شانس ضعیف بانوان برای حضور در ریو + مصاحبه

دوومیدانی تاکنون هفت سهمیه المپیک بدست آورده است اما تنها یکی از این سهمیه‌ها به بخش بانوان اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه پایه و آبی گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، شاید اگر لیلا رجبی پرتابگر بلاروسی الاصل با تابعیت کشورمان امروز در دوومیدانی ایران فعالیت نمی کرد آن وقت ما هیچ نماینده ای برای المپیک ریو نداشتیم. بانوان دوومیدانی کار کشورمان ، هنوز به شرایط آرمانی نرسیده اند و نباید توقع زیادی از آنها در میادین جهانی داشت.
 
تجربه نشان داده است بانوان هرگز یک روند ثابت و یا صعودی نداشته‌اند. آنها از نبود یک مربی و حمایت نکردن مسئولان جهت اعزام ها همواره گلایه دارند.
 
هر چند تلاشهای زیادی برای کسب سهمیه المپیک ریو برای دوومیدانی کاران ایرانی صورت گرفته است اما به جز لیلا رجبی که موفق به این افتخار شده هنوز هیچ بانوی دیگری نتوانسته است جواز حضور در برزیل را بدست آورد.
 
در میان بانوان ایرانی که در رشته دوومیدانی فعالیت می کنند مریم طوسی ، سپیده توکلی همچنان شانس کسب سهمیه را داشتند در این بین توکلی با یک مصدومیتی که برایش پیش آمد المپیک ریو را به کلی از دست داد به حضور در المپیک توکیو فکر می کند، تنها گزینه ای که برای فدراسیون در شرایط فعلی مانده فقط مریم طوسی  است.
 
در توانایی های طوسی شکی نیست. وی هیچ گاه از تلاش کردن دست بر نمی دارد و چه بسا همین شخت کوشی اش باعث ورودش به المپیک شود.اما فاصله کنونی وی با حد نصاب ورودی المپیک ریو نگران کننده است. طوسی در رقابتهای اخیر خود رکوردی بالاتر از ۲۴ ثانیه ارائه داده  در حالی که برای المپیکی شدن در دوی 200متر 23ثانیه و 20صدم ثانیه لازم است.  قطعا طوسی برای حضور در المپیک ریو باید ابتدا رکورد خودش را تکرارکند.کاری که انجام دادنش برای وی در دو مسابقه پیش رو دشوار خواهد بود .
 
از آن طرف لیلا رجبی بانوی المپیکی کشورمان که ده ماه پیش در مسابقات جام کازانوف با رکورد 18متر و 4سانتی متری خود سومین سهمیه دوومیدانی ایران را برای حضور در ریو کسب کرد،از چند ماه پیش به فدراسیون دوومیدانی درخواست برگزاری اردو در بلاروس با مربی شخصی اش را داده بود، حالا برنامه اش را به کلی تغییر داده است و می خواهد در ایران تمرین کند. ظاهرا عزمش را جزم کرده است تا اولین مسابقه رسمی خود را بعد از چندماه تمرینات فشرده برای حضور در جام کازانوف که هفته آینده برگزار می شود آماده کند.

در بررسی شرایط دوومیدانی بانوان برای کسب سهمیه المپیک تنها دو فرصت باقی مانده است: رقابتهای جام کازانوف که مسابقات آن پنج و ششم تیر سال جاری در قزاقستان انجام می شود، همچنین مرحله نخست مسابقات قهرمانی باشگاه های کشور که بعد از اتمام ماه رمضان برگزار می شود، این تنها راه برای افزایش سهمیه المپیک بانوان دوومیدانی کار کشورمان است. راهی سخت که البته باید به آن امیدوار بود. شاید دوومیدانی ایران بتواند ضمن افزایش سهمیه های کلی خود برای المپیک ریو یک نماینده بانوی دیگر به جمع کاروان ورزشی کشور اضافه کند کاری دشوار که انجام دادنش در این فرصت کوتاه بعید خواهد بود.

غیاثی: عملکرد بانوان دوومیدانی کار در این یک سال اخیر ضعیف بوده و نتوانسته اند سطح توقعات فدراسیون را برآورده کنند.

وی افزود: درحال حاضر تمام تمرکز فدراسیون دوومیدانی در این فرصت باقیمانده روی ورزشکاران المپیکی است که در ریو بتوانند نتایج خوبی کسب کنند ،به این دلیل فعلا برای بانوان برنامه خاصی ندارند.

کارشناس دوومیدانی گفت: خانم رجبی،طوسی و سپیده توکلی یکی از بهترین های عرصه دوومیدانی کشور هستند که متاسفانه  به دلیل عدم حمایت فدراسیون دوومیدانی در مسابقات جهانی هنوز نتوانسته اند آن چنان که باید برای کشورمان افنخار کسب کنند.

وی گفت: عملکرد خانم طوسی در چند مسابقه ای که از طرف فدراسیون برای کسب سهمیه المپیک اعزام شده است ضعیف بوده، با توجه به حد نصاب های پایین احتمال حضور در ریو برای وی بعید خواهد بود.

غیاثی درپایان یادآورشد: فدراسیون دوومیدانی بانوان را به حال خودشان رها کرده است از آنها هیچ حمایت خاصی انجام نمی دهد.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار