ادعای فارن پالیسی: کاخ سفید فروش بمب‌های خوشه‌ای به عربستان را متوقف کرد

فارن پالیسی مدعی شد آمریکا فروش بمب‌های خوشه‌ای به عربستان را برای استفاده در جنگ یمن متوقف کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت «فارن پالیسی» نوشت: با توجه به کشتار وسیع جنگنده‌های عربستانی در یمن، کاخ سفید فروش بمب‌های خوشه‌ای به این کشور را متوقف کرده است. این نخستین گام عملی آمریکا برای نشان دادن نارضایتی خود از بمباران مناطق شیعه‌نشین یمن به شمار می‌رود. 

ظاهرا این اقدام به دنبال افزایش انتقادات اعضای کنگره از حمایت دولت آمریکا از دخالت نظامی عربستان در جنگ یمن صورت گرفته است. واشینگتن در طول یکسال اخیر با فروش میلیون‌ها دلار تسلیحات به عربستان و حمایت اطلاعاتی و لجستیک از تهاجم نظامی این کشور به یمن، نقش مهمی را در کشتار هزاران غیرنظامی یمنی از جمله صدها کودک داشته است.

به گفته یک مقام عالیرتبه دولت آمریکا، گزارش نهادهای بین‌المللی حقوق بشری از جمله دیده‌بان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد عربستان بارها از بمب‌های خوشه‌ای خریداری شده از آمریکا در مناطق غیرنظامی یمن استفاده کرده است و به همین دلیل، دولت آمریکا به دلیل فشار کنگره و افکار عمومی، فروش بمب‌های خوشه‌ای بیشتر به این کشور را متوقف کرده است. 

بمب‌های خوشه‌ای به دلیل گستردگی منطقه تحت پوشش خود، تلفات انسانی زیادی به همراه دارند و گاهی اوقات، در صورت عمل نکردن چاشنی آنها، تا ماه‌ها یا حتی سالها بعد نیز می‌توانند باعث کشتار غیرنظامیان شوند. فروش این تسلیحات در یک معاهده بین‌المللی در سال 2008 ممنوع اعلام شد، اما آمریکا و روسیه از امضای آن امتناع کردند. 

توقف فروش بمب‌های خوشه‌ای به عربستان در حالی صورت می‌گیرد که روابط این کشور با آمریکا به تازگی به دلیل افزایش فشار کنگره به دولت آمریکا برای افشای نقش مقامات سعودی در حملات تروریستی 11 سپتامبر با تنش‌های زیادی همراه بوده است. 


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار