ساری،

از سراب تا واقعیت های جاده ای

شنیدن ساز ناموزون تصادفات جاده ای در جاده نکا به نیروگاه همچنان گوش ها را می خراشد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، رعایت نکردن استانداردهای جهانی در تولید خودرو های داخلی، خطا و اشتباه عمدی یا سهوی انسانی ، رعایت نکردن استانداردهای ساخت و ساز جاده سازی و عدم فرهنگ سازی در رانندگی را می توان تنها بخشی از علل اصلی افزایش تلفات ناشی از حوادث و سوانح جاده ای در کشور و مازندران مطرح کرد.

مازندران با داشتن جاده های ارتباطی همچون هراز ، سوادکوه ، کندوان ، کیاسر و گلوگاه سالانه پذیرایی 20میلیون مسافر و گردشگر است اما درمیان همیشه حوادث جاده ای هم مسافران وهم مردم مازندران را تهدید کرده است به طوری که مدیر كل پزشكی قانونی مازندران گفت: 49 نفر (41مرد و مابقی زن) بر اثر تصادفات رانندگی در فروردین ماه امسال جان باختند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 13درصد کاهش داشت.

علی عباسی افزود : جاده های برون شهری با 30 مورد و پس از آن به ترتیب محور درون شهری با 14 و راه روستایی با 15 مورد فوتی ناشی از تصادف در آن به ثبت رسید.

وی گفت: ۱۵ هزار و ۱۵۵ نفر پارسال بر اثر تصادفات جاده ای فوت کردند که از این تعداد ۱۰ هزار و ۲۴۹ نفر مرد و مابقی زن بودند.

اما برای کاهش میزان تصادفات جاده ای در استانی که در همه فصول سال پذیرای مسافر و گردشگر است نیازمند اجرای طرح های جاده ای است .

رئيس اداره ايمنی و حريم راهها اداره كل راه و شهرسازی مازندران درخصوص برنامه های اجرايی ايمن سازی راههای استان گفت: علاوه بر اقدامات گسترده روكش آسفالت ، خط كشی ، تامين روشنايی ، ساماندهی نقاط پرتصادف و نصب علائم اخطاری و انتظامی ، اين اداره كل در سال گذشته اقدام به نصب نيوجرسی به طول 142 كيلومتر در سطح محورهای استان کرد كه با اجرای آن شاهد كاهش 27 درصدی تصادفات در جاده های مازندران بوديم.

سيد محمد نظری افزود:جاده های ارتباطی هراز ، سوادكوه ، ساری - خزرآّباد ، ساری- جويبار و نور- چمستان - آمل از جمله محورهايی بودند كه نيوجرسی در آنها نصب شده است.

اما نکا شهری که به علت قرار گرفتن نیروگاه شهید سلیمی در میان مردم شناخته شده است چند سالی است که مردم منطقه هر هفته شاهد تصادفات جاده ای منجر به فوتی یا زخمی شدن روستاییان و خودروهای عبوری هستند.

جاده نکا - نیروگاه دهه 40 برای رفت و آمد روستاییان منطقه ساخته شد که با گذشت چندین سال از ساخت جاده، نیروگاه شهید سلیمی نکا در امتداد این جاده، تاسیس شد و با توسعه منطقه، سال های بعد مراکزی مثل پایانه نفتی خزر، کشتی سازی صدرا، بندرامیرآباد و مراکز بزرگ و کوچک دیگر ساخته شد.

این در حالی بود که با توسعه زود هنگام منطقه، جاده برای رفت و آمد ماشین های سنگین طراحی نشد و به اجبار رفت وآمد از همین جاده بین روستایی انجام می شود.

افزایش روز افزون رفت و آمد ماشین های سنگین از این جاده کم عرض و افزایش جان باختگان سوانح رانندگی، اعتراض روستاییان را به همراه داشته است.

در پی جان باختن تعداد زیادی از مردم بومی در این جاده، در سفرهیئت دولت به مازندران، چهار بانده کردن این محور مصوب شد.

یکی از کشاورزان منطقه می گوید: در صورت بروز مشکل توقف خودرو به دلیل برداشتن شانه جاده امکان پذیر نیست.

یکی از رانندگان جاده نکا به نیروگاه می گوید :هر روز در این جاده تردد می کنم خودم شاهد بود سال 92 خودروی پراید در حال سبقت گرفتن از کامیون تصادف کرد و به دلیل عدم تعریض و نبود فضای کافی برای برون رفت از سانحه، رخ به رخ برخورد کردند که راننده پراید در دم جان باخت.

نماینده مردم نکا ، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی نیز وضعیت راه‌های مواصلاتی استان را موضوع نگران‌کننده‌ای دانست و خواهان توجه بیشتر به این بخش شد.

شاعری گفت : چهاربانده کردن جاده نکا به نیروگاه از نیازهای اساسی مردم منطقه در طول سال های مختلف بوده است که امیدواریم با انتقال زیر ساخت های مختلف آب ، برق ، گاز و دیگر خدمات برای ایجاد دوربرگردان و ایجاد زیرساخت های لازم تلاش شود.

در مسیر جاده نیروگاه در شمال نکا 23 روستا با جمعیت 18 هزار نفر زندگی می کنند و چهار خطه شدن جاده نکا به نیروگاه نیازمند 300 میلیارد ریال اعتبار است آسفالت و ساخت و ساز 6 کیلومتر اولیه جاده نکا به نیروگاه عملیاتی شده و 6 کیلومتر بعدی نیز در دست اقدام است اما به دلیل تردد ماشین های سنگین باید این امر با سرعت بیشتری ادامه یابد.

فرماندار نکا گفت : با هماهنگی انجام شده شرکت گاز لوله‌ای در حریم این جاده ندارد و در صورت داشتن لوله گاز، عملیات انتقال با سرعت انجام می‌شود و شرکت مخابرات نیز در طول 2 هفته نسبت به جابه‌جائی تأسیسات اقدام می‌کند.

جعفر احمدی با بیان اینکه شرکت برق متعهد شد که در حین انجام کار نسبت به جابه‌جائی تأسیسات برقی اقدام می‌کند افزود : آب و فاضلاب روستایی نیز با توجه به عمق کار در حین انجام کار حضور مستمر داشته و نسبت به رفع مشکلات و نواقص اقدام می‌کند و انتقال خطوط نفت نیز با برنامه‌ریزی لازم نسبت به انتقال خطوط وارد کار می‌شود.

تعريض نشدن جاده با توجه به ترانزيت كالا از بندر شهيد هاشمی نژاد بهشهر، وجود نيروگاه شهيد سليمی، کشتی سازی ايران صدرا و كارخانه‌های ديگر موجب بروز مشكلات و تصادفاتی در منطقه شده است می طلبد مسولان استانی توجه ویژه به این جاده داشته باشند.

وعده های كاغذی مسئولان و حركت لاك پشتی

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی مازندران گفت: برای ایمن‌سازی این جاده، چهاربانده کردن 27 کیلومتر جاده نکا به نیروگاه در دستور کار قرار گرفته است که براساس مصوبه شورای ترافیک، 11 دوربرگردان برای این مسیر پیش‌بینی شده است که با توجه به تعداد و تردد بالای ساکنان این منطقه، 2 دوربرگردان از اهمیت ویژه برخوردار است.

ییلاقی افزود: دور برگردان سه راهی تازه‌آباد نکا که مسیر تردد به نکا، نیروگاه و بهشهر است از جمله محورهای پر رفت و آمد این منطقه است که دارای اهمیت فراوان است و ایمن‌سازی آن باید با فوریت در دستور کار قرار گرفته و نسبت به جابه‌جائی تأسیسات زیرزمینی و رو زمینی اقدام شود.

وی گفت : این جاده با عرض 35 متر در دست ایمن‌سازی و چهارخطه شدن است که با حریم راه، عرض این جاده تا 45 کیلومتر می‌رسد و شاهد ایجاد راهی ایمن، در این مسیر خواهیم بود.

وی افزود : 6 ماهه اول سال، فرصت و زمان مناسبی از نظر مساعد بودن شرایط آب و هوایی برای اجرایی شدن طرح ها است که امیدواریم ناظران با دقت نظر بیشتری بر طرح ها نظارت کنند تا با حضور مستمر آنان، شاهد افزایش کمیت و کیفیت کارهای عمرانی و سرعت‌بخشی به طرح ها باشیم.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان مازندران، رویکرد دیگر، مجمع نمایندگان استان را توجه به‌فرمان مقام معظم رهبری و قرار گرفتن در مسیر اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: مجلس آمادگی لازم را برای قرار گرفتن در مسیر اقتصاد مقاومتی دارد و خوشبختانه با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تشکیل شد.

نیازآذری افزود: در این دوره از خدمت در مجلس شورای اسلامی با توجه به تلاش برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام به‌ویژه کمربندی‌ها و کنارگذرها که معضلی برای مردم در افزایش ترافیک‌ها شده است، مجمع نمایندگان استان در کمیسیون‌های تخصصی تقسیم‌کار کردند و می‌کوشیم از ظرفیت این کمیسیون‌ها تخصصی برای حل معضلات و مشکلات، استفاده کنیم.

عمده‌ترين مشكل مردم منطقه و بخش مركزی نكا تعريض جاده برای‌ عبور و مرور است اما آنچه مهم است تخیص به موقع اعتبار وتسریع در ساخت وساز این طرح است که همچنان ساخت آن برای اهالی منطقه به سراب تبدیل شده است.

اما امنیت وحفظ جان عابران و سرنشینانی که سوار بر خودرو از این جاده عبور می کنند آنقدر مهم است که مردم منطقه و بخش مركزی خواستار توجه ويژه مسئولان نكا و استانی به این بخش هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ساری ، سراب ، جاده ای ، واقعیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار