راهنمای خرید پرینتر

اگر قصد خرید پرینتر را دارید این مطلب را از دست ندهید.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، همه روزه افراد زیادی تعدادی پرینتر برای استفاده شخصی یا حرفه ای می خرند. نوع پرینتری كه انتخاب می كنید بستگی به این دارد كه از چه چیزی می خواهید پرینت بگیرید، متن یا گرافیك یا عكس سیاه وسفید؟ 

اگر بیشتر از متن پرینت می گیرید و تعداد این متون هم زیاد است یك پرینتر لیزر سیاه و سفید برای شما بسیار مناسب است اما برای پرینت گرفتن از عكس ها یا تصاویر گرافیكی احتیاج به یك پرینتر رنگی جوهر افشان (جوهر پاش ) یا در صورت امكان یك پرینتر لیزر رنگی دارید.

پرینتر جوهر افشان و پرینتر لیزر رنگی

پرینترهای جوهر افشان با پاشیدن نقاط كوچك جوهر در یك ورق كاغذ كار می كنند كه باعث بوجود آمدن تصاویر رنگی یا سیاه و سفید و در بعضی مواقع عكاس هایی با كیفیت می شود. هر چند پرینترهای جوهر پاش با خطوط تیز ممكن است مشكل داشته باشند بنابراین متنی كه با آن چاپ می شود ممكن است آن دقت لازم را نداشته باشد كه بستگی به سرعت پرینت هم دارد.

اكثر پرینتر های معمول جوهر افشان سه رنگ دارند كه برای ساختن رنگهای مختلف از آنها استفاده می شود و در بعضی از پرینتر ها برای ساختن رنگ سیاه هم از همین سه رنگ استفاده می شود كه باعث مصرف زیاد جوهر می شود و علاوه بر آن رنگ سیاهی كه به این صورت تولید می شود یا به آبی و یا به سبز تمایل دارد كه برای پرینت گرفتن از یك متن ایده آل نیست. 

برای اینكه در یك پرینتر جوهر افشان رنگ سیاه را بدرستی داشته باشید احتیاج به پرینتری دارید كه یك كارتریج مجزا برای رنگ سیاه داشته باشد كه در این حالت حداقل دو كارتریج باید وجود داشته باشد. یكی برای سه رنگ اصلی ( آبی - قرمز - سبز ) و یكی برای سیاه كه به CMYK معروف است. بهترین ساختار برای یك پرینتر جوهر افشان كارتریجهای مجزا برای هر رنگ است كه در صورت لزوم فقط كارتریجی را كه رنگ آن تمام شده عوض می كنید.

یك عكس خوب بوسیله یك پرینتر CMYK چاپ می شود و برای عكسهای با كیفیت حرفه ای به یك پرینتر شش رنگ احتیاج داریدكه یك آبی روشن و یك قرمز روشن علاوه بر رنگهای ذكر شده دارد. این نوع پرینتر برای برای چاپ عكس بسیار عالی بوده ولی برای پرینت گرفتن از یك متن ضعیف عمل می كند. 

بخاطر داشته باشید كه هر چند پرینتر های جوهر افشان كیفیت بالا عكس های با كیفیتی را می توانند چاپ كنند اما مصرف جوهر آنها هم بالاست بنابراین یكی از فاكتورهای مهم مصرف جوهر آنهاست كه بر قیمت عكس چاپ شده تاثیر دارد.

اما پرینتر های جوهر افشان بهترین پرینتر های موجود نیستند سرعت آنها 2 تا 3 صفحه در دقیقه برای پرینت متن است و برای چاپ هر صفحه گرافیك و عكس 2 تا 3 دقیقه زمان احتیاج دارد. طبیعتاً قیمت این پرینتر ها با افزایش سرعت پرینتر افزایش پیدا می كند به هر حال پرینتر های جوهر افشان از نظر قیمت با بودجه بسیاری از افراد سازگار است. البته همه پرینتر های جوهر افشان ارزان نیستند و پرینتر جوهر افشان با قیمت 1500 دلار هم در بازار یافت می شود.

یك انتخاب گرانتر برای پرینت رنگی پرینتر لیزر است كه از تونر CMYK برای خلق تصویر استفاده می كند. این پرینترها تصاویر گرافیكی و عكسهای با كیفیت فوق العاده عالی چاپ می كنند. به همان خوبی كه خطوط تیز متن را پرینت می گیرند. سرعت آنها هم قابل توجه است 6 تا8 صفحه در یك دقیقه برای یك متن و یك صفحه در دقیقه برای برای برای پرینت از از تصاویر گرافیكی و عكس ها. 

ولی یك پرینتر لیزر رنگی بسیار گران است. به طوریكه ارزان ترین پرینتر لیزری از گرانترین پرینتر جوهر افشان هم گرانتر است. البته در یك پرینتر لیزر رنگی هزینه چاپ هر برگ ارزان تر از پرینتر جوهرافشان است. و اگر قرار است تعداد زیادی پرینت رنگی داشته باشید باید در خرید پرینتر همه این نكات را در نظر بگیرید.
 
پرینتر های لیزر سیاه و سفید

پرینترهای لیزر سیاه و سفید اساس كارشان مانند دستگاه فتوكپی است پرینتر لیزر یك متن را با فونت های تیز به خوبی و سرعتی برابر 6 تا 8 ورق در دقیقه  و برای تصاویر گرافیكی با سرعت 2 ورق در دقیقه چاپ می كند. این پرینترها برای چاپ متن بهترین انتخاب هستند بخصوص اگر متون با خط ریزتر از حد معمول یا درشت تر از حد معمول سر و كار دارید. قیمت تمام شده پرینت برای هر صفحه هم بسیار ارزان است و از كاغذ معمولی هم به راحتی پرینت می گیرند با اندازه های مختلف كاغذ هم نسبت به پرینتر های دیگر بی دردسر ترند. قیمت آن مناسب است و اگر به پرینت رنگی احتیاج ندارید بهترین انتخاب برای شما هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار