شهرکرد؛

تصویب طرح حفاظت و توسعه پایدار کوهستان زاگرس مرکزی

طرح حفاظت و توسعه پایدار کوهستان زاگرس مرکزی در شورای برنامه ریزی استان چهارمحال و بختیاری تصویب شد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛  با تصویب طرح حفاظت و توسعه پایدار کوهستان زاگرس مرکزی توسط شورای برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری ، دبیرخانه این طرح در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تأسیس و فعال خواهد شد. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی با همکاری‌ سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان های دولتی و غیردولتی از جمله وزارت کشور، وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان امور عشایری کشور، سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور، آموزش و پرورش، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تشکل‌های مردم‌نهاد و نمایندگان جامعه محلی، و به عنوان برنامه جامع و بلند‌مدت حفاظت و توسعه پایدار کوهستان زاگرس مرکزی تدوین شده است.

شهرام احمدی افزود: این برنامه الگویی از اقدامات فرابخشی است که در صورت موفقیت نتایج قابل اعتنای آن می‌تواند از برنامه ششم توسعه کشور به تمامی منطقه رویشی زاگرس تعمیم یابد.

وی هدف از طراحی سیستم مدیریت در این برنامه را تبیین نقش مناسب دست اندرکاران توسعه کوهستان زاگرس مرکزی و دستیابی به ساختاری تسهیل گر، چابک، کوچک و غیر متمرکز برای سازمان های دولتی در تعامل با سایر ذینفعان مانند بخش خصوصی، سازمان های مردم نهاد، مدیریت های محلی و بهره برداران عرفی به منظور تحقق اهداف فرابخشی توسعه پایدار و متوازن کوهستان متضمن حفظ و ارتقای تنوع زیستی عنوان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: دبیرخانه اجرایی این طرح می تواند کانون برنامه ریزی ها برای توسعه پایدار کوهستان باشد. 

احمدی، تسهیلگری جهت تقویت و ایجاد هماهنگی و همکاری بین ذینفعان، پایش و ارزشیابی نتیجه مدار اجرای برنامه حفاظت و توسعه پایدار کوهستان زاگرس مرکزی، برنامه های مدیریتی و کاری سالانه در مناطق آبخیز مدیریتی، و برگزاری نشست های علمی و بحث و گفتگو درباره کوهستان زاگرس را ازجمله وظایف این دبیرخانه برشمرد.

وی همچنین تشخیص کمبودها و نواقص موجود و انتقال آن به بدنه تصمیم سازی و تصمیم گیری کوهستان زاگرس مرکزی و اطلاع رسانی به گروه های ذینفع و ذیربط کوهستان زاگرس مرکزی، انتقال و ارتباط با تجربه های موفق ملی و فرا ملی، استقرار سیستم اطلاعات مدیریتی کوهستان زاگرس مرکزی در مرکز اطلاع رسانی تنوع زیستی کوهستان زاگرس مرکزی را از دیگر وظایف این دبیرخانه نام برد.

کوهستان زاگرس مرکزی با مساحت سه میلیون و یکصد هزار هکتار، تقریباً تمام استان چهارمحال ‌و ‌بختیاری را در بر می گیرد. کهگیلویه ‌و‌ بویراحمد، فارس و اصفهان نیز از استان هایی هستند که محدوده مناطق آبخیز مدیریتی در آنها، توسط طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی تعریف شده‌است.

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار