آبادان؛

تعطیلی سینما نفت در پرسینماترین شهر ایران

نگذارید چراغ سینما نفت همچنان خاموش بماند

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛ عمر سینما در آبادان تقریبا با زمان تولد پالایشگاه نفت در منطقه برابری می کند؛ انگلیسی‌ها در سال‌های اول ورودشان به آبادان یک دستگاه آپارات برای نمایش فیلم آوردند و در محله «بریم» یک سینمای روباز بسیار کوچک خاص خودشان ساختند. البته این سینما مخصوص کارمندان عالی رتبه پالایشگاه و در واقع خود انگلیسی ها بود و مردم محلی از رفتن به این سینما منع می شدند.

در سال های بعد و در واقع تا سال 57 مردم آبادان 28 سینما را در شهر خود داشت و سینما رفتن برای مردم این منطقه یکی از تفریحات اصلی در هوای گرم و مرطوب بود.

اما؛ امروز در پر سینما ترین شهر کشور شاهد خاموشی دستگاه های آپارت سینمایی هستیم که تاریخی به وسعت فرهنگ مردم این دیار دارد و مسئولان چشمان خود را بر روی این مسئله مهم فرهنگی بسته نگه داشته اند.

سینمایی که معماری آن در خاورمیانه منحصر به فرد است و تنها سینمای کشور است که در ساخت آن از آجرهای قرمز نسوز استفاده شده؛ سینما تاج دیروز و نفت امروز بیش از دو سال است تعطیل بوده و مردم شهر با گذشتن از کنارش حسرت خاموشی چراغ هایش و حضور دوباره ذر آن را به دل دارند.

علت تعطیلی این سینما را تغییر سیستم نمایش فیلم سینما از آنالوگ به دیجیتال عنوان می کنند؛ علتی که در واقعه باپرداخت هزینه و اعتبار از سوی دستگاه های فرهنگی و یا پالایشگاه آبادان به راحتی قابل رفع است.

این سینما با هزار و 178 نفر گنجایش، و آجرهای قرمز رنگش مانند نگینی بر تاج فرهنگی شهر بوده و برای مردم آبادان تا سال های متمادی تنها سرگرمی و تفریح در یک مکان مجلل محسوب می شد.

دراین خصوص مدیر وقت روابط عمومی شرکت پالایش نفت آبادان گفت: ما مدت‌ هاست که به فکر خریداری دستگاه دیجیتال برای سینما هستیم و مقدمات اولیه برای این کار هم انجام شده است، برای خریداری، باید این طرح را به مناقصه می ‌گذاشتیم تا پیمانکاری بتواند با هزینه مورد نیاز، عملیات خریداری، نصب و راه‌اندازی سیستم دیجیتال را به طور کامل برای سینما انجام دهد.

فرشید خائیز ادامه داد: به درخواست اداره خدمات اجتماعی شرکت پالایش نفت آبادان مبنی بر اینکه سینما نفت باید همگام با سایر سینماها فیلم‌های روز را نمایش داده و تبدیل به یک سینمای دیجیتال شود، اقدام به تامین مالی برای خریداری دستگاه کردیم.

وی افزود: این سینما متعلق به همه شهر و منطقه ماست و باید هر چه زودتر آن را از بحرانی که در آن گرفتار شده، خارج کنیم. اما مسئله مهمی که ما مدتی است با آن روبه‌ رو هستیم مسئله محدودیت منابع مالی است که با توجه به سیاست اقتصاد مقاومتی که تمام سازمان های دولتی باید در پیش بگیرند، این محدودیت ها اجتناب‌ناپذیر است.

خائیز افزود: نمی توانیم زمان مشخصی را برای اتمام این فرایند اعلام کنیم چرا که با ارائه قیمت جدید از سوی فروشنده، نمی دانیم که تامین مبلغ اضافه شده چقدر طول می کشد و اینکه اصلا چه زمانی با تخصیص این مبلغ موافقت می شود اما به محض تامین اعتبار، در کمترین فرصت اقدام به خریداری و راهاندازی این سیستم خواهیم کرد تا سینمای قدیمی و بی همتای شهرمان را هر چه سریع تر از این بحران خارج کرده و بار دیگر شاهد تردد شهروندان عزیزمان به سینما برای تماشای فیلم باشیم.

یکی از شهروندان آبادانی با ابرازنگرانی شدید از تعطیلی سینما نفت آبادان گفت: در آبادان به جای آنکه شاهد پیشرفت امکانات شهرمان باشیم، متاسفانه باید شاهد عقب گرد باشیم.

مهدی معینی افزود: واقعا جای سوال و البته تعجب فراوان دارد که چطور می شود پالایشگاهی با این همه قدمت و منابع مالی نتواند یک دستگاه دیجیتال را برای این سینما خریداری کند و اجازه دهد چنین مرکز مهم فرهنگی و یکی از معدود تفریحات جوانان این شهر به راحتی تعطیل شده و به فراموشی سپرده شود؟

نازنین دیگر شهروند آبادانی دراین خصوص گفت: تقریبا هر سال که مهمانان نوروزی از شهرهای دیگر به آبادان می آمدند از من می خواستند که برای دیدن یک فیلم آنها را به این سینما ببرم و همیشه حسرت داشتن چنین سینمایی را در شهرشان داشتند و از معماری و حضور در سینما نفت لذت می بردند.

وی افزود: این نشان می دهد که مردم دیگر شهرها نیز به این سینما علاقه مند هستند و در واقع این مکانی متعلق به همه مردم ایران به خصوص مردم شهرهای آبادان و خرمشهر است و نباید به این راحتی به فراموشی سپرده شود.

این در حالی است که سینما نفت آن در تب بی توجه ای مسئولان در حال سوختن است و نیازمند یک همت و توجه جمعی است؛ شهری که امکانات تفریحی و فرهنگی آن به اندازه انگشت های یک دست هم نیست نباید به راحتی شاهد افول این اندک امکانات برای تفریح و حضور جوانانش باشد.

چراغ های رنگی این سینما دیگر در تاریکی شب های این شهر درخششی ندارد و بیش از دو سال است هیچ پوستری بر تابلوی اعلان برنامه های سینما نقش نبسته و این بنای تاریخی خیلی وقت است تشویق های تماشاچیان را نشنیده و با آنان هم نوا نشده است.

آن هم در روزهایی که هجمه های فرهنگی غرب هرچه بیشتر به دنبال تخریب فضاهای فرهنگی مردم این سرزمین و گرایش جوانان ایران اسلامی به سمت غرب گرایی است نباید اجازه دهیم فرهنگ شهر و کشورمان به راحتی در دهان شیر استعمار فرهنگی جای بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آبادان ، سینما ، تاج ، تعطیلی ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.