المانیتور: خشم آنکارا از به رسمیت شناخته‌‌شدن نسل‌کشی ارامنه از سوی برلین/ناتوانی ترکیه از انجام اقدام تلافی‌جویانه

با به رسمیت شناخته‌ شدن نسل‌کشی ارامنه از سوی برلین، ترکیه تنها به هشدارهای شفاهی قناعت کرده است.

خشم آنکارا از به رسمیت شناخته‌ شدن نسل‌کشی ارامنه از سوی برلین/ناتوانی ترکیه از انجام اقدام تلافی‌جویانهبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ المانیتور با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: پس از آنکه مجلس فدرال آلمان قطعنامه غیرالزام‌آور به رسمیت شناخته شدن نسل‌کشی ارامنه را به تصویب رساند، «رجب طیب اردوغان،» رئیس‌جمهور ترکیه، هشدار داد این امر بر روابط آنکارا و برلین تأثیر منفی خواهد گذاشت. ترکیه می‌گوید نسل‌کشی ارامنه در جنگ جهانی اول دروغ‌پراکنی و تنها یک افترای تاریخی علیه ملت ترکیه است. 

ترکیه در واکنش به تصویب قطعنامه مذکور سفیر خود را از آلمان فراخواند. این کشور همچنین در اقدامی تلافی‌جویانه بحث جنایت‌های ارتش آلمان نازی در اوایل قرن بیستم را پیش کشیده است. با این وجود، مقامات ترکیه تاکنون از انجام اقدامات جدی که به روابط  این کشور با آلمان صدمه بزند، خودداری کرده‌اند. حضور بیش از 3 میلیون ترکیه‌ای در آلمان و منافع اقتصادی از دلایلی هستند که اجازه نمی‌دهند ترکیه اقدامات عملی مؤثری در مقابله با این قطعنامه اتخاذ کند.    

گزارش‌ها درخصوص احتمال توافق آنکارا و برلین بر سر امکانات نظامی آلمان در یکی از پایگاه‌های هوایی جنوب ترکیه گواهی بر این ادعاست که مسائل اقتصادی و مبادلات تجاری بر دیگر جنبه‌های روابط دو کشور نقشی تعیین‌کننده دارد. 

آنکارا که خود را در مقابله با این تصمیم مجلس فدرال آلمان ناتوان می‌بینید تمامی خشم خود را متوجه نمایندگان ترکیه‌ای‌الاصل موافق تصویب این قطعنامه کرده است. 

نسل‌کشی ارمنی‌ها که گاهی با عناوین دیگری چون «هولوکاست ارامنه»، «کشتار ارامنه» و یا «جنایت بزرگ» شناخته می‌شود، به نابودی عمدی و از پیش برنامه‌ریزی شد  جمعیت ارمنی ساکن سرزمین‌های تحت کنترل امپراتوری عثمانی در دوران جنگ جهانی اول( 1915 تا 1917  میلادی) بوسیله دولتمردان عثمانی و سران قیام ترکان جوان اطلاق می‌شود. عملیات در قالب کشتارهای دسته‌جمعی و نیز تبعیدهای اجباری در شرایطی که موجبات مرگ تبعیدشدگان را فراهم آورد، انجام می‌پذیرفت. تعداد کل قربانیان نسل‌کشی ارمنیان به طور عام بین یک تا یک و نیم میلیون نفر برآورد شده‌ است.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
جنایت علیه کردها، یونانی ها و عاشوریها رو جا گذاشتید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
باید تو خود کشور خودمون هم نسل‌کشی ارامنه به رسمیت شناخته بشه
ترک‌های عثمانی یکی از بزرگترین جنایتکاران تاریخ‌ان. کشتار ارامنه، آذریها، یونانیها و کردها و... همگی از جنایت‌ها و ترکتازیهای ترکان عثمانی تبار وحشی‌ست.
آخرین اخبار