زمان برداشت میوه برجام در اقتصاد کی فرا می رسد؟

کارشناسان معتقدند یک تا دو سال زمان برای تحقق آثار برجام در بخش اقتصادی کشور و بهبود شرایط زندگی مردم نیاز است.

علی اصغر زبر دست، رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و تجارت همدان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اثرات مثبت برجام  برای شکوفایی اقتصاد داخلی، گفت: تا زمانی که موانع و مشکلات داخلی پیش روی اقتصاد رفع نشود شاهد رونق اقتصادی نخواهیم بود.

وی با تاکید براینکه مسائل بانکی یکی از مهم‌ترین موضوع در بخش تجارت خارجی است افزود: متاسفانه بسیاری از مشکلات موجود از  قبیل بهره بالای بانکی و مشکلات بیمه بر سر راه سرمایه گذاران و تولید کنندگان وجود دارد که هنوز نتوانسته ایم راهکار قطعی برای حل این مشکلات بیابیم.

زبر دست تاکید کرد: حتی اگر بتوانیم به طور صد در صد مسائل بانکی بین المللی را درست کنیم، باز هم سرمایه گذاران خارجی به راحتی نمی توانند پول هایشان را انتقال دهند زیرا شرایط و قوانین موجود موجب تردید آنها برای افزایش سرمایه گذاری در کشور ما خواهد شد.

وی تصریح کرد: دولت اخیرا بودجه 16  هزار میلیاردی برای اتمام طرح های نیمه تمام که بیش از 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند مصوب کرده و مقرر شده که دولت به میزان 10 درصد یارانه برای تحقق این امر اختصاص دهد و امیدواریم با اجرای کامل آن شاهد گشایش خوبی برای بخش تولید داخلی باشیم.

وی  اظهار داشت: با توجه به قیمت پایین نفت و بودجه اندک دولت، باید تمام تلاش خود را در جهت بهبود شرایط  اقتصادی کشور و جذب سرمایه های خارجی به کار گیریم تا با رعایت تمامی شئونات و قوانین داخلی، سرمایه گذاران خارجی را به آوردن پول هایشان به ایران ترغیب نماییم.

آثار برجام در اقتصاد به زمان نیاز دارد

محمد اصولیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: استارت تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران از سال 85 زده شد بطوریکه قطعنامه ها  وتحریم‌های جدید در سالهای متوالی ادامه پیدا کرد اما آثار سوء آن در سال 92 بر اقتصاد محسوس شد.

وی افزود: با توجه به آنکه از آغاز تحریم تا مشاهده آثار سوء آن بر اقتصاد چندین سال گذشته است حال باید پذیرفت که اجرای برجام ومحسوس بودن آثار آن بر اقتصاد کشور بیش از گذشته به زمان نیاز دارد.

اصولیان با اشاره به دستارودهای برجام بیان کرد: فروش دو برابری نفت ، از سر گرفته شدن مذاکرات اقتصادی وتجاری وبه روز شدن تکنولو‍ژی های بانکداری ازجمله دستاوردهای فعلی برجام بر اقتصاد کشور به شمار می‌رود.

کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه عموم مردم براین باورند که هنوز برجام شکل نگرفته است  گفت: اما نباید فراموش کرد که بین انتظارات ما و برجام فاصله وجود دارد و دولت این فاصله را بیش از همه احساس کرده و از این رو در برنامه‌های خود قرار می‌دهد.


وی در ادامه یادآور شد: حال لازم است که مسئولان مربوطه گام‌های سریع‌تری در این راستا بردارند تا این اتفاقات جدید رضایت‌مندی آحاد جامعه را در برگیرد.

اصولیان با اشاره به پیش بینی آثار مثبت برجام در اقتصاد کشور بیان کرد: با توجه به اوضاع اقتصاد جهانی و صادرات محصولات که تابع اقتصاد دنیا است در می‌یابیم که راه درازی تا دستیابی به تمامی اهداف در پیش داریم.

وی ادامه داد: در واقع شاید بیش از 1 سال زمان برای لمس کردن آثار برجام ؛این میوه اقتصادی نیاز باشد تا آنرا بر بهبود شرایط اقتصادی احساس کنیم اما بنده معتقدم که شروع آن در سال جاری کلید خورده و ظرف دو سال آینده به وضوح در اقتصاد مشاهده خواهد شد.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار