همراه با روح‌الله/62

امام خمینی(ره): حیات یک ملت، مرهون کار و کارگر است

امام خمینی(ره) فرمودند: چرخ عظیم جوامع بشرى با دست تواناى کارگران در حرکت و چرخش است.

امام خمینی: حیات یک ملت، مرهون کار و کارگر استبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حضرت امام خمینی(ره) در روز دهم اردیبهشت ماه 1359 به مناسبت روز جهانی کارگر در پیامی به ملت ایران از  کارگران زحمتکش تجلیل کردند و فرمودند: روز کارگر را به ملتهاى زحمتکش و خصوص کارگران به واژه اعم، تبریک عرض مى‏کنم. کارگران از ارزشمندترین طبقه و سودمندترین گروه در جامعه‏ ها هستند. چرخ عظیم جوامع بشرى با دست تواناى کارگران در حرکت و چرخش است. حیات یک ملت، مرهون کار و کارگر است. 

کار خلاصه نمى ‏شود به جنبش مخصوص و کارگر خلاصه نمى‏ شود به گروهى خاص؛ و به این انگیزه، روز کارگر روز همه ملت است نه بخش خاصى از آن. از این عموم استثنا مى‏ شود کارهاى تخریبى و کارگران مخرب؛ هم آنان که به اسم طرفدارى از کارگران از کار آنان جلوگیرى مى‏ کنند و پشت نقاب طرفدارى از دهقانان، خرمن هاى آنان را که حاصل دسترنج یکساله آنان است به آتش مى ‏کشند، و زیر ماسک خدمت براى کارگران در کارخانه‏ ها با تمام توان اخلال مى‏ کنند؛ این روز از آنان نیست و از دشمنان آنان است. آنان که در نقاب خدمت به خلق، مسلحانه بر ضد خلق قیام مى‏ کنند و ناجوانمردانه دست به انفجار در مجامع عمومى- که اکثراً خلق زحمتکش و کارگر مستمند در آنجا حضور دارند، مى‏ زنند...

روز کارگر روز دفن سلطه ابرقدرتهاست که با کار با واژه اعم، استقلال در همه ابعادش به مستضعفین جهان برمى ‏گردد و ابرقدرتهاى آدمخوار و عالمخوار خلع سلاح مى ‏شوند... ملت شریف ما اگر در این انقلاب بخواهد پیروز شود باید دست از آستین برآرد و به کار بپردازد. از متن دانشگاهها تا بازارها و کارخانه ‏ها و مزارع و باغستانها تا آنجا که خودکفا شود و روى پاى خود بایستد...» 

 ایشان همچنین در اردیبهشت ماه سال 1360 در پیامی دیگر به کارگران و ملت ایران و مستضعفان جهان‏ بر اهمیت نقش کارگران در استقلال کشور تاکید کردند. بخشهایی از پیام ارزشمند حضرت امام در ادامه آورده شده است:

مبارک باد روز کارگر بر خصوص کارگران گرانقدر و بر عموم ملت و مستضعفان جهان. بزرگداشت روز کارگر، این ستون فقرات استقلال کشور و این اسطوره سرنوشت‏ ساز و رهایى‏ بخش از وابستگی ها و پیوستگی ها، وظیفه ‏اى است ملى و اسلامى و همگانى. طبقه شریف کارگر در این مدت کوتاه و خصوصاً بعد از تجاوز عمال اجانب به خاک میهن عزیز ثابت کرد که قادر است با خواست خداوند متعال، کشور عزیز خود را با کوشش شبانه روزى از وابستگى نجات دهد و مشت قدرتمند گره کرده خود را بر دهان یاوه گویان و تبلیغاتچیان خارج و تفاله‏هاى وابسته مزدور داخل کوبد و دست رد به سینه منحرفان و منافقان وابسته به چپ و راست با قدرت هر چه بیشتر زند...

برادران عزیز کارگر که براى خودکفایى کشور با جان و دل و کار طاقت فرسا به خدمت به کشور اشتغال دارید. اینان به خیال خام خود مى ‏خواهند شما عزیزان را آلت مقاصد شوم خود قرار داده و در نفع ابرقدرتها از شما استفاده نمایند... برادران و خواهران، بهوش باشید که خدمتهاى ارزنده شما در راه کشور عزیز اسلامى با دست جنایتکار این گروهکها به خدمت امریکا کشیده نشود.

...من بار دیگر روز کارگر را بر ملت عزیز و خصوص کارگران تبریک و تهنیت عرض مى‏کنم و از خداوند متعال سعادت همگان را خواستار و قطع ریشه‏هاى فساد را امیدوارم. درود و تحیت بر ملت بزرگ ایران، پایدار باد جمهورى اسلامى ایران. 

**گزیده بیانات امام خمینی(ره)  درباره پیشرفت، ترقی، توسعه و تعالی ایران

مطالبی که در زیر می خوانید گزیده ای است از نظرات امام خمینی در خصوص توسعه کشور که در سالیان دراز مبارزه با رژیم ستمشاهی و یا پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران جنگ تحمیلی در قالب سخنرانی، نامه، دستورالعمل و یا وصیت نامه سیاسی و الهی بیان فرموده اند.

حفظ كنيد اين مملكت را. ترقيات مملكت به هفده دى( روز کشف حجاب) نيست. ترقى مملكت به دانشگاه است‏ ...( ج 1 – ص 117)

هر آينه دولت كارخانه بسازد و فرهنگ را تقويت نمايد و زراعت را با اصول جديد ترويج دهد و يا در پيشرفت صنعت و طب و بهداشت اقدام نمايد، ما از دولت پشتيبانى مى‏كنيم و كمك هم مى‏نماييم.(صحیفه نور- ج 1-ص 122)

من مخالف شاه هستم؛ درست به دليل آنكه سياست وى كه وابسته به قدرتهاى خارجى است، پيشرفت مردم را در معرض خطر قرار مى‏ دهد. هنگامى كه شاه ادعا مى‏ كند كه ايران را به مرز «تمدن بزرگ» مى‏ رساند، دروغ مى‏ گويد و اين مطلب را بهانه قرار داده است تا ريشه استقلال مملكت را قطع كند و خون مردم را جارى سازد( صحیفه نور- ج 3 – ص 369)

ما وقتى از اسلام صحبت مى‏كنيم، به معنى پشت كردن به ترقى و پيشرفت نيست، بلكه عكس آن صحيح است. به عقيده ما اساساً اسلام يك مذهب ترقيخواه است‏( - جلد 4 – ص 1)

اسلام دين ترقى است. قرآن روش ترقى و شكوفايى انسان است‏..(جلد 4 – ص 159)

ملت ايران با داشتن مكتبى مترقى چون اسلام، دليلى ندارد كه براى پيشرفت و تعالى خود از الگوهاى غربى و يا كشورهاى كمونيست تقليد كند.( ج4– ص 507)

بزرگترين آرزوى من اين است كه مردم ايران از چنگال ظلم نجات پيدا كنند و صاحب كشورى باشند آزاد و مستقل. داراى نظامى اسلامى كه در آن حقوق انسانها آنچنان كه اسلام دستور داده است رعايت شود و در راه پيشرفت و ترقى و سعادت انسانى سرمشق براى همه ملتها باشند....(ج 5 – ص 417)

پيشرفت هر كشورى و عقب ماندگى هر كشورى باز به دست معلمين است. معلم است كه با ساختن خود، افراد را، كشور را پيش مى‏برد؛ و معلم است كه اگر خداى نخواسته در پيش او انحراف حاصل‏ بشود، كشور را خراب مى‏كند. معلم است كه انسانها را يا مهذب بار مى‏آورد، متعهد بار مى آورد، و يا انگل بار مى‏آورد و وابسته. همه از مدرسه‏ها بلند مى‏شود. همه سعادتها و همه شقاوتها انگيزه‏اش از مدرسه هاست، و كليدش دست معلمين است ..( ج 7 – ص 429)

 اين «پيشرفت». ما باورمان آمده است كه همه چيزها در غرب است. خير، آن چيزى كه در غرب است تربيت حيوان درنده است، حيوان درنده دارند درست مى‏ كنند. آلاتى هم كه درست مى‏ كنند همان چنگ و دندان حيوان درنده است؛ منتها به صدها هزار مرتبه بالاتر غرب انسان درست نمى‏ كند، آنكه انسان درست مى‏ كند آن مكتبهاى الهى است. مكتبهاى توحيدى است كه تمام همّ انبيا اين بوده كه آدم درست كنند....شما گمان نكنيد كه غربيها پيشرفت كرده‏ اند. غربيها در جهات مادى پيشرفت كرده ‏اند؛ لكن معنويات ندارند... (ج 8 – ص 96)


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار