تبریز؛

3.87 کیلوگرم در هکتار میانگین تولید زعفران درآذربایجان شرقی

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه میانگین تولید زعفران در استان آذربایجان شرقی 3.87 کیلوگرم در هکتار است، گفت: این محصول در شهرستان های آذرشهر، اسکو، اهر، بناب، تبریز، شبستر، عجب شیر، مرند، ملکان و میانه و ورزقان کشت می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ شکوری گفت: سال گذشته سطح زیر کشت زعفران در استان 146 هکتار بود که نسبت به سال 93 به میزان 20 هکتار افزایش داشت.

وی با اشاره به اینکه میانگین تولید زعفران در استان آذربایجان شرقی 3.87 کیلوگرم در هکتار است، گفت: این محصول در شهرستان های آذرشهر، اسکو، اهر، بناب، تبریز، شبستر، عجب شیر، مرند، ملکان و میانه و ورزقان کشت می شود.

شکوری با بیان اینکه در شهرستان مرند سه تعاونی تولید زعفران کار تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: محصول زعفران در سال نخست اقتصادی نبوده ولی برای مدت هشت سال می توان از بوته کشت شده برداشت کرد.

وی با اشاره به چالش های موجود در کشت گیاهان دارویی از جمله زعفران گفت: کمبود دانش فنی کشت و تولید گیاهان دارویی، کمبود متخصصین در سطوح عالی و در سطح کارشناسی، فقدان بذر و نهال استاندارد، نبود ماشین آلات برداشت و فرآوری گیاهان دارویی، ریسک پذیر نبودن کشاورزان برای محصولات جدید و تخصیص نیافتن تسهیلات بانکی برای توسعه گیاهان دارویی از جمله چالش های موجود در بخش کشاورزی گیاهان دارویی است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 159 تن زعفران از کشور صادر شده است، گفت: در زمان حاضر صادرات زعفران تولیدی استان ممکن نشده اما با عملی شدن اهداف اقتصاد مقاومتی و فراهم شدن زمینه های لازم، انتظار می رود در سال های آتی شاهد صادرات این محصول از استان باشیم.

شکوری با اعلام اینکه آذربایجان شرقی با داشتن 450 گونه گیاه داروئی شناسایی شده یکی از غنی ترین استان های کشور است، گفت: از گونه های مهم و کمیاب گیاهان دارویی موجود در استان می توان به بابونه، مرزه، پونه، آویشن – کاکوتی، مریم گلی، خار مریم، علف چای، گل انگشتانه، پولک، علف مار و انواع گونه های درختچه ای و درختی مانند قره قات، زغال اخته، نسترن وحشی، تمشک، بادام تلخ و سنجد تلخ اشاره کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه شناسایی نشدن دقیق گیاهان دارویی، بزرگترین مانع در استفاده از آنهاست بر ضرورت گردآوری گونه های مورد نظر بر اساس نقاط پراکنش تاکید کرد.

گیاهان داروئی به گیاهانی اطلاق می شود که در پیکره رویشی شان مواد خاصی ساخته و ذخیره شده و ارزش دارویی، ادویه ایی یا صنعتی دارد.

گیاهان دارویی بر اساس مصارف آنها به سه گروه گیاهان مورد مصرف در صنایع دارویی، گیاهان مورد مصرف در صنایع غذایی و گیاهان مورد مصرف در صنایع بهداشتی و آرایشی طبقه بندی می شود.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار