نقش و تأثیر موزه ملی علوم و فناوری در توسعه و ترویج علم

رییس حوزه ملی علوم و فناوری گفت: در موزه علوم و فناوری به دنبال درآمد‌زایی نیستیم بلکه هدف اصلی ما ترویج علم و فناوری است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیف‌الله جلیلی رییس حوزه ملی علوم و فناوری امروز در نشست خبری حوزه علمی و فناوری گفت: امسال ششمین همایش بین‌المللی موزه علوم و فناوری، دومین جشنواره سراسری علم و عامه و اولین نشست فصلی سار را برگزار می‌کنیم هدف اصلی ما پژوهش، ترویج و عمومی سازی علم است ما در سال گذشته توانستیم به اهداف از پیش تعیین شده خود دست پیدا کنیم این موضوع توانست برترین موضوع کشور شود و معیارهای لازم در این زمینه را برای کسب این عنوان اخذ نماید.

وی با بیان اینکه امسال برخلاف سال‌های گذشته توانستیم مشکل کمبود فضا را حل کنیم، ادامه داد: ساختمان جدید موزه علوم و فناوری در بوستان ولایت افتتاح می‌شود که قرارداد آن 3 هفته پیش با حضور وزیر علوم دکتر فرهادی و معاون رییس جمهور دکتر ستاری منعقد شده است.

جلیلی بیان کرد: در این موزه مسابقه و نمایشگاه‌های سیار و گالری‌های متنوعی در علوم‌هایی مانند نجوم، هوا فضا، فیزیک و مکانیک برگزار می کنیم همچنین افراد علاقمند را جذب کرده و از نظر مالی و معنوی از حمایت می‌شود.

رییس حوزه ملی علوم و فناوری اذعان داشت: از دیگر برنامه‌های ما راه‌اندازی شعبه‌هایی از موزه علوم و فناوری از استان‌ها و شهرهای دیگر است که امسال حداقل دو واحد دیگر به آن ها اضافه می‌کنیم.

وی در خصوص تعداد بازدیدکنندگان از موزه اظهار داشت: روزانه 330 نفر به طور میانگین از موزه بازدید دارند بلیت موزه 2 هزار  و 500 تومان است و برای دانش‌آموزان و مناطق محروم تخفیف 50 درصدی دارد.

جلیلی گفت: در این‌جا به دنبال درآمد‌زایی نیستیم و هدف اصلی ما گسترش علم و فناوری است همچنین ارتباط بسیار خوبی با آموزش و پرورش داریم به طوری که وزیر آموزش‌ و پرورش عضو هیئت امنای موزه هستند.

بیان ساده مفاهیم علمی در موزه علوم و فناوری
در ادامه نشست سونا آقابابایی دبیر جشنواره علم و عامه گفت: امسال دومین جشنواره علم و برای شناسایی افراد و نهادها در حوزه آموزش غیررسمی و نوآوری برپا می‌شود همچنین با ترغیب همگان برای حضور در بخش رقابتی تفکر علمی و مشارکت‌جویی را ترویج می‌دهیم.

وی ادامه داد: این جشنواره از دو بخش غیر‌رقابتی و رقابتی تشکیل شده که در بخش غیر‌رقابتی جشنواره نهادها  و سازمان‌های ملی و بین‌المللی طی ارائه دستاوردهای خود در حوزه آموزش غیر رسمی می‌پردازند تا مفاهیم علمی را با بیان تازه‌تر ارائه کنند.

آقابابایی در خصوص حوزه رقابتی اذعان داشت: حوزه رقابتی از دو بخش اصلی و ویژه تشکیل شده، بخش اصلی جشنواره شامل آموزش و معرفی کلیه مفاهیم علمی است که آثار آن طبق استانداردهای معین شده به این جشنواره ارسال می‌شود. در بخش ویژه موضوع هر ساله متغیر است و محورها را براساس چالش‌های روز تعیین می‌کنیم.

وی در خصوص اهداف این جشنواره بیان کرد: ترویج علم، تفکر علمی و تربیت شهروند علمی، تشویق همگان برای مشارکت‌ کردن در فعالیت‌های علمی، دریافت ایده‌های نو در حوزه آموزش غیررسمی، فراهم آوردن شرایط مناسب برای بروز نوآوری، جهت‌دهی به استعداد‌ها در راستای گسترش علم و فناوری، معرفی فعالیت‌‌ها و جلب مشارکت  نهادهایی که در حوزه آموزش غیررسمی فعالیت می‌کنند و فرهنگ‌سازی به منظور استفاده از راه‌حل‌های علمی برای رویارویی با مسائل و چالش‌ها از  جمله اهداف این جشنواره به شمار می‌روند.

دبیر جشنواره علم و عامه در خصوص محورهای جشنواره در بخش ویژه با موضوع بهینه‌سازی مصرف تصریح کرد: منظور از بهینه‌سازی ساخت ابزار یا به کارگیری الگو‌ها و روش‌هایی برای مصرف درست است برای شرکت در این بخش باید مفاهیم در قالب‌ اجرای تئاتر، ساخت ابزار، نقاشی، عکاسی و شبکه‌های اجتماعی ارائه شود که این جشنواره 15 تا 20 آبان همزمان با هفته علم برگزارمی‌شود و تا 15 مهرماه می‌توانیم آثار را در بخش رقابتی دریافت کنیم و ثبت‌نام برای حضور در بخش نمایشگاهی هم تا 10 مهر فرصت امکان‌پذیر است.

تولید،انتشار و یادگیری با مفاهیم علمی
در ادامه نشست فاطمه احمدی دبیر همایش‌های سالانه موزه علوم و فناوری گفت: برای رسیدن به اهداف موزه، سالانه اقدام به برگزاری همایش‌های تخصصی در این حوزه می‌کنیم هدف اصلی از برگزاری این همایش دسترسی به نتیجه آخرین تحقیقات علمی در حوزه ترویج و آموزش مفاهیم علمی در موزه‌های علم و بومی‌سازی آن‌ها متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی و تبیین جایگاه موزه‌های علم در چرخه تولید، انتشار و یادگیری علم است.

وی در خصوص محور اصلی همایش اظهار داشت: این همایش با دو رویکرد عمده توجه به کارکرد آموزشی موزه‌ها و توجه به شعار جهانی آ‌یکوم تعیین می‌شود، تاکنون 5 همایش سالانه در مقیاس ملی با حضور مهمانان خارجی و داخلی با موضوعات کارگاه موزه علوم و فن آوری، پیشینه آن، آموزش غیر رسمی در موزه ها، ترویج علم در موزه ها و مراکز فرهنگی، جامعه پایدار و جایگاه موزه ها در علم سبز برگزار کرده‌ایم. امسال نیز ششمین موزه علوم و فن آوری یادگیری مفاهیم علمی در موزه ها در تاریخ 14،15،16 دی ماه برگزار می‌شود.

احمدی در خصوص مخاطبان این همایش بیان کرد: اساتید دانشگاه، معلمان؛ دانشجویان و دانش آموزان از جمله مخاطبان ما هستند. به علاوه ما قصد داریم با رعایت استاندار‌های بین المللی علمی و اجرایی همایش را به سطح بین المللی برسانیم.

اقتصاد دانش بنیان یعنی قابلیت تجاری شدن ایده ها
در ادامه حسین مدنی دبیر اولین نشست فصلی سار گفت: سخنگاه اندیشه‌های راهبر یا به اختصار سار پروژه‌ای است که توسط موزه علوم و فناوری با هدف ترویج افکار خلاق؛ نوآورانه وتجربه های منحصر بفرد در زمینه‌های مختلف راه اندازی شده است. در قالب این پروژه کنفر‌انس‌هایی به صورت فصلی برگزار می‌شود که طی آن افرادی با ایده‌های نو به سخنرانی پرداخته و نتیجه آن در اختیار عموم گذاشته می‌شود.

وی افزود: این همایش خیلی مرسوم نیست بلکه عملی و نزدیک به واقعیت است و بسیاری از ایده ها در آن قابلیت تجاری شدن را دارند، می‌خواهیم جذب سرمایه داشته باشیم و در این زمینه نهادهای خصوصی به عنوان شتاب دهنده ما باشند تا ایده های ما را عملی کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار