اهواز؛

اندیشه های والای امام(ره) درباره زنان

امام(ره) واقعا یک الگوی کامل است و دوام و تداوم انقلاب را مدیون پیروی از اندیشه و راه ایشان هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دبیر کمیسیون امور زنان دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: امام(ره) نظرات بلندی درباره حضور زنان در بخش‌های مختلف جامعه داشتند و معتقد بودند هر کس زنان را در جامعه محدود کند، جامعه را به عقب رانده است.

دکتر پروانه ولوی در نشست تبیین جایگاه زن از منظر امام خمینی(ره) که در آمفی تئاتر دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با بیان این‌که امام خمینی(ره) در زمان حیات به عنوان رهبر و اسوه انقلابیون زمان خود در سراسر دنیا مطرح بود، اظهار کرد: امام(ره) واقعا یک الگوی کامل است و دوام و تداوم انقلاب را مدیون پیروی از اندیشه و راه ایشان هستیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از اندیشه‌های امام(ره) با غبارها و یک سری اندیشه‌ها آلوده شده است و هر کس به ظن خود قسمتی از سخنان امام(ره) را استخراج و آن را مبنای کار خود قرار می‌دهد. البته این تحریف‌ها مساله‌ای طبیعی است و برای بسیاری از سخنان بزرگان نیز اتفاق رخ داده است.

ولوی افزود: امام(ره) دارای اندیشه‌های بسیار روشن و والایی درباره زنان بودند. ایشان به زنان به عنوان بخشی از جامعه نگاه می‌کردند که نه تنها باید حضور موثر در حوزه خانواده داشته باشند بلکه معتقد بودند اگر جامعه‌ای می‌خواهد تعالی داشته باشد باید زنان آن جامعه تعالی داشته باشند و اگر قرار باشد جامعه‌ای عقب بیفتد باید زنان آن جامعه را محدود کرد و هر کس زنان را محدود کند جامعه را به عقب رانده است.

دکتر رقیه تدین، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در این نشست اظهار کرد: زمانی که امام خمینی(ره) در سال 1342 تبعید شدند، تنها برای خواص شناخته شده بودند و پس از سال 56 که قیام مردمی شروع شد و پس از شهادت فرزندشان، برای عموم شناخته شدند.

وی ادامه داد: از سال 1359 نیز کشور درگیر جنگ شد و بخش زیادی از عمر گرانمایه امام(ره) و مسئولانی که تفکراتشان به ایشان نزدیک بود، درگیر جنگ شد. پس از جنگ نیز عمر ایشان به پایان رسید و ما به خوبی از وجود ایشان استفاده نکردیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: اگر سال‌های جنگ نبود بسیاری از بحث‌ها در زمان امام(ره) مطرح می‌شد و شاید امروز در زمینه مسائل زنان، جواب بسیاری از پرسش‌ها را از قبل داشتیم، همانطور که مساله حرمت موسیقی و شطرنج در زمان ایشان حل شد.

تدین گفت: امام(ره) به عنوان یک روحانی عالی‌قدر، تفکرات بسیار مبسوطی داشتند. زمانی که ایشان تدریس فلسفه در حوزه‌های علمیه را شروع کردند، بسیاری از عالمان زمان ایشان به صرف این‌که شاید بحث‌های فلسفی با مسائل شرعی تداخلی داشته باشد با این امر مخالفت کردند، اما امام(ره) این کار را انجام دادند و محصول این عمل افرادی همچون آیت‌الله مطهری بودند.

وی افزود: نگران هستیم که مبادا اسلام عمیق خمینی(ره) جای خود را به بحث‌هایی سطحی دهد. متاسفانه وقوع جنگ، استفاده از اندیشه‌های امام(ره) را از ما گرفت و بعد هم اندیشه‌هایی که امام(ره) از آنها صریحا به عنوان "متحجرین" یاد می‌کرد، دست بالا را گرفتند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: امام خمینی(ره) به عنوان یک روحانی و یک انسان، هرگز بین خود و اندیشه‌های ایرانی فاصله زیادی ایجاد نمی‌کردند و جایی که این مسائل با حوزه دینی تفاوت داشت نیز نظرشان را ابراز می‌کردند.

وی ادامه داد: ایشان همیشه به میراث سنتی زن ایرانی که شجاعت، درایت و مدیریت است بسیار ارج می‌نهادند. امام(ره) افرادی را در اطراف خودشان پذیرفتند که شاید دیگر قابل تکرار نباشند.

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.