نشنال اینترست: احتمال رویارویی تمام‌عیار مسکو و ریاض/خاورمیانه تعیین‌کننده سیاست‌های بلندمدت جهانی

نشنال اینترست نوشت: روسیه و عربستان در بسیاری زمینه‌ها از جمله انرژی و مسئله تروریسم اختلافات اساسی دارند.

نشنال اینترست: احتمال رویارویی تمام‌عیار مسکو وریاض/خاورمیانه تعیین‌کننده سیاست‌های بلندمدت جهانیبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: خاورمیانه این‌روزها، یکی از سه منطقه‌ای است که سیاست‌های جهانی برای سال‌های آتی در آن‌، شکل می‌گیرد. در حالی که، قاره سبز (مشکلات مربوط به اتحادیه اروپا) و همچنین منطقه آسیای شرقی (با بلندپروازی‌های روزافزون چین)، در تعیین مناسبات بلندمدت بین‌المللی به مراتب نقشی مهم‌تر دارند، منطقه خاورمیانه صحنه خشونت، دیپلماسی پیچیده و حوادث گوناگونی و دنباله‌داری است که جهان را تحت‌تأثیر قرار داده است. 

در ادامه گزارش آمده است: اقدامات بازیگران اصلی خاورمیانه و قدرت‌های جهانی در این منطقه، هر قدر هم که برنامه‌ریزی شده باشد، هر لحظه انتظار وقوع رویدادی می‌رود که کل تصویر استراتژیک این منطقه را به‌کلی دگرگون کند.

نگارنده گزارش سپس می‌افزاید رویارویی تمام‌عیار روسیه و عربستان که احتمال وقوع آن در چند سال اخیر قوت گرفته است، مناسبات جهانی را در ابعاد و جنبه‌های متعددی تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. 

تنش‌های کنونی میان مسکو و ریاض دو بعد اصلی دارد: انرژی و مسئله تروریسم. 

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که شکست مذاکرات فریز نفتی دوحه در ماه آوریل، گواه آشکاری بر اختلافات کنونی میان روسیه و رژیم سعودی بود که در صحنه بازار جهانی نفت‌ نمود یافت. روسیه تمایل دارد با «اوپک،» سازمان کشورهای صادرکننده نفت، برای تثبیت میزان تولید نفت خام در سطح ژانویه گذشته به توافق برسد؛ اما ریاض بدلیل اختلافاتش با تهران، رقیب منطقه‌ای‌ خود، از این امر سر باز می‌زند.  

در ادامه گزارش آمده است: ریاض بی‌پروا بر سر اقتصاد خود قمار می‌کند. «ملک سلمان،» پادشاه عربستان و «محمد بن سلمان،» جانشین ولیعهد این کشور، آزادانه هر کاری دلشان می‌خواهد انجام می‌دهند؛ اما پیش‌بینی شرایط اقتصادی این کشور در سال 2030 چندان مشکل نیست. نگارنده گزارش سپس توانایی عربستان برای بازپرداخت بدهی‌های خود و آماده‌سازی نیروی کار برای اقتصاد جدیدی که به نفت وابسته نباشد، را غیرمحتمل می‌داند. 


تغییر شیوه نگرش مردم عربستان که به اقتصاد مبتنی بر نفت اعتیاد دارند - بخصوص خانواده سلطنتی- کار مشکلی است. بن سلمان دوست دارد خود را با استیو جابز، مارک زاکربرگ و بیل گیتس مقایسه کند. هیچ یک از این افراد در عربستان هیچ‌گونه موفقیتی کسب نمی‌کردند؛ کشوری که زنان در آن اجازه رانندگی ندارند و این تنها یکی از مشکلات بی‌شمار موجود در این کشور است. 


نگارنده گزارش در ادامه به حمایت رژیم سعودی از گروه‌های تروریستی که در سوریه می‌جنگند اشاره می‌کند و می‌افزاید: در حالی که گروه تروریستی داعش اکنون بزرگترین دشمن جهانیان محسوب می‌شود، ریاض از گروه‌های تروریستی خطرناک دیگری در سوریه حمایت می‌کند که به همان اندازه داعش وحشی و خونخوار هستند؛ گروه‌های تروریستی - از قبیل جیش الفتح و القاعده- که سودای تصاحب عنوان داعش را در سر می‌پرورانند.  



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار