خرید حمایتی شیرخام ناجی دامداران شد

رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت:با توجه به آنکه وضعیت دامداران قبل از خرید توافقی متشنج بود اما اکنون در تمامی استان ها مشکلات فروکش کرده است.

محمدرضا ملاصالحی رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تاثیر خرید حمایتی شیرخام در وضعیت دامداران اظهار داشت: خرید حمایتی شیرخام در استان های البرز،قزوین، تهران،آذربایجان شرقی، سمنان و خراسان رضوی انجام می شود.

وی با اشاره به جذب روزانه هزار تن شیر از دامداران گفت: با توجه به آنکه وضعیت دامداران قبل از خرید توافقی متشنج بود اما اکنون در تمامی استان ها مشکلات فروکش کرده به طوریکه کارخانه ها تا حدی میزان جذب خود را افزایش دادند.

ملاصالحی با اشاره به وضعیت مشوق های صادراتی بیان داشت: تمامی کارها و موافقت نامه های مشوق های صادراتی انجام شده و تنها منتظر اعلام آن از سوی دولت هستیم که امیدواریم ظرف چند روز آینده ابلاغ شود تا با تزریق هر چه سریع تر آن به کارخانجات وضعیت جذب بهتر شود.

رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبودتولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تاثیر مشوق صادراتی بر اجرای نرخ خرید هزار و 440 تومان شیر خام از دامداران عنوان کرد: در وهله اول با این اقدام جذب مازاد شیر از نرخ مصوب برای ما با اهمیت تر است چرا که قبل از خرید توافقی کارخانه ها حاضر به تحویل شیر از دامداران نبودند و همین امر موجب شد که در برخی استانها قیمت شیر به زیر هزار تومان برسد.

وی  با اشاره به عدم رقابت کارخانه های لبنی در بازارهای هدف بیان کرد: با توجه به آنکه دولت ترکیه و برخی کشورهای اروپایی به شرکت های لبنی سوبسید بالایی پرداخت می کنند لذا توانستند کارخانه های ایرانی را از دور خارج کنند و حال لازم است که به کمک آنها برویم چرا که بازارهای صادراتی سوپاپ اطمینانی برای تولیدات داخل است.

ملاصالحی ادامه داد: در بازار داخل تا زمانیکه سرانه مصرف افزایش یابد با مازاد شیر مواجه هستیم و از طرفی برخی کارخانه های لبنی با حداقل ظرفیت خود کار می کنند لذا جای نگرانی برای افزایش تولید شیرخام وجود ندارد چرا که با افزایش سرانه مصرف ضمن تامین نیاز داخل امکان صادرات نیز وجود دارد.

*** اجرای مشوق صادراتی خرید نرخ مصوب شیر را به دنبال دارد

همچنین احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: با اجرای طرح خرید توافقی شیرهای سرگردان و مازاد برخی استان های اصلی همچون تهران، البرز، قزوین، اصفهان و شیراز جمع آوری شده است.

وی افزود: با اجرای این طرح روزانه 700 تن شیرخام از دامداران خریداری می شود اما مقدمات خرید تا سقف 2 هزار تن فراهم شده است.

مقدسی با اشاره به آنکه تاکنون پولی به دامداران پرداخت نشده است، بیان کرد: با گذشت 25 روز از خرید حمایتی شیر اما هنوز وزارت جهاد منتظر اعلام بودجه است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران با اشاره به مشوق های صادراتی افزود: طرح مشوق صادراتی با خریدتضمینی مصوب شد اما هنوز از سوی دولت اعلام نشده است.

گفتنی است که با اجرای مشوق صادراتی دیگر نیازی به خرید حمایتی نیست.

وی با اشاره به تاثیر مشوق صادراتی در خرید شیر خام به نرخ هزار و 440 تومان از دامداران تصریح کرد: با تخصیص مشوق صادراتی و افزایش تقاضا امکان خرید شیر خام به نرخ 1440 تومان از سوی کارخانه ها فراهم است و این درحالیست که اکنون به طور متوسط هر کیلو شیرخام هزار تا هزار و 140 تومان از دامداران خریداری می شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار