المانیتور: اتحادیه اروپا به دنبال کسب جایگاه بزرگ‍ترین شریک تجاری ایران

اتحادیه اروپا در نظر دارد بار دیگر عنوان بزرگ‍ترین شریک تجاری ایران را از آن خود کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت المانیتور در گزارشی نوشت: اتحادیه اروپا علاقه مندی خود را برای به دست آوردن عنوان بزرگ ترین شریک تجاری ایران اعلام کرده است. فدریکا موگرینی در سفر یک روزه خود به تهران در 16 آوریل (28 فروردین) اظهار کرد: " ما زمانی اولین شریک ایران در زمینه های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری بوده ایم و علاقه مند هستیم بار دیگر این عنوان را به دست آوریم."

پس از لغو تحریم های ایران در تاریخ 16 ژانویه (26 دی 1394)، هیئت های سیاسی و اقتصادی بسیاری از سوی اعضای اتحادیه اروپا وارد ایران شدند. در حالی که ایران در تلاش است تا وضع اقتصادی تضعیف شده خود را بهبود بخشد، اروپا نیز تلاش ها برای خروج از بحران بدهی خود را آغاز کرده است. انتظار می رود گسترش همکاری ها برای هر دو طرف سود آور باشد.

یک دیپلمات ارشد ایرانی سابق، که با شرط نامبرده نشدن با المانیتور مصاحبه کرده است، در این باره اظهار کرد: "گسترش همکاری ها هم برای ایران و هم برای اروپا یک ضرورت است. روابط اقتصادی با اروپا برای ایران در زمینه توسعه سود آور است و مشکلات کمتری را در مقایسه با ارتباط با آمریکا به همراه دارد. رویکرد اروپا به ایران همیشه در زمینه انرژی استراتژیک و دراز مدت بوده است. چرا که این قاره جایگزین بهتری برای منابع نفتی و گازی ندارد. برای ایران نیز دسترسی به بازار اروپا و استفاده از فناوری های مدرن اتحادیه، گزینه مناسبی محسوب می شود."

 روابط ایران و اتحادیه اروپا به سال 1963 بازمی گردد. پس از انقلاب اسلامی ایران، روابط موجود همچنان حفظ شد. روابط میان این دو طرف با وجود فراز و نشیب های بسیار در طول چند دهه گذشته حفظ شده است.

روابط این دو طرف در اوایل دهه 1990 و 2000 رو به بهبود رفت و اروپا به بزرگ ترین صادرکننده به ایران و واردکننده محصولات این کشور تبدیل شد. با افزایش شدت تنش ها در سال های گذشته، تبادلات تجاری این اتحادیه با ایران کاهش یافت. 

با امضای توافقنامه هسته ای، ایران و اتحادیه اروپا در نظر دارند بار دیگر روابط تجاری خود را گسترش دهند و بسیاری از شرکت های خارجی اروپایی در همین راستا به ورود به بازار ایران ابراز علاقه کرده اند. 

موگرینی در بازدید خود از ایران اظهار کرد اتحادیه اروپا نیاز دارد تا بانک هایش در ایران حضور داشته باشند. وی کوشیده تا به بانک های اروپایی در خصوص ورود به اقتصاد ایران اطمینان دهد.

علاوه بر مسئولان اروپایی، مسئولان ایرانی نیز بارها در خصوص گسترش همکاری ها با اتحادیه اروپا اظهار علاقه مندی کرده اند. روحانی در ژانویه امسال اظهار کرد: "گسترش همکاری ها با اتحادیه اروپا یکی از سیاست های تهران است. دوران پسابرجام باید برای گسترش و ایجاد فرصت های شغلی در ایران مورد استفاده قرار گیرد."

در حالی که ایران به دنبال جذب سرمایه گذاران خارجی است، تحلیلگران پیش بینی کرده اند این کشور بتواند سالانه 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند.

جذب سرمایه های مستقیم از اروپا می تواند به هدف روحانی برای بهبود اقتصاد بخش خصوصی ایران کمک شایانی کند. گسترش همکاری ها همچنین به ایران کمک می کند تا تنها یک مصرف کننده نباشد و وابستگی خود را به کشورهای صادر کننده کاهش دهد.

در حالی که گروه های بسیاری به گسترش همکاری های ایران و اتحادیه اروپا علاقه مند هستند، وجود بعضی از تحریم های آمریکا باعث شده دستیابی به اهداف مورد نظر دشوار شود. یک دیپلمات اروپایی در این باره اظهار کرد: بازگرداندن روابط ایران و اروپا با موانعی مواجه خواهد بود.

 وی افزود: "آغاز دوباره روابط با ایران می تواند فرصت هایی را برای دو طرف در زمینه تجارتو سرمایه گذاری ایجاد کند؛ اما تغییرات به زمان نیاز دارد و نمی توان انتظار داشت نتایج یک روزه حاصل شود." 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار