باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ارتش سوریه، پنجه در پنجه "نیروهای کُرد آسایش"/ آمریکا در "حسکه" به دنبال چیست؟ + نقشه و جزئیات

اخیراً درگیری‌های پراکنده‌ای بین نیروهای کُرد آسایش و ارتش سوریه در شرق این کشور، گزارش شده است.

به گزارش  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شاید روزی که کردهای سوری، نام منطقه "روجاوا" را برای خودمختاری به زبان آوردند، روزهای این چنینی در شمال سوریه، پیش‌بینی می‌شد.

ارتش سوریه پنجه در پنجه

نیروهای کُرد سوری که بارها با کمک ارتش سوریه، مناطقی را در شمال این کشور آزاد کردند، این بار دست به شورش علیه نظام حاکم زده‌اند و تلاش می‌کنند تا در "حسکه"، با ارتش سوریه پنجه در پنجه شوند.

***مشخصات جغرافیایی "حسکه"

"حسکه"، مرکز یک استان شمالی سوریه با همین نام است که در سال‌های اخیر، آبستن درگیری‌های شدیدی بین مثلث "ارتش سوریه، نیروهای دموکراتیک و داعش" بوده است.

ارتش سوریه پنجه در پنجه

ارتش سوریه پنجه در پنجه


استان "حسکه"، وسعتی معادل 23 هزار و 334 کیلومتر مربع دارد و جمعیت آن در سال 2010 میلادی، حدود 1 میلیون و پانصد هزار نفر برآورد شده است. این استان، از شهرهای مهمی همچون "حسکه"، "قامشلی"، "رأس‌العین"، "المالکیه" تشکیل شده است. 

"حسکه"، استان نفت‌خیز سوریه است که بخش بزرگی از اقتصاد این کشور را تأمین می‌کند.

در سال 2012 میلادی، تروریست‌های جبهه‌النصره و داعش، بخش‌هایی از استان "حسکه" از جمله "شدادی" را اشغال کردند و پس از آن، ارتش سوریه و نیروهای دموکراتیک برای مقابله با تروریست‌ها وارد عمل شدند و تا حدودی، آرامش نسبی را به این استان بازگرداندند.

**پایگاه نظامی آمریکا در کردستان سوریه 

اما از زمانی که ارتش آمریکا به دنبال حضور در کردستان سوریه بوده، آرامش از این منطقه رخت بربسته است. "پنتاگون" در نوامبر و دسامبر سال 2015 میلادی، یک پایگاه نظامی در کردستان سوریه و در منطقه "رمیلان" استان "حسکه" به بهانه مبارزه با داعش احداث کرد که در حقیقت، این پایگاه نظامی با هدف مبارزه با ارتش سوریه ایجاد شده بود. 

پایگاه نظامی "رمیلان" که در ریف شرقی "حسکه" احداث شده، به نیروهای دموکراتیک در شرق استان "حسکه" اجازه می‌دهد تا برخی اهداف را در پوشش مبارزه با داعش دنبال کنند.

در حقیقت شواهد نشان می‌دهند که آمریکا با تحریک نیروهای کرد علیه "بشار اسد" به دنبال آن است تا با هزینه کم علیه حاکمیت سوریه، جنگ فیزیکی و روانی ایجاد کند و اقدامات اخیر نیروهای کُرد آسایش در آتش زدن انبارهای پنبه، ربودن غیرنظامیان و حمله به مراکز و ساختمان‌های دولتی در همین راستا بوده است.

یکی دیگر از اهدافی که آمریکا در شمال سوریه دنبال می‌کند، پیگیری استراتژی غرب آسیای جدید است که در این راهبرد، کُردهای سوریه باید به عنوان یک حکومت فدرال مستقل شناخته شوند و به همین منظور، آمریکا کردهای سوری را به امید استقلال علیه دولت مرکزی تحریک می‌کند. 

ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه و افزایش قابلیت رقابت‌پذیری با "مسکو"، از دیگر اهدافی است که آمریکا با پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی گروه کُرد آسایش دنبال می‌کند. اگر درگیری‌های شمال و شرق سوریه بین کردها و ارتش سوریه شعله ور شود ، آمریکا ذینفع اصلی خواهد بود چراکه مدت‌هاست به دنبال تضعیف و از بین بردن دولت مرکزی سوریه است. 

روزنامه السفیر می‌نویسد: واشنگتن، اکنون تصمیم گرفته است تا از طریق کردهای سوریه وارد بازی(علیه ارتش سوریه) شود. عناصری که قبلاً در منبج، عین‌العرب(کوبانی) و دیگر مناطق با یکدیگر در نبرد بودند، اکنون سلاح خود را به سوی ارتش سوریه در مناطق شمالی و شرقی این کشور نشانه رفته‌اند و این موضوع، نقش آمریکا را در حسکه نشان می‌دهد. 

ارتش سوریه پنجه در پنجه

**علت درگیری‌های اخیر ارتش سوریه با نیروهای کرد چیست؟ 

احداث پایگاه نظامی "رمیلان"،  این امکان را فراهم کرد تا ارتش آمریکا برای مقابله با نظام سوریه برنامه‌ریزی کند و درگیری‌های اخیر "حسکه" هم در همین راستاست.

درگیری ارتش سوریه با یگان‌های کُرد این روزها تشدید شده است. البته هفته گذشته و در جریان شلیک چند گلوله از سوی کردهای آسایش به سمت ارتش سوریه، زمینه ایجاد یک جنگ بزرگ فراهم گردید.

وبگاه خبری «النشره» لبنان، با انتشار گزارشی، به بررسی این مسئله پرداخت و نوشت: نکته قابل توجه درگیری‌های اخیر در اصرار نیروهای آسایش برای تخلیه محله‌های شهر "حسکه" از نیروهای سوری بود. کُردها تلاش دارند به سوی مناطق تحت کنترل ارتش پیشروی داشته باشند و در این زمینه، از حملات سنگین توپخانه‌ای نیز بهره بردند. ارتش سوریه نیز برای نخستین بار به حملات هوایی روی آورد تا کُردها جدیت ارتش را درک کنند ولی این حملات نیز سودی نداشت و نیروهای کُرد آسایش به حملات خود ادامه داده و بدین ترتیب، همه امور خارج از کنترل شد.

ارتش سوریه پنجه در پنجه

منابع آگاه نیز اعلام کردند که از لحظه آغاز درگیری، تماس‌ها برای توقف این جنگ آغاز شد ولی کُردها مصمم بودند که نیروهای نظامی دفاع ملی و ارتش سوریه را هدف قرار دهند. به گفته این منابع، نیروهای هم‌پیمان سوریه به سرعت وارد عمل شده و تلاش کردند که این حملات را متوقف کنند. ارتش سوریه در این تماس‌ها از نیروهای کُرد خواست که از مناطق تحت کنترلش عقب نشینی کرده و دست از تنش بردارند.


از سوی دیگر، کُردها خواستند که مراکز اقامتشان را که تحت سیطره آن‌هاست تخلیه کنند. از این روی، مذاکرات به شکست منتهی شد و ارتش سوریه برای نخستین بار با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای کُرد دست به سرقت در شهر "حسکه" زده و تأکید کرد که برای حفظ تمامیت ارضی کشور، پاسخ مناسبی به آنان خواهد داد.

برخی از منابع نظامی بلندپایه سوری نیز اعلام کردند که ارتش سوریه اکنون نمی‌پذیرد کُردها کنترل این شهر را در دست داشته باشند. ارتش سوریه چندین بار تخطی نیروهای کُرد را نادیده گرفت و آنان را رها کرد اما آن‌ها اعلام فدرالی کردند.

درگیری «یگان‌های پشتیبانی مردمی کُرد» با ارتش سوریه، طی هفته گذشته، شدیدترین درگیری میان نیروهای دولتی با افراد مسلح کُرد طی 5 سال گذشته بود. در واقع نیروهای کُرد با آتش زدن ساختمان‌های وابسته به دولت سوریه آتش‌بس مذکور را نقض کردند و بار دیگر در حسکه، هرج و مرج به وجود آوردند. 


یگان‌های کُرد همچنین اعلام کردند که وارد روند آتش بس نشده‌اند و با بلندگو از نیروهای ارتش سوریه خواستند که سلاح‌های خود را تحویل دهند یا اینکه با مرگ مواجه شوند.

به گزارش این وبگاه، افزون بر ارتش سوریه، عشایر استان حسکه نیز مخالف سیطره کردها بر این منطقه هستند. آنان تأکید کردند در صورتی که نیروهای کُرد به چنین اقداماتی ادامه دهند، نیروهای خود را از ائتلاف خارج خواهند کرد و ارتش سوریه نیز به هر گونه تلاش برای پیشروی توسط کُردها پاسخ کوبنده‌ای خواهد داد. 

به گفته این منابع، ارتش این بار قصد دارد هر گونه پیشروی کُردها را هدف قرار دهد. در واقع مرحله قبلی به پایان رسیده است و رفتار با نیروهای کُرد از امروز به بعد تفاوت خواهد داشت.

**نقض آتش بس از سوی گروه "آسایش"

در حالی که دو طرف(ارتش سوریه و گروه کُرد آسایش) بر سر آتش‌بس از روز یکشنبه ساعت 17 به توافق رسیده بودند؛ اما در پی درگیری نیروهای کُرد با ارتش سوریه که شب گذشته در مرکز منطقه "غویران" رخ داد، عملاً این آتش بس ملغی شد.

پایگاه النشره گزارش داد که نیروهای کُرد با حمله به مواضع ارتش سوریه، چند مرکز را در شمال "غویران" و "النشوه" شرقی اشغال کردند. در واقع سرکرده‌های میدانی کُرد، آتش‌بس را نپذیرفتند و در پی ایجاد تنش هستند و چندین جبهه را علیه نیروهای سوری ایجاد کردند.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
با سلام به همه دوستان.
اصلا نگران نباشید این عملیاتها همش توسط پلیس شهر حسکه (آسایش) در مقابل ارتش بعث انجام میشود و یگان های مدافع خلق (ypg) فعلا وارد این درگیری نشدن و مشغول وظیفه بزرگتر قلع و قمع کردن داعش و بقیه تکفیریها هستن. اما متاسفانه به نظر میرسه همین آسایش برای این کار کافی باشه و نیازی به اونها نیست. ولی خودمونیم اسم پلیس اونها (آسایش) از پلیس خودمون ایرانی تره.
آخرین اخبار