انتقاد صنعت کاران از افزایش ۲۵ درصدی قیمت برق افغانستان

مسوولان سکتور های صنعتی افغانستان از افزایش ۲۵ درصدی قیمت برق وارداتی انتقاد کرده و می گویند که رقم بالای قیمت برق، صنعت در افغانستان را متضرر می‌سازد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،سخی احمد پیمان، رییس انجمن صنایع کشور دیروز( شنبه) در نشست خبری در کابل گفت که اگر حکومت قیمت برق را کاهش ندهد، آنان توان جبران را نداشته و نمی توانند در بازار آزاد نیز رقابت کنند.

این در حالی است که پیشتر مسوولان شرکت برق کشور (برشنا) اعلام کرده بودند که به دلیل بالا رفتن ارزش دالر و پایین بودن ارزش افغانی در برار ارز های خارجی، این شرکت مجبور است قیمت برق وارداتی را ۲۵ درصد افزایش دهد.

در همین حال آقای پیمان گفت، درصورت کمک و همکاری بیشتر حکومت وحدت ملی سکتورهای خصوصی و صنایع کشور تا ‍‍پنج سال آینده خود کفا می شوند.

او گفت: دولت افغانستان باید به سکتور های خصوصی صنعتی و صنعت کاران کشور روحیه دهد تا صنایع کشور رشد کرده و از رکود آن جلوگیری شود.

پیمان در ادامه افزود: این دور از انصاف است که مصرف یک کلیوات برق در کشور پاکستان ۴ افغانی، ایران ودیگر کشور های میانه یک افغانی است، ما توانایی آنرا نداریم که با دیگر کشور های همسایه با دادن ۶ افغانی که از قبل بود و اینکه ۲۵ درصد به آن اضافه شده است رقابت کنیم.

به باور پیمان، دولت نباید تنها از یک سکتور خصوصی "شرکت برشنا" حمایت کند بل باید از تمامی سکتور های خصوصی، صنایع و فابریکه های تولیدی حمایت کند در غیر آن هیچ سرمایه گذار حاضر به سرمایه گذاری در افغانستان نمی شود.

رییس انجمن صنایع از امضای سه موافقتنامه های بزرگ ستایش کرده گفت : ما از کار کرد ها ی اقتصادی حکومت وحدت ملی مانند بندر چابهار، پروژه کاسا یک هزار برق توتاب و بند سلما استقبال می کنیم و از حکومت افغانستان می خواهیم که تعرفه برق را کاهیش بدهند تا کشور ما بتواند از بسیاری چیزاها خود کفا شود.

آقای پیمان از وزارت اقتصاد، وزارت مالیه، شرکت برشنا و اداره آیسا که سهم داران شرکت برشنا هستند خواست که مانع این بحران شوند و از رکود صنایع کشور جلوگیری کنند.

در همین حال فضل هادی مسلمیار، رییس مجلس سنا کشور گفت: افزایش ۲۵ درصدی بهای برق بر صنعت کاران ظلم است و این مشکل را با مسوولان آن در میان می گذارد.

با این حال او گفت :" من به تنهای نمی توانیم که به شما وعده بدهم اما تمام اعضای مجلس سنا از تولیدات و صنایع کشور حمایت می کند، من با تمام نیرو نمی گذارم که سکتور صنعت در افغانستان به رکود مواجه شود".

آقای مسلمیار، از صنعت کاران ، همچنان خواست که با این همه مشکلات مبارزه کنند و نگذارند که مشلات بیکاری جوانان از این هم بیشتر شود.

این درحالی است که اکثریت جوانان کشور بیکار هستند و همچنان تمامی شهرندان از افزایش بهای برق رنج می برند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار