار می گیرد در صورتی که نیازی به واکنش تند نبوده و افراد باید خود را کنترل می کردند.


آیا جواب می دهند؟


آیا جواب می دهند؟


دلِ خون بازیگران و هنرمندانی که برای مردم کوشیده اند، نشان از دامن زدن به شایعات در فضای مجازی و تهمت ها و توهین های کاربران دارد.

اغلب کسانی که به راحتی فحاشی می کنند اکانت کاربری جعلی دارند و تصور می کنند، به راحتی قادر به افترا و شایعه پراکنی در صفحه فرد مورد نظر هستند در صورتی که؛ نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات درباره شناسایی ادمین پیج ها و کانال های شبکه های اجتماعی ها از لحاظ فنی برای نهاد های نظارتی و مراجع قانونی وجود دارد، اما نیازمند به شاکی خصوصی و یا عمومی و اثبات جرم و انجام سایر فرایند های قانونی است.
  

آیا جواب می دهند؟


نظارت های کمرنگ مراجع ذیصلاح و عدم پیگری کسانی که به آن ها بی احترامی شده، میدان را برای هتاکان بیشتر باز کرده تا فکر کنند هر اقدامی در فضای مجازی بدون پاسخ می ماند.


اخیرا در صفحات مجازی کمپینی برای مقابله با توهین در این محیط و حمایت از افرادی که مورد هجوم قرار گرفته بودند به راه افتاده تا توهین ها را کنار گذاشته و ارزش ها در این دنیای ارتباطی حفظ شود.

فحاشی گروهی از افراد در شبکه‌های اجتماعی و روی صفحه یا اکانت برخی اشخاص مشهور موضوعی است که بسیاری از کاربران ایرانی را بارها شرمنده معدودی از هم‌ زبانانشان کرده   است. آخرین آن شاید به حمله این گروه از کاربران به اکانت اینستاگرام دی‌کاپریو برمی‌گردد در جایی که این بازیگر سینما عکسی از دریاچه ارومیه را منتشر کرد و نسبت به خشک شدن آن واکنش نشان داد.

حمله کاربران ایرانی با فحاشی و انتشار رکیک‌ترین الفاظ انجام گرفت به طوری که بسیاری از دیگر کاربران را که با این اقدام آنها موافق نبودند را نیز وادار به واکنش در همان جا کرد. تکرار چنین مواردی باعث شده کمپین بزرگی با هشتگِ "رکیک_نیستم" ایجاد شود.


آیا جواب می دهند؟


چیزی که بیشتر در این اقدامات جلب توجه می کند این است که کاربران، صفحات مجازیِ هرفرد که در هرجای دنیا اقدامی انجام دهد و باعث دلخوریشان شود را پیدا می کنند و با تمام قدرت عصبانیت خود را تخلیه می کنند. نمونه بارز آن داور استرالیایی فوتبال ایران و عراق که ناداوری اش موجب ناراحتی هموطنان شد و با آن که کاربران پیشتر شناختی از وی نداشتند با سرعت صفحه اش را پیدا کردند، به زبان فارسی و انگلیسی و .... الفاظ رکیک را نثارش کردند.

کاربرانی که ارزش هموطن خود را بابت اعلام هواداری تیم محبوبش از بین می برند و باعث رنجیدن وی و خداحافظی اش  از فضای مجازی می شوند برایشان توهین به بازیکن آرژانتینی فوتبال، والیبالیست آمریکایی، هنرپیشه هالیوودی یا داور استرالیایی به مراتب راحت تر است.
 

آیا جواب می دهند؟


بهترین راه پیش رو برای جلوگیری از این رفتار ها فرهنگسازی هایی مانند کمپین "رکیک نیستم" است تا برخورد و پیگری از مراجع قانونی برای اینکه جلوی توهین های برون مرزی نیز گرفته شود اما این کمپین ها چیزی نیست که تازه راه افتاده باشد، مشابه این اقدامات در فضای مجازی زیاد صورت می گیرد و برای دیدن نتیجه و بازخورد این کمپین نیز باید منتظر ماند.


گزارش از؛ فائزه عسگری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.