شیراز؛

نظارت ویژه 40 تیم از دانشگاه علوم پزشکی بر مراکز تهیه و توزیع غذا

40تیم بازرسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر مراکز تهیه و توزیع غذا در ماه رمضان نظارت ویژه دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ کارشناس مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: فعالیت های واحد بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی در مناسبت های مختلف شامل عید نوروز، ماه مبارک رمضان، روزهای ارتحال امام خمینی(ره) و ماه محرم، به صورت طرح تشدید انجام می شود.  
سیامک شمس افزود: یکی از گسترده ترین و پر حجم ترین برنامه های طرح تشدید بهداشت محیط که به صورت متمرکز، شیوه نامه اجرای آن از سوی مرکز سلامت کار به تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ می شود، ماه رمضان است.  
او با بیان اینکه در ماه رمضان، شکل بازدیدها کمی متفاوت است، اضافه کرد: در این ماه، تمرکز بیشتری روی مراکز حساس انجام می شود، بازدیدها و برنامه های روزانه و متداول در حاشیه قرار می گیرند و ساعت های بازدید نسبت به ساعت کار مراکز حساس در این ماه تغییر می کند.
شمس ادامه داد: در این ماه مبارک، تمرکز روی مراکز حساس شامل قنادی ها، رستوران ها، اغذیه فروشی ها، غذاهای بیرون بر، ساندویچ فروشی ها، کله پزی ها و آش فروشی ها بیشتر می شود.  
کارشناس مسئول بهداشت محیط دانشگاه، ادامه داد: در ماه رمضان با توجه به تغییر ساعت کاری مراکز حساس ساعت کار و بازدید همکاران ما هم تغییر می کند و طرح تشدید در ساعت های افطار از سوی بازرسان بهداشت محیط اجرا می شود.  
شمس از اجرای کار نظارت بر مراکز حساس در تمام شهرستان ها خبر داد و افزود: از مراکز حساس و مواد غذایی که ارائه می دهند، نمونه برداری انجام می گیرد، نمونه های گرفته شده هم در محل با دستگاه های پرتابل آزمایش می شوند و هم نمونه ها در آزمایشگاه های مواد غذایی آزمایش می شوند و پیگیری های مربوطه انجام می شود.  
او اضافه کرد: مردم می توانند با استفاده از سامانه بیست و چهار ساعته 190، موارد و تخلفات را به ستاد مرکز سلامت محیط کار اطلاع رسانی کنند و سعی ما بر این است که در سریع ترین زمان به گزارش و شکایت های مردمی رسیدگی کنیم.  
او افزود: با توجه به حساسیت موضوع سلامت مردم، اگر صنفی تخلف بزرگی انجام داده باشد و سبب ایجاد خطر برای سلامت مردم باشد، به صورت ویژه رسیدگی می شود و با اختیارات و مجوزهای قانونی که داریم نسبت به تعطیلی آن مرکز اقدام می شود.  
شمس ادامه داد: 40 گروه سیار در سراسر استان از سوی مراکز و شبکه های بهداشت شهرستان ها کارهای مربوط به بازرسی از مراکز حساس و اقدامات مربوط را انجام می دهند.  
این کارشناس بهداشت محیط دانشگاه در مورد مراکز توزیع غذای غیرمجاز، گفت: مراکزی که به صورت غیرمجاز اقدام به تهیه و توزیع غذا می کنند، باید از سوی اتحادیه مربوطه مورد بازدید قرار گیرند و راهنمایی های لازم برای کسب مجوز به آنها ارائه شود و یا از سوی اتحادیه تعطیل شوند.  
او در مورد مراکز توزیع غذای سیار و دوره گرد افزود: بعضی از مراکز غیرمجاز شامل گاری ها و ماشین هایی که غذای خانگی عرضه می کنند، به صورت سیار و دوره گرد هستند که قانون به ما اجازه برخورد مستقیم با آنها را نمی دهد و نیاز است که با توجه به سد معبر این مراکز توزیع غذا، سازمان های دیگری مانند شهرداری با آنها برخورد کنند.  
شمس اضافه کرد: پیشنهاد تشکیل گروه مشترکی شامل نماینده های مراکز بهداشت، شهرداری، نیروی انتظامی، پلیس راهور، قوه قضاییه، اتحادیه ها و اصناف را به کارگروه سلامت ارائه دادیم تا به این گونه موارد رسیدگی شود.  
انتهای پیام/ن
برچسب ها: نظارت ، علوم ، پزشکی ، غذا ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.