اردبیل؛

107 هزار مشترک در روستاها از آب سالم و بهداشتی برخوردار هستند

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل گفت: 107 هزار مشترک در روستاهای استان اردبیل از آب سالم و بهداشتی برخوردار هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ علی قنبری با اشاره به اینکه آب فضلاب روستایی به 904 روستا در سطح استان خدمات ارائه می کند،افزود: بطوریکه 107 هزار مشترک در روستاها از آب سالم و بهداشتی برخوردار هستند و آب آشامیدنی این روستاها از طریق 271 حلقه چاه، 421 دهنه چشمه، 22 قنات تامین می شود.

وی با بیان اینکه 67 درصد از روستاهای استان دارای آب آشامیدنی تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی هستند، گفت: از نظر جمعیت 78 درصد جمعیت روستایی تحت پوشش هستند که تقریبا برابر با میانگین کشوری است.

مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل با یادآوری اینکه آب آشامیدنی 86 روستای استان اردبیل نیز از آب شهری تامین می شود، گفت: سال گذشته 25 میلیون و 800 متر مکعب در روستاهای تحت پوشش آب تولید شده که 4 .22 میلیون متر مکعب آن تولید سازمان و4 .3 میلیون متر مکعب آن آب شهری بوده است.

قنبری از وجود 2 هزار و 266 کیلومتر خط انتقال و 3 هزار و 379 کیلومتر شبکه توزیع آب در روستاهای استان خبر داد.

وی تعداد ایستگاه‌های پمپاژ موجود در استان 407 عدد مخازن زمینی و 783 عدد مخازن هوایی با حجم 98 هزار متر مکعب دانست و افزود: 16 ماشین تانکر سیار آب هم به 72 روستا با جمعیت 12 هزارو 268 نفر آبرسانی می کنند.

مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان با اشاره به اینکه آبرسانی به روستاهای بالای 20خانوار در الویت برنامه‌های دولت است، تصریح کرد: افتتاح 130 طرح آبرسانی با اعتباری بیش از 320 میلیارد ریال به روستاهای استان در سال جاری اختصاص خواهد یافت بطوریکه با افتتاح این طرح ها 33 هزار نفر از روستائیان تحت پوشش قرار می گیرند و شاخص بهره مندی و برخورداری از آب سالم و بهداشتی در استان به 8 .74 درصد می رسد.

قنبری با اشاره به تکمیل 15 طرح مجتمع آبرسانی در سال جاری افزود: با تکمیل این طرحها 848 روستا با جمعیت 208 هزار نفر را تحت پوشش قرار می گیرد که تاکنون 860 میلیارد ریال به آنها هزینه شده و برای تکمیل آنها یک هزار و 350 میلیارد ریال نیاز است .

وی با اشاره به کیفیت آب آشامیدنی روستاهای استان گفت: هفت آزمایشگاه در استان کیفیت آب روستاها را کنترل می کند به طوری که سال گذشته بیش از پنج هزار مورد آزمایش کلرسنجی، 12 هزار مورد آزمایش میکروبی و چهار هزار مورد آزمایش کدورت سنجی با نمونه برداری از آبهای آشامیدنی روستاها انجام شده که بیش از 98 درصد مطلوبیت داشتند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.