"بند سلما"؛ کلید طلایی توسعه اقتصادی افغانستان + مشخصات و تصاویر

"بند سلما" در استان هرات دارای ۴ توربین است که همه آن‌ها ظرفیت تولید "۴۲ مگاوات برق " را خواهند داشت.

به گزارش  خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان  چند دهه جنگ در افغانستان فرصت توسعه اقتصادی و عمرانی را از افغانستان گرفته و در یک دهه اخیر اقدامات مهمی در جهت توسعه زیرساخت های عمرانی در افغانستان صورت گرفته است.


افغانستان به دنبال آن بود تا با پیگیری دموکراسی، رشد اقتصادی را دنبال کند که با حمله جماهیر شوروی سابق مرحله جدیدی از جنگ را تجربه کرد و پس از آن هم تروریسم طالبان گریبان این کشور را  گرفت. اما در بعد توسعه طرح های عمرانی؛  ایجاد سد  یکی از راهبردهایی بود که دولت افغانستان آن را دنبال می کرد و در حقیقت گام  اولیه آن را  "حامد کرزای" برداشت و "اشرف غنی" رئیس جمهور کنونی افغانستان این گام را تکمیل کرد. "سد سلما"  یکی از پروژه های عمرانی است که افغانستان پیگیری کرد و به نتیجه رساند این یک پروژه مشترک دوجانبه فی‌مابین هند و افغانستان است که حدود  300 میلیون دلار کمک بلاعوض دریافت کرده است.


** موقعیت جغرافیایی  "بند سلما"

"بند سلما" یکی از پروژه های عمرانی بزرگ افغانستان بوده  که با هند به صورت مشترک ساخته شده است. این پروژه با هزینه اولیه 70 میلیارد دلار طراحی و ساختش آغاز شده و سپس 220 میلیارد دلار دیگر از منابع هند به صورت بلاعوض به آن اختصاص داده شد.








کار عمرانی و توسعه زیرساخت های  "بند سلما"  پس از ۲۷ سال توقف، در ۲۰۰۵ دوباره آغاز شد و  شرکت "واپکاس"  هند برای بار دوم مسئولیت پروژه عمرانی این بند را بر عهده گرفت.







افغانستان همین اکنون بیشترین برق خود را از کشورهای ایران، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان وارد می‌کند و احداث این سد می تواند یک کمک جدی به مردم افغانستان برای واردات کمتر انرژی از کشورهای منطقه  باشد.

"بند سلما" در شرق استان "هرات" افغانستان قرار دارد و می تواند  به ده ها هزار هکتار از اراضی کشاورزی در شرق این کشور آب رسانی کند و همچنین ظرفیت تولید برق را نیز دارد. این بند ظرفیت ذخیره بیش از ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب را دارا است و بند سلما برای آبیاری زمین‌های زراعتی و تولید برق، استفاده خواهد شد.



این بند دارای ۴ توربین خواهد بود که همه آنها ظرفیت تولید  "۴۲ مگاوات برق "  را خواهند داشت. تمدید پایه های برق از این بند تا مرکز شهر "هرات"  که حدود ۱۷۰ کیلومتر فاصله است،  تکمیل شده است.





رییس شرکت برشنا در این ولایت در این زمینه عنوان داشت: با توزیع برق  "بند سلما"  به مردم هرات، صنعت و کشاورزی "هرات" رشد چشم‌گیری خواهند کرد و شهروندان ۴ شهرستان شرق شهر "هرات" از برق بهره‌مند خواهند شد.

رییس برشنای هرات ادامه داد:  نخست برق این بند به شهرک صنعتی و شهر "هرات" وصل می‌شود و سپس مردم مناطق شرق شهر "هرات" پس‌ از تکمیل‌شدن شبکۀ برق آنان از این برق بهره خواهند برد.

"وحید احمد کامرانی"، رییس برق "هرات" گفت: «بهره‌برداری از این بند برای حل کمبودی‌های برق در هرات بسیار مهم است و ما تلاش داریم در این بخش آماده‌گی‌های مان را داشته باشیم".


** مردم هرات برای گشایش این بند لحظه‌شماری می‌کنند

مردم هرات برای گشایش این بند لحظه‌شماری می‌کنند و بهره‌برداری از بند سلما را نتیجۀ دوستی صادقانۀ نظام  هندوستان و جان‌فشانی‌های نیروهای امنیتی کشور می‌دانند. این شهروندان می‌گویند که گشایش این بند صنعت و کشاورزی را هرات توسعه خواهد داد و برای هزاران تن کار فراهم خواهد شد.

قرار است تا امروز  با حضور رهبران افغانستان و هندوستان دوستی دو کشور گشایش یابد. در نخستین روز گشایش این بند ۲۸ مگاوات  برق تولیدشده از توربین‌های  "بند سلما" به شبکۀ برق "هرات" وصل خواهد شد.





البته احداث مشترک این سد با هند ؛ می تواند خالی از دردسر نباشد و براساس گفته منابع رسانه ای باعث ایجاد مشکل در روابط "پاکستان-افغانستان" شود. البته برخی از شهروندان افغانی از اینکه سد به راه افتاده ابراز خشنودی و خوشحال می کنند. یکی از شهروندان افغانی در این زمینه می گوید: چند روز پیش برای نخستین‌بار، برق "سلما" به خانه‌های ما رسید. من از شادی اشک ریختم. بعد از مدت‌های طولانی، ما قدمی به سوی پیشرفت اساسی برداشتیم. ما از کشور هند صمیمانه تشکر می‌کنیم که در ساختن این بند همکاری کرد."

"بند سلما" یک کمک جدی به اقتصاد و عمران افغانستان است که البته افغانستان باید تلاش کند تا رابطه اش با کشورهای همسایه در اثر استفاده نامطلوب از این سد دچار بحران و تشنج نشود موضوعی که برخی کارشناسان و تحلیلگران برآن صحه گذاشته اند.


گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار