باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

چرا "رقه" پایتخت داعش است؟/ارتش سوریه وارد قلمرو داعش شد+ نقشه و جزئیات

فاصله نیروهای ارتش سوریه با فرودگاه نظامی "الطبقه"؛ تنها 47 کیلومتر است و می توان این فاصله را با پیشروی کاهش داد.

به گزارش   خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تروریست های تکفیری داعش از سال 2012 میلادی به صورت جدی کار خود را با حمایت مالی و تسلیحاتی آمریکا، ترکیه ، عربستان سعودی و برخی کشورهای منطقه در سوریه  آغاز کردند.

حمله تروریستی گسترده به سوریه، با هدف تصرف سرزمینی و از بین بردن نظام "بشار اسد"  رئیس جمهور قانونی این کشور صورت گرفت و در این زمینه ایالات متحده آمریکا ماموریت مذکور را به تروریست های داعش داد.

اما تروریست های داعش که به سرکردگی "ابوبکر بغدادی" از سال 2006 درون کوه های "فلوجه" پنهان بودند و از سال 2010 به صورت جدی اپیدمی شدند؛ در سال 2013 میلادی به استان "رقه" حمله کردند و این منطقه را اشغال نمودند.


**"رقه" کجاست؟

"رقه" مرکز استان "رقه" است که با وسعت بیش از 1900 کیلومتر مربع جمعیتی بیش از 220 هزار نفر دارد و در شمال شرق سوریه واقع شده است. در زمستان 2013 میلادی تروریست‌های تکفیری به شهر "رقه" حمله و این شهر را اشغال کردند و اکنون استان "رقه" تقریبا به طور کامل در اختیار (تروریست‌های داعش) است.


چرا


**چرا "رقه" پایتخت تروریست های داعش است؟

استان "رقه" در سوریه، از جمله مناطقی است که از سال 2013 توسط داعش اشغال و پس از اعلام خلافت "ابوبکر البغدادی" شهر  "رقه"  بعنوان مرکز عمارت اسلامی مورد ادعای تروریست های داعش در سوریه معرفی شد.


در حقیقت علت اینکه تروریست های داعش "رقه" را پایتخت می دانند ؛ "دستور ابوبکر بغدادی" خلیفه خود خوانده تروریست های داعش است تا از این طریق برسرتاسر منطقه غرب آسیا مسلط شوند.

البته تروریست های داعش به دنبال آن بودند تا پایتخت را از "رقه" به "موصل" انتقال دهند و چون  "موصل" بیش از "رقه" در خطر پاکسازی ارتش و نیروهای مردمی عراق است؛ لذا فعلا از تغییر پایتخت منصرف شده اند.

اینکه داعش چگونه  "رقه"  را اداره می‌کند، اطلاعات اندکی وجود دارد و این اطلاعات محدود به فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده توسط این گروه تروریستی  برای مجازات افرادی است که آنها را مجرم می داند.

ساکنان رقه و همانند دیگر مناطق تحت تصرف داعش اجازه خروج از مناطق خویش را ندارند؛ مگر بدلیل موجه، چون داعش مدعی است ساکنان سرزمین اسلام نباید از آن خارج و به سرزمین کفر بروند، جز در موارد ضروری مانند بیماری‌های خاص.

"رقه" از این جهت حائز اهمیت بوده که مرکز خلافت داعش به حساب می‌آید و با سه استان راهبری "دیرالزور"، "حسکه" و "حلب" همسایه بوده و این نکته نشان دهنده اهمیت پاکسازی استان "رقه" است.  البته لازم به توضیح بوده که نیروهای نظامی  کرد در شمال سوریه پیشروی های خوبی داشته اند و اکثر مناطقی که در گذشته در کنترل داعش بود از آن ها پس گرفته شد.


تروریست های تکفیری داعش در استان های "حلب" و "حماء" نیز حضور جدی و تاثیر گذاری دارند؛ اما در استان "رقه" یک دژ نظامی وجود دارد که تا به صورت جدی از بین نرود، این گروه تروریستی در سوریه منزوی نخواهد شد.


چرا



**"ارتش سوریه وارد پایتخت داعش شد" به چه معناست؟

ارتش سوریه، با آزادسازی دو راهی منطقه  "زکیه"، رسماً وارد حومۀ غربی رقه (پایتخت داعش) شد. منابع آگاه میدانی خبر دادند که عملیات ارتش سوریه در حومۀ شرقی "حماء" همچنان ادامه دارد.



چرا

این منابع به شبکه خبری «عاجل» گفتند: نیروهای ارتش سوریه، اخیرا  درگیری های شدیدی را با عناصر مسلح تروریست آغاز کردند و توانستند مساحت های تازه ای از اراضی سوری را از چنگ آن ها آزاد کنند. بر پایه این گزارش، با آزاد سازی مناطق جدید، عمق مناطقی که تحت کنترل ارتش سوریه  قرار گرفته ، در مدت کمتر از 48 ساعت به 35 کیلومتر رسیده است.


به گفتۀ این منابع، پس از آزادسازی کامل منطقه  "الزکیه" در چند ساعت آینده، راه ارتش سوریه به سمت  "فرودگاه الطبقه"  (در 45  کیلومتری حومه "رقه") باز خواهد شد. پایگاه هوایی طبقه به عربی(  مطار الطبقة العسكري)  یک فرودگاه و پایگاه هوایی نظامی واقع در نزدیکی شهر الثوره  در استان  "رقه"  سوریه  است.  این پایگاه نظامی در ۴۵ کیلومتری شهر "رقه" واقع شده ‌است. در تابستان سال 2013 میلادی داعش فرودگاه "طبقه" در حوالی شهر "رقه" را تصرف کرد و هم اکنون نیز این فرودگاه در کنترل تروریست هاست.

چرا

چرا



ارتش سوریه اخیرا عملیات پیشروی به سمت "رقه"  را از منطقه  "اثریا" در حومۀ شرقی "حماء" آغاز کرده است (حمله ای که نتیجه اولیه آن ورود به پایتخت داعش بود).  باشگاه خبرنگاران جوان نیز همگام با ارتش و نیروهای مردمی سوریه اخبار این پیشروی ها را از طریق منابع میدانی پیگیری کرد و دریافت که صفوفی از دواعش در حومه  "اثریا " قلع و قمع شدند.

یک منبع آگاه در نیروهای دفاع وطنی سوریه در گفت و گو با  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره آخرین تحولات میدانی سوریه عنوان داشت: ارتش سوریه تسلط مواضع خود بر ارتفاعات "ابوزین" واقع در منطقه "اثریا" را تکمیل کرد (بیشتر بخوانید).


** فاصله نیروهای ارتش سوریه با فرودگاه نظامی "الطبقه" تنها 47 کیلومتر است

در حال حاضر فاصله نیروهای ارتش سوریه با فرودگاه نظامی الطبقه، تنها 47 کیلومتر است. برای اینکه فاصله 47 کیلومتری ارتش سوریه با فرودگاه  "طبقه"  کمتر شود، باید پشتیبانی هوایی همگام با حرکت نیروهای سطحی صورت بگیرد  که جنگنده های نیروی هوایی ارتش فدراسیون روسیه و سوریه وظیفه حمایت هوایی را برعهده دارند و در روزهای اخیر شاهد تلفات سنگین تروریست های داعش در شرق سوریه هستیم.

در حقیقت "رقه"  با دستور "ابوبکر بغدادی" سرکرده داعش به عنوان پایتخت این گروه تروریستی  انتخاب شد و ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه از طریق استان "حماء" و پاکسازی بیش از 35 کیلومتر مربع وارد پایتخت داعش شده است و این پیشروی ها تا بازپس گیری "فرودگاه نظامی طبقه" و شهر "رقه" ادامه خواهد داشت.


البته نباید منتظر عملیاتی ضربتی و فوری برای پاکسازی "فرودگاه طبقه" و "شهر رقه" باشیم؛ بلکه باید منتظر بمانیم و ببینیم اتاق جنگ "مسکو-دمشق" چه برنامه ای برای پایتخت تروریست ها دارند؛ چرا که آزادسازی "رقه" همچون پاکسازی "موصل" دشوار خواهد بود. 


گزارش از محمد زرچینی  


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۲۷ مهر ۱۳۹۵
حقیقت این است که عربستان سعودی پایتخت اصلی داعش و آمریکا و برخی کشورهای اروپایی تامین کننده تسلیحات و ترکیه آموزشگاه و مسیر تدارکاتی آنها و سوریه و عراق و بلد اسلامی میدان تاخت و تاز آنها می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
اهمیت حلب به مراتب بیشتر از الرقه هست
درسته جنگ حلب بسیار پیچیده شد اما باید در الویت قرار بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
این کماندوهای آمریکا هستند که وارد رقه شده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
ایشالا هرچی زودتر شهرهای راهبردی رقه سوریه و موصل عراق آ از چنگال این تروریستا ازاد شن و هرچی داعشی و تکفیری و جنایتکاره به درک واصل بشن
آخرین اخبار