نظارت بر سلامت مکمل ها به اندازه دارو کارآمد نشده است

معاون فنی اداره کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در خصوص نحوه نظارت بر مکمل‌ها بیان کرد: نظارت بر مکمل ها هم توسط اداره کل مکمل های سازمان غذا و دارو انجام می شود که هنوز به اندازه دارو دقیق نیست و کمی زمان بر است.

در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص راه اندازی سیستم های نرم افزاری اصالت دارو برای کنترل قاچاق در این حوزه گفت: سیستم های نرم افزاری در بحث برچسب های اصالت و استعلام فرآورده های سلامت محور از طریق سامانه تیتک در حوزه تولید کننده ها و وارد کننده ها به عنوان ابزاری برای کنترل سلامت این فرآورده ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه مصرف کننده می تواند از طریق تلفن های معرفی شده در سایت غذا و دارو از اصالت آن اطلاع یابد، درخصوص سیستم شبنم عنوان کرد: سیستم نظارت شبنم مربوط به وزارت بازرگانی است و هیچ ارتباطی با برنامه های سازمان غذا و دارو ندارد. 

معاون فنی اداره کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در خصوص نحوه نظارت بر مکمل ها بیان کرد: نظارت بر مکمل ها هم توسط اداره کل مکمل های سازمان غذا و دارو انجام می شود که هنوز به اندازه دارو دقیق نیست و کمی زمان بر است.

کریمی ادامه داد: سیستم نظارت سازمان غذا و دارو ، سامانه تیتک است که در اغلب کشورهای دنیا اجرا می شود و از طریق بارکدهای روی محصولات و استعلام آن شماره از سایت غذا و دارو می توان معتبر یا نامعتبر بودن آن را بررسی و در صورت ثبت آن ، از طریق مراجع قانونی اسم و مشخصات تولید کننده را پیدا کنیم.

وی عنوان کرد: با توجه به ثبت تولید کننده و وارد کننده فرآورده های سلامت محور از جمله دارو ،  ثبت پروانه صادرات برای آنها و اختصاص 97 درصدی بازار دارویی کشور به تولیدات داخلی ، بازار قاچاق  چندانی در این بخش وجود ندارد اما از آنجایی که جلوی واردات برخی داروها خارجی مشابه داخل گرفته می شود منابع سودجو اقدام به قاچاق آن می کنند.

وی در خصوص برنامه های سازمان غذا و دارو گفت: نظارت از طریق دانشگاه های علوم پزشکی صورت می گیرد تا از ورود فرآورده های قاچاق جلوگیری کند.

کریمی تاکید کرد: مردم فرآورده های سلامت محور را تنها از مراکز معتبر تهیه کنند که این مجاری مجاز همان داروخانه ها هستند.


انتهای پیام/
برچسب ها: دارو ، مکمل ، نظارت ، غذاودارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار