بهترین فرصت برای ترک فست فود ها ماه مبارک رمضان، است

یک متخصص داخلی گفت: غذاهای آماده و فست فود ها عوارضی همچون تشنگی و مشکلات گوارشی مثل ریفلاکس معده به مری و زخم معده را تشدید می نماید و لذا ماه مبارک رمضان، بهترین فرصت برای ترک این نوع غذاها است تا در سایر ماه ها نیز مردم مجددا از آن استفاده ننمایند.

سید فرزین میرچراغی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد افزود: با انجام تحقیقات و پژوهش های پزشکان مشخص شده است که روزه داری اثرات مفیدی همچون کاهش اضطراب، بهبود چربی های خون، کاهش وزن، بهبود برخی عملکردهای سیستم ایمنی و اصلاح عملکرد دستگاه گوارش دارد.

وی با بیان اینکه طولانی شدن روزها و گرمای شدید هوا، امکان بروز تبعات نامطلوب بر عملکرد بدن روزه داران را تشدید می کند، خاطرنشان کرد: از جمله ی عوارض روزه داری در این ایام می توان به تشدید یبوست، به هم خوردن سیکل خواب و بیداری، تشنگی، گرسنگی و ضعف مفرط و خطر بروز سنگ های کلیه اشاره کرد.

میرچراغی افزود: لذا برای پرهیز از بروز این عوارض، عزیزان روزه دار باید از غداهای آب دار و پرفیبر مانند سالادها، میوه ها، آش، سوپ و نوشیدن مایعات و شربت های سالم، در زمان ما بین افطار و سحر، بهره گیرند و از مصرف غذاهای تند، پر ادویه، شور و چرب خودداری نمایند تا ضمن پرهیز از ابتلا به تشنگی، گرمازدگی، ضعف و خستگی مفرط، خطر تشکیل سنگ های کلیوی را کاهش دهند.

متخصص داخلی استفاده از مواد غذایی حاوی فیبرها را مانع ابتلا به یبوست دانست و تصریح کرد: برای پرهیز از خستگی و ضعف مفرط، وعده های غذایی روزه داران باید حاوی همه گروه های غذایی سالم مانند پروتئین ها، چربی های سالم، کربوهیدرات، فیبرها و املاح و ویتامین ها باشد و از افراط و تفریط در مصرف گروه های غذایی مختلف، خودداری نمایند.

میرچراغی ادامه داد: برای مثال، یک افطاری حاوی حلیم یا آش های مقوی مانند شله و آَش رشته حاوی کربوهیدرات، پروتئین، چربی، فیبر، املاح و ویتامین ها به حدی کافی است و الزامی به مصرف غذاهای سنگین و پرچرب مانند انواع پلو و خورشت در زمان افطار وجود ندارد؛ همچنین در زمان سحر نیز مصرف یک غذای مقوی مانند برنج یا نان با خورشت های کم چرب، کم نمک و کم ادویه، می تواند انرژی مناسب و کافی را برای روز بعد، فراهم کند.

وی درخصوص نحوه گشایش افطار روزه داران گفت: گشایش افطار بهتر است با یک نوشیدنی ولرم مانند آب گرم یا شیر گرم (برای کسانی که حساسیت به شیر و عدم تحمل لاکتوز ندارند) به همراه غذاهای حاوی قندهای ساده مانند خرما، رطب، توت خشک یا کشمش، افطار شروع شود.

میرچراغی افراط در مصرف خرما توسط افراد دارای بیماری دیابت را نادرست عنوان و خاطرنشان کرد: روزه داران می بایست از خوردن یا نوشیدن غذاها و نوشیدنی های بسیار سرد یا بسیار گرم مانند آب سرد، بستنی، چای یا قهوه ی داغ در ابتدای افطار خودداری کنند تا مانع از آسیب به دستگاه گوارش شوند.

این متخصص داخلی نان و پنیر با سبزی یا گردو و انواع آش و سوپ را غذاهای کاملی برای گشایش افطار روزه داران دانست و اذعان کرد: اصولا بهتر است در ماه مبارک رمضان، از خوردن شام سنگین بالاخص بلافاصله پس از افطار خودداری گردد تا معده از نظر پذیرش و گنجایش غذا، دچار مشکل نشود و در صورت اصرار به مصرف شام در مهمانی ها، حتی الامکان از مصرف غذاهای شور، پر چرب، سنگین و حجیم، نوشیدن نوشابه های گازدار یا آب میوه های آماده، مصرف ترشیجات و مخلوط های شور، خودداری گردد.

میرچراغی مصرف تنقلات، آجیل، انواع معجون های سنگین را در فاصله زمانی افطار تا سحر نادرست و افزود: روزه داران بایستی بلافاصله پس از افطار و سحر، دراز نکشند و حداقل نیم الی یک ساعت، در وضعیت نشسته قرار بگیرند و فعالیت نمایند تا خطر برگشت اسید معده و ریفلاکس، به حداقل ممکن برسد؛ همچنین روزه داران بهتر است زودتر از شب های قبل از ماه مبارک رمضان به خواب روند تا اختلالات خواب، موجب کسالت و خستگی نگردد.

وی با بیان اینکه بهترین راه برای دانستن امکان روزه داری در حین ابتلا به یک بیماری، مشورت با پزشک معالج می باشد، تصریح کرد: در برخی بیماری ها، روزه اصولا ممنوع می باشد که از آن جمله می توان به فشار خون کنترل نشده، بیماری ایسکمیک قلبی، بیماری نارسایی قلب، بیماری نارسایی حاد و مزمن کلیه، دفع سنگ کلیوی مکرر (نه صرفاً رویت سنگ در سونوگرافی)، انجام دیالیز، زخم فعال معده، بیماری سیروز کبدی، بیماران دیابتی تحت درمان با انسولین و بیماران دیابتی تحت درمان با داروهای گلیبن کلامید، گلی کلازید و ریپاگلیناید (نوونورم) اشاره کرد.

میرچراغی ادامه داد: البته بجز بیماری های اشاره شده، ممکن است خود بیماری به خودی خود عامل منع روزه داری نباشد، اما داروهای حیاتی بیماری های نامبرده، طوری تنظیم شده اند که نمی توان زمان آن ها را تغییر داد و بیمار هم با لطبع نمی تواند روزه بگیرد.

این متخصص داخلی ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای ترک غذاهای آماده و فست فود ها عنوان کرد و تصریح کرد: غذاهای آماده و فست فود ها عمدتاً چرب، شور، پرادویه و ناسالم هستند و بالاخص با مصرف نوشابه ها و سس ها، مشکلات این غذاها بیشتر شده و عوارضی همچون تشنگی و مشکلات گوارشی مثل ریفلاکس معده به مری و زخم معده را تشدید می نماید، بنابراین حتی مصرف گهگاه یا تفننی این غذاها هم در ماه مبارک رمضان توصیه نمی شود.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.