قم؛

پروژه‌های شهری قم باید پیوست فرهنگی و رسانه ای داشته باشند

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اهمیت مقوله فرهنگ در جامعه، گفت: پروژه‌های شهری قم باید پیوست فرهنگی و رسانه ای داشته باشند.

پروژه‌های شهری قم باید پیوست فرهنگی و رسانه ای داشته باشند
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، مصطفی ملایی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اهمیت و جایگاه استان گفت: شهر قم شهری با غنای بالای فرهنگی است یعنی ما میراث دار گنجینه کهن آداب و رسوم، هنجارها و باورهای اصیل ایرانی-اسلامی هستیم و با نگاهی به قدمت 7 هزار ساله قم که می‌کنیم به این نکته بیشتر پی خواهیم برد.
 
وی قم را پایگاه شیعی دنیای اسلام دانست و افزود: وجود بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران و بقاع متبرکه در کنار حضور مراجع تقلید، حوزه‌های متعدد علمیه و شخصیت‌های دینی نیز دلیلی بر اهمیت این شهر هستند.
 
عضو شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: در کنار ظرفیت مذهبی، شهرداری و مدیران شهری به خصوص شهردار قم بحث تمدن سازی نوین در قم را مطرح کرده‌اند که نشان می‌دهد این آمادگی وجود دارد که قم به سمت تمدنی نوین اسلامی در درازمدت برود که این مورد در اسناد بالادستی و راهبردی استان دیده‌شده است.
 
وی بابیان اینکه یکی از راه‌های ملموس سازی فرهنگ، آداب و رسوم قم پروژه‌های شهری است، تأکید داشت: برخی پروژه‌ها مانند پارک آبی و غیره به صورت مستقیم درگیر مسائل فرهنگی هستند ولی باید سعی شود تمامی پروژه‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم از نظر فرهنگی، اجتماعی، ایمنی و بهداشتی دارای پیوست فرهنگی باشند.
 
ملایی ادامه داد: پروژه‌های شهری زنده هستند و نیازمند آن است قبل از آنکه پروژه‌ای رقم بخورد پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی‌اش دیده شود.
 
وی به تشکیل کمیته پیوست نگاری فرهنگی در شورای شهر اشاره داشت و گفت: متأسفانه جای آن وجود دارد که دانشگاه و حوزه مخصوصاً جاهایی که دروس علوم انسانی ارائه می‌شود حضوری فعال در این زمینه داشته باشند ولی باز هم متأسفانه عقبه فکری زیاد خودش را درگیر نمی‌کند و یا شاید عقبه اجرایی استقبال نمی‌کند تا این پیوست نگاری صورت بگیرد.
 
نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم عنوان داشت: در شرایطی که رهبر معظم انقلاب بارها بر جنگ نرم و تهدید نرم اشاراتی داشته‌اند ولی متأسفانه در این زمینه خلأهای زیادی وجود دارد که این خلأها هزینه‌های سنگینی را در حال تحمیل هستند.
 
وی ابراز داشت: مدیریت شهری باید در قالب پیوست نگاری فرهنگی وضعیت اجتماعی فرهنگی پروژه را بررسی کند و ببیند چه آثار و تأثیراتی در وضعیت اقلیمی اجتماعی منطقه این پروژه خواهد داشت.
 
ملایی رقم اجرای این پیوست‌های فرهنگی را ناچیز ذکر کرد و گفت: شاید هزینه چنین پیوست‌هایی یک‌هزارم مبلغ اجرای پروژه هم نباشد ولی مطمئناً دارای تأثیراتی ده‌ها برابری خود پروژه خواهد بود.
 
وی بحث پیوست نگاری رسانه‌ای را هم جزء الزامات اجرای پروژه‌ها عنوان کرد و افزود: با توجه به ظرفیت عظیم رسانه‌ها و تأثیرگذاری آن‌ها در جامعه باید مستندسازی پروژه‌ها در قالب رسانه صورت بگیرد و با استفاده از ابزارهای سمعی و بصری برای آیندگان مستندسازی کرد.
 
عضو شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: این پیوست باعث آن می‌شود تا نسل‌های آینده متوجه شوند که این پروژه با چه سختی و مشقتی ساخت شده است و همچنین باعث هم‌نوا شدن و تعامل مردم با پروژه‌ها خواهد شد.
 
وی در پایان تصریح کرد: باید برای این‌گونه پیوست سازی ردیف بودجه و اشخاص مشخصی در نظر گرفته شود تا بتوانند در کنار رصد، کار را به جلو هدایت کنند.
 
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.