نشست خبری وزارت بهداشت برای پاسخ به پرداخت‌های نجومی؛

35 درصد از متخصصان، کمتر از 5 میلیون تومان در ماه کارانه می‌گیرند

معاون درمان وزارت بهداشت از درآمد 5 میلیون تومانی 35 درصد از متخصصان و فوق تخصصان در بیمارستان‌های وزارت بهداشت خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در نشست خبری که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد با اشاره مطالب منتشر شده در رسانه‌ها بیان کرد: حساب ستاد وزارت بهداشت با بیمارستان‌های آن جدا است چرا که بیمارستان‌های وزارت بهداشت علاوه بر حقوق کارانه نیز دریافت می‌کنند تشخیص متعارف بودن یا نبودن، قانونی بودن یا نبودن پرداختی‌ها به عهده قانون است.

وی افزود: البته در هر شغلی موارد استثنا وجود دارد در حوزه سلامت نیز پزشکانی داریم که به علت شهرتشان با مراجعات بیشتری مواجهند البته فعالیت در مناطق محروم نیز استثنا ایجاد می‌کند، برخی پزشکان به اجبار ما به مناطق محروم فرستاده می‌شوند و سه برابر ظرفیت یک پزشک معمولی فعالیت می‌کنند. 

آقاجانی پزشکان مقیم را نیز از سایر پزشکان متمایز کرد و ادامه داد: گاهی اوقات پزشکانی که مکلف به پوشش ساعات اداری هستند، 24 ساعته فعالیت می‌کنند. برخی مواقع نیز این فیش‌های پرداختی مربوط به صندوق مشترک بخش‌های تخصصی است.

چرا کارانه پزشکان متفاوت است؟
آقاجانی عنوان کرد: 75 درصد پزشکان متخصص و فوق تخصص در بیمارستان‌های وزارت بهداشت کمتر از 20 میلیون تومان کارانه دریافت می‌کنند و 35 درصد آنان کمتر از 5 میلیون تومان درآمد دارند.

وی افزود: علت این تفاوت تغییر اپیدمیولوژی بیماری‌ها است؛ رشته‌ای همچون ارتوپدی به علت حوادث ترافیکی کلینیک‌های بسیار متنوعی دارد البته وزارت بهداشت برای نا‌محسوس کردن این تفاوت‌ها با انتشار کتاب ارزش‌یابی نسبی سلامت، ایجاد سیستم پلکانی برای پرداخت‌ها، اعمال مالیات‌های قانونی اقدامات مؤثری انجام داده است.

آقاجانی‌ با اشاره به اینکه هیچگاه نباید انتظار درآمدهای یکسان داشته باشیم، اظهار داشت: این انتظار در دانشگاه‌های علوم پزشکی قابل تحمل نیست. فاصله بین رشته‌های تخصصی در دانشگاه‌های علوم پزشکی از 20 برابر به کمتر از 6 برابر کاهش یافته است.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت برای 301 شهر که از توسعه‌یافتگی کمتری برخوردارند 338 بیمارستان قرار داده و به تبع آن برای 5 هزار و 724 پزشک شرایط خاص در نظر گرفته شده است.

آقاجانی‌ از دیگر اقدامات مهم وزارت بهداشت در پرداخت حقوق، اینگونه بیان کرد: قبل از اجرای طرح پرداخت عملکردی حقوق‌هایی داشتیم که به دلیل نوع رابطه استخدامی سهمی از درآمدهای بیمارستان نداشته‌اند. این عدالت در قالب اجرای طرح پرداخت عملکردی ایجاد شد؛ عدالت دوم میان دریافتی پزشکان عمومی و دریافتی پزشکان متخصص در مراکز بهداشت و درمان روستایی و شهری به طور نسبی تأمین شد.

وی افزود: پزشکان عمومی در بیمارستان‌های وزارت بهداشت 5 میلیون و 400 هزار تومان و در مراکز بهداشت و درمان کمتر از 8 میلیون تومان دریافتی دارند نسبت کل دریافتی پزشکان متخصص به کل دریافتی پزشکان عمومی 2 و نیم به یک است این نسبت در دریافتی پزشک عمومی به پرستار، یک و 75 صدم به یک و در دریافتی پزشکی متخصص به پرستار، 4.45 به یک است.

صد درصد پزشکان در مناطق محروم تمام وقت فعالیت می‌کنند
آقاجانی‌ در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر توزیع نا‌متناسب متخصص در کشور، گفت: در مناطق محروم 2 هزار 200 متخصص و فوق تخصص فعالیت می‌کردند که این تعداد بعد از طرح تحول سلامت به 5 هزار و 40 پزشک رسیده است.

وی افزود: قبل از طرح تحول سلامت 5 درصد پزشکان متخصص و فوق تخصص تمام وقت فعالیت می‌کردند اما اکنون صد در صد پزشکان تمام وقت مشغول هستند.

آقاجانی‌ با بیان اینکه این تعداد متخصص تا رسیدن به حد مطلوب فاصله دارد، عنوان کرد: در 8 رشته یک هشتم نیازمان کمبود داریم. در رشته جراحی مغز و اعصاب، چشم، ارتوپدی، بیهوشی، گوش و حلق و بینی، پاتولوژی، جراحی عمومی و زنان و زایمان سه برابر ظرفیت موجود، کمبود احساس می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
آیا ۵ میلیون تومان کارانه در ماه, مبلغ کمی است ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
آیا ۵ میلیون تومان کارانه در ماه, مبلغ کمی است ؟
آخرین اخبار