قم؛

روح رمضان فقر زدایی است

هر اندازه شرایط نیازمندان سخت تر باشد، ارزشمندی عمل خیر والاتر خواهد بود؛ نباید از ظرفیت های ماه مبارک رمضان غافل شویم، چرا که نشست و برخاست با فقرا نورانیت انسان را افزایش می دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛حجت الاسلام والمسلمین اعرافی  در دیدار با عبد الله جلالی مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره)قم،  ضمن تقدیر از خدمات این نهاد انقلابی، در خدمت رسانی به مردم، تصریح کرد: کمک به بندگان خدا از بهترین کارهاست که مورد عنایت حضرت حق تعالی قرار دارد.

وی در ادامه با بیان این که از ادارات و نهادهای قم انتظار می رود که در تراز فراخور قم حرکت نمایند، یادآور شد: قم پایگاه علم و معارف الهی و تشیع است، از این رو از نهادهای قم انتظار می رود شأن و جایگاه ویژه ای در زمینه الهام گیری داشته باشند، چرا که از اقیانوس علم و معرف سیراب می شوند.

امام جمعه قم یادآور شد: تمام ادارات استان قم، باید جایگاهی برای ارتباط با حوزه های دینی و معرفتی ترسیم نموده، فضایی را برای انتقال اندیشه های معرفتی به مجموعه های کلان اداری باز نمایند؛ باید تأثیر معارف الهی در بسترهای اداری استان قم نمود بیشتری داشته باشد.

وی بایسته های نظام خدمات رسانی در منطق اسلامی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: اسلام از نگاهی فلسفی، فقهی و اخلاقی در خدمت رسانی برخوردار است؛ از این رو در حوزه های علمیه باید ابعاد فقهی، کلامی، حدیثی و  فلسفی عرصه های فعالیتی خدمت رسانی استخراج شود.

نهادهای اداری قم باید از نگاهی جامع برخوردار باشند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که نهادهای اداری قم، باید از نگاه فنی اسلامی جامعی، برخودار باشند، تصریح کرد: اسلام با منطقی استوار، قرض دادن را به مراتب ارزشمندتر از کمک بلاعوض می داند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی فرهنگ سازی نسبت به نوع دوستی و ترحم درست در جامعه را امری مهم عنوان کرد و اذعان داشت: فرهنگ تعاون، نوع دوستی و حس معنویت باید بیشتر مورد اهتمام جوامع انسانی قرار گیرد؛ این امر در بسیاری از موارد برطرف کننده معضلات اجتماعی در گام های نخستین شکل گیری است.

رئیس جامعه المصطفی ابراز داشت: از نشانه های انسان کامل این است که دایره انسانیت او از منیت اش بالاتر است؛ به گونه ای که هرچه درجات کمال آدمی بالاتر باشد، خیمه وجودی او انسان های بیشتر را تحت پوشش خود قرار می دهد.

وی با بیان این که نهادهای خیریه ای می توانند با فعال نمودن بخش های فرهنگی گام های موثرتری در حل معضلات اجتماعی بردارند، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش نیز به نوبه خود، می تواند حس نوع دوستی، همگرایی، همدلی و یگانگی با دیگران را در وجود بچه ها، در همان دوران کودکی نهادینه نماید.

ضرورت حل مشکلات اجتماعی کودکان در فضای مدرسه

امام جمعه قم یادآور شد: مدارس آموزش و پرورش باید به گونه ای اداره شوند، که مشکلات اجتماعی کودکان در همان فضای مدرسه حل شود؛ تلنگر زدن به نهاد ها از لحاظ فرهنگ سازی وظیفه ای است که از نهادهای انقلابی انتظار می رود.

وی ضمن اشاره به اهمیت هماهنگی میان بخشی ادارات افزود: متاسفانه در تفکیک وظایف ضعف های قانونی مشاهده می شود؛ بسیاری از این موارد را می توان با روحیه تعاون و هماهنگی ادارات در درون استان حل نمود.

تأکید بر توجه به مسائل فرهنگی مددجویان

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی توجه به مسائل فرهنگی مددجویان را از مهمترین رویکردهای کمیته امداد امام خمینی(ره) در سال های اخیر عنوان کرد و ابراز داشت: بخش از معضلات در درون خانواده به سوء تدبیر در منزل بر می گردد و بسیاری از افراد از ظرفیت پذیری فرهنگی تدبیر زندگی و اداره خانه برخودار هستند که باید برنامه های هدفمندی برای آنان ترسیم گردد.

وی به نقاط ضعف و قوت موسسات خیریه ای اشاره نمود و با بیان این که متاسفانه موسسات ورزیده، کارآزموده و تخصصی کم داریم، اظهار داشت: موسسات خیریه باید به صورت هوشمند و تخصصی در فضاهای ترسیمی فعالیت نمایند.

شبکه ای از موسسات مردمی تخصصی و مخلص فعال سازی شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: باید شبکه ای از موسسات مردمی درون زا، تخصصی، آموزش دیده وکارورزیده و مخلص ترسیم و فعال سازی گردد.

وی آموزش های قبل از ازدواج و برگزاری دوره های مشاوره ای را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: علی رغم ایرادات فراوان در نظام مشاوره ای، این مهم در بحث های خانوادگی  پیشگیری کننده، بسیاری از معضلات اجتماعی است؛ خشکاندن روح تکدی گری و زی حق دانستن به هر مبلغ؛ فعالیتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه قم با اشاره به این که دانش فنی و راه اندازی موسسات و توانمندی های نرم افزاری بشر دوستانه را می توان به کشورهای جهان انتقال داد، اظهار داشت: باید در عرصه توان افزایی طلاب و آشنایی ایشان با مهارت های خیریه ای کارهای هدفمندی صورت گیرد.

وی در  پایان با بیان این که روح قرآن توجه به فقرا و روح رمضان فقر زدایی است، اظهار داشت: اسامی ماه رمضان، جلوه ای از ابعاد به هم پیوسته این ماه مبارک است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که اعمال زمانی که در مکانی بهتر روی دهد، ارزش بیشتری خواهد داشت، افزود:  هر اندازه شرایط نیازمندان سخت تر باشد، ارزشمندی عمل خیر والاتر خواهد بود؛ نباید از ظرفیت های ماه مبارک رمضان غافل شویم، نشست و برخاست با فقرا نورانیت انسان را افزایش می دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار