یک وبسایت آمریکایی: استقرار موشک‌های توفان ایران در مناطق جنگی خاورمیانه

به نوشته یک وبسایت آمریکایی، بسیاری از موشک های ضد تانک مورد استفاده در خاورمیانه، ایرانی هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت "وار ایز بورینگ" در گزارشی نوشت: برنامه آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای ارسال تسلیحات به نظامیان مخالف دولت سوریه، موضوعی آشکار در میان کشورهای مختلف است. با این حال آمریکا تنها کشوری نیست که در حال ارسال تجهیزات نظامی برای نیروهای تحت حمایت خود است.

موشک های ایرانی توفان، که به گفته متخصصان نظامی بر اساس موشک‌های "تاو" (TOW) ساخته شده، اخیرا در مناطق جنگی مختلف از جمله یمن، عراق و سوریه مشاهده شده اند.
ساخت موشک‌های مهندسی معکوس تاو از سوی ایران، راز بزرگی در میان کشورهای جهان نیست. منابع خبری مختلف این کشور اعلام داده اند که جمهوری اسلامی ایران در حال تولید نمونه‌های مختلفی از انواع این موشک‌ها است.

در میان نمونه‌های این موشک‌ها می توان به توفان‌ 1 تا 3 اشاره کرد. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته این موشک‌ها از مدل‌های مختلف تاو کپی برداری شده اند.

علاوه بر انواع مدل‌های نفری این موشک‌ها، ایران مدلی از آن‌ها را نیز ساخته است که بر خودروهای سبک سفیر نیز نصب شده‌اند. به نظر می رسد بالگرد ایرانی "توفان 2" نیز  قابلیت استفاده از این موشک را دارا باشد.

تا امروز موشک‌های ایرانی توفان، به جز از گزارش‌هایی مبنی بر استفاده حزب‌الله از این موشک‌ها در جنگ 2006 با اسرائیل، تنها در مقالات رسمی ایران و رزمایش‌ها مشاهده شده بود.

اکنون ادعاهای تایید نشده و تایید شده بسیاری خبر از مشاهده انواع این موشک‌ها در مناطق جنگی مختلف خاورمیانه دارد.

در ادامه این مطلب ادعا شده است: دقیق‌ترین مورد مشاهده موشک‌های توفان هنگامی بود که یک کشتی کوچک در سواحل عمان از سوی کشتی‌های استرالیایی متوقف و در جست و‌جوی آن تعدادی از انواع این موشک‌ها کشف شد. در گزارشی منتشر شده از سوی آمریکا، پس از بررسی این موشک ها تصاویری از آن‌ها منتشر شد.

یکی از موارد مشاهده موشک توفان به نبرد شهر تکریت در سال 2015 مربوط می شود. شبکه تلویزیونی السومریه در آن زمان تصاویری منتشر کرد که در آن می شد تجهیزاتی مشابه موشک های توفان را مشاهده کرد.

از زمان نبرد تکریت، تصاویر و ویدیوهای دیگری از موشک‌های توفان در سوریه و عراق منتشر شده است. موشک‌هایی که معمولا در اختیار نیروهای دولتی سوریه و یا نیروهای تحت حمایت این کشور قرار دارند. 

ایران از زمان انقلاب اسلامی موفق شده در زمینه ساخت تجهیزات نظامی قدرتمند و کپی برداری از نمونه‌های خارجی پیشرفت چشمگیری داشته باشد. این کشور در سال 2012 نسخه‌ای از موشک ضد تانک کورنت را تولید کرد و به تازگی نیز نمونه جدید توفان، با نام توفان 3، را معرفی کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
ایشون سایت به سایت افتادند دارن درس عربی میدن. افسوس که کرم از داخل داره تنه تنومندمون رو میخوره. نفرین به ایرانیی که داره عربی رو تبلیغ میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
توفان درسته . لطفا فارسیتو تقویت کن !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۳ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
اقا طوفان نه توفان ..ططططططط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
الله اکبر
آفرین به غیرت ایرانی که فقط مختص خودشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
سلام فقط ایرانی قدرتمند و با عزت با هر سلاحی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
موشک توفان چیه چند تا قاهر و فجر بدین یمنی ها بزنن پدر ال سعود صهیونیسم و در بیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
اگه خودمون از پایه تولید کنیم بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
کپی کردن هم هنر میخواهد//بهتر از اینه که بری التماس کنی و بهت ندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
ماهم مثل چین شدیم کپی میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
تو بیا برامون نوآوری کن و بهترشو بساز:دی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
کپی کردن یعنی علم ما هم به اندازه ی تولید کننده شده بدون هیچ هزینه ای فقط از تجربه مجانی استفاده کردیم واز حالا به بعد دوشادوش تولید کننده اصلی رقابت میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
کور شود هر انکه نتواند دید
آخرین اخبار