اهواز؛

نگرانی از آمار چاقی دانش آموزان خوزستانی

طرح غربالگری و پیشگیری از اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان از حیث اجرا به پایان رسیده است اما هنوز نتایج و تجزیه تحلیل اطلاعات از سوی دانشگاه علوم پزشکی اعلام نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، رئیس اداره سلامت اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان گفت: طرح غربالگری و پیشگیری از اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان سه دوره تحصیلی، امسال برای اولین‌بار در استان با توجه به آمار نگران‌کننده و روند رو به رشد چاقی در میان دانش‌آموزان اجرا شد.

امید مقیمی‌پور ، با بیان این‌که مطابق توافق انجام‌شده میان وزارت آموزش‌وپرورش و بهداشت مقرر شد طرح غربالگری و پیشگیری از اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان به‌صورت الگو در پنج استان کشور اجرا شود، اظهار کرد: امسال در اولین سال اجرای این طرح یک‌هزار و 200 دانش‌آموز در استان خوزستان در قالب این برنامه مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفتند.

وی حوزه کاری اجرای این طرح را در دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد و گفت: این طرح از حیث اجرا به پایان رسیده است اما هنوز نتایج و تجزیه تحلیل اطلاعات از سوی دانشگاه علوم پزشکی اعلام نشده که قرار است به‌زوردی طی جلسه‌ای این نتایج به آموزش‌وپرورش منعکس شود.

رئیس اداره سلامت اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان هدف عمده از اجرای این طرح را پیشگیری و جلوگیری از اضافه وزن و چاقی در میان دانش‌آموزان با توجه به آمارهای نگران‌کننده روند رو به رشد اضافه وزن در کشور برشمرد و تصریح کرد: در این طرح عادت‌های تغذیه‌ای دانش‌آموزان مورد سنجش قرار می‌گیرد و توصیه‌های لازم در خصوص پیشگیری از روند اضافه وزن توسط کارشناسان بهداشت به آن‌ها ارائه می‌شود.

مقیمی‌پور با بیان این‌که در حال حاضر این طرح تنها در سطح مدارس ناحیه 3 اهواز اجرا شده است، خاطرنشان کرد: پس از استخراج نتایج اجرای این طرح در خصوص نحوه اجرای آن در سال‌های آتی تصمیم‌گیری خواهد شد. در حال حاضر شیوه تغذیه در دانش‌آموزان و خانواده‌ها با افزایش استفاده از غذاهای آماده یا فست‌فودها دچار تغییراتی شده و این روند نگران‌کننده است به همین دلیل اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: به‌طور عمده یکی از فعالیت‌های حوزه سلامت در آموزش‌وپرورش پایش تغذیه دانش‌آموزان و تأکید بر استفاده از غذاهای باارزش تغذیه‌ای است اما نیاز است این فعالیت‌ها به کل جامعه تسری یابد و هشدارهای لازم داده شود زیرا روند اضافه وزن در کشور به‌طور نگران‌کننده‌ای در حال رشد است.

رئیس اداره سلامت اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان با اشاره به شعار بهداشت جهانی امسال مبنی بر پیشگیری از دیابت، ادامه داد: با توجه به این‌که یکی از عوارض اضافه وزن و چاقی ابتلا به بیماری دیابت است، امسال پیش از اعلام این شعار نیز فعالیت‌های آموزشی هم در حوزه دانش‌آموزی، والدین و کارکنان در آموزش‌وپرورش آغاز شد و در نتیجه آن جمعیت زیادی تحت پوشش آموزش‌های پیشگیری از دیابت قرار گرفتند به همین دلیل از ابتدای سال بر بیماری دیابت نیز تمرکز شد که نتایج این طرح نیز حداکثر تا یک‌ماه آینده مشخص می‌شود.

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.