در دو ماه نخست سال؛

رشد 960 درصدی ارزش صادرات ایران به کره جنوبی

مجموع ارزش دوماهه صادرات کشور بر پایه گزارش گمرک ایران بیش از 6 میلیارد و 854 میلیون دلار بود که نسبت به دوره مشابه پارسال سهم کره جنوبی 960 درصد افزایش یافت.

 به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روابط عمومی گمرك ایران، چین در دو ماهه اول سال‌جاری 22 و 78 صدم درصد از سهم ارزشی كالاهای صادراتی ایران را به خود اختصاص داد كه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 6 و 22 صدم درصد افزایش نشان می‌دهد. 

بنابراین گزارش، امارات متحده عربی دومین خریدار كالاهای ایران در این مدت بوده كه 17 و 14 صدم درصد از سهم ارزش كل صادرات را دارا بوده و واردات آن از ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 و 4 صدم درصد كاهش داشته است.

سومین كشور واردكننده كالاهای ایرانی كشور عراق است كه طی دو ماهه اول سال‌جاری سهم آن از كل ارزش صادرات 14 و 28 درصد است و 5 و 98 درصد كاهش را نشان می‌دهد.

كشور جمهوری كره از نظر ارزش، كالای بیشتری از ایران خریداری كرده به‌طوری كه با سهم ارزش 8 و 39 صدم درصد چهارمین كشور مقصد كالاهای صادراتی كشورمان بوده و واردات آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد قابل‌توجه 960 درصدی همراه بوده است.

كشور هند پنجمین واردكننده كالاهای ایرانی است كه 7 و 28 صدم درصد از سهم ارزش كالاهای صادراتی را به خود اختصاص داد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6 و 35 صدم درصد افزایش نشان می‌دهد.

بنابراین گزارش سایر كشورها با سهم ارزش 30 و 13 درصدی، واردكننده كالاهای ایرانی بوده‌اند كه این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 43 و 87 درصد كاهش داشته است.

شایان ذكر است كه میعانات گازی با ارزش یك میلیارد و 88 میلیون دلار، 15 و 85 صدم درصد سهم ارزش كالاهای صادراتی را در این مدت دارا بوده است.

این گزارش حاكی است صادرات محصولات پتروشیمی با ارزش 2 میلیارد و 908 میلیون دلار، 42 و 40 صدم درصد سهم ارزش كالاهای صادراتی را به خود اختصاص داده و قابل توجه اینكه رشد صادرات محصولات پتروشیمی در كنار كاهش چشمگیر صادرات میعانات گازی و سایر كالاها صورت گرفته به‌طوری كه محصولات پتروشیمی 15 و 40 صدم درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار