نابودی صنعت گبه و گلیم بدلیل نبود تقاضا

یک تولید کننده فرش دستباف و گبه گفت: بازار این صنعت بدلیل نبود تقاضا راکد مانده و صادرات آن بسیار کاهش پیدا کرده است.

مجید رهبرما تولید کننده فرش دستباف و گبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص میزان تولیدات فرش گبه و گلیم گفت: میزان تولیدات فرش گبه و گلیم به حدی رسیده که به دلیل نبود تقاضا با مشکل مواجه شده است به طوری که حتی فروش قابل توجهی در سال اخیر صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: به همین منظور برخی از تولیدکنندگان، دیگر قصد تولید فرش گبه و گلیم را ندارند. چرا که بسیاری از تولیدات در انبارها همچنان خاکی می‌خورد. 

رهبرما تاکید کرد: متاسفانه بازار این صنعت بدلیل نبود تقاضا به صورت راکد مانده،  به طوریکه صادرات نیز آن بسیار کاهش پیدا کرده است این درحالیست که در گذشته اکثر تولیدات ما به کشورهایی مانند آمریکا و اروپا نیز صادر می‌شد.

 تولید کننده فرش دستباف و گبه تاکید کرد: در صورت افزایش تولید و حمایت از این صنعت می‌توان مازاد تولید را به کشورهای هند، افغانستان و پاکستان نیز فرش گبه و گلیم نیز صادر کرد.

وی یادآور شد: کاشان، قم، تبریز نیز همانند دیگر استانها تولیداتشان به حداقل رسیده است به طوری که برخی از کشورها بدلیل خودکفایی دیگر تقاضای گبه و گلیم ایرانی را ندارند و گلیم های بی کیفیت خود را در مواقعی به ایران نیز وارد می‌کنند.

این تولیدکننده با شاره به اینکه دستمزد کارگران نسبت به سالهای گذشته  4 الی 5 برابر شده است گفت: در کنار این موضوع قیمت مواد اولیه به گونه ای نیست که بتوان با دیگر کشورها رقابت کرد، متاسفانه این صنعت به دلیل نبود حمایت های لازم در عرصه نابودی قرار گرفته است.

رهبرما گفت:حدود 50 الی 60 درصد از مردم جامعه بیشتر راغب فرش های ماشینی هستند و کمتر کسی فرش دستبافی گبه و گلیم را خریداری می‌کنند و فرش ماشینی را به این نوع از فرش ها ترجیح می‌دهند.

وی در خصوص بیمه بافنده ها گفت : برخی از بافنده ها بدلیل شرایط بد اقتصادی و نبود تولید به صورت صوری دارچوبک های بافت گلیم و گبه را در کارگاه های خود گذاشته تا تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
بایدتعدادبانک های قرض الحسنه وشعب انهادرایران زیادشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
بایدتعدادبانک های قرض الحسنه وشعب انهادرایران زیادشود
آخرین اخبار