حضور 8 دانشگاه ایران در جمع 200 دانشگاه برتر آسیا

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از اعلام فهرست تازه پایگاه رتبه بندی تایمز و حضور هشت دانشگاه ایران در آن خبر داد.

محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) درگفت‌وگو باخبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از نظام های معتبر بین المللی است که از سال 2004 اقدام به رتبه بندی بین المللی دانشگاه‌ها کرده و با توجه به رشد و ارتقای علمی چشمگیر دانشگاه های آسیایی و حرکت قدرت علمی دنیا از غرب به شرق، پایگاه رتبه بندی تایمز از سال 2013 تاکنون به صورت سالانه رتبه بندی دانشگاه های آسیایی را نیز منتشر می کند. 

وی افزود: در این رتبه بندی همانند رتبه بندی جهانی تایمز، از 13 شاخص کاربردی در قالب پنج معیار کلی آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجهه بین المللی به ترتیب با وزن های 25 ، 30 ، 30، 7.5 و 7.5 درصد استفاده می شود.

دهقانی اظهار داشت: 13 شاخص رتبه بندی تایمز شامل میانگین تعداد استنادها به ازای مقالات منتشر شده (در معیار استنادها)، بررسی شهرت پژوهشی، تعداد مقالات منتشر شده به ازای اعضای هیأت علمی و درآمد پژوهش (در معیار پژوهش)، بررسی شهرت آموزشی، نسبت مدرک دکتری ارائه شده توسط مؤسسه به تعداد اعضای هیأت علمی، نسبت تعداد کل دانشجویان به اعضای هیأت علمی و نسبت مدرک دکتری به کارشناسی ارائه شده توسط مؤسسه، درآمد مؤسسه نسبت به تعـداد اعضای هیأت -علمی (در معیار آموزش) هستند.

وی دیگر موارد را  نسبت اعضای هیأت علمی بین‌المللی به بومی، نسبت دانشجویان بین‌المللی به بومی، سهم مقالات منتشر شده مشترک با نویسندگان همکار بین‌المللی (در معیار وجهه بین المللی)؛ درآمد پژوهشی حاصل از صنعت به ازای اعضای هیأت علمی (در معیار  درآمد صنعتی) دانست و گفت: رتبه بندی تایمز در چهارمین دوره رتبه بندی دانشگاه آسیایی 200 دانشگاه برتر این قاره را  مورد پوشش خود قرار داده است و این در حالی است که از سال 2013 تا 2015 تنها 100 دانشگاه برتر آسیا مورد ارزیابی قرار گرفته بودند.

سرپرست ISC ادامه داد: در سال 2016 تعداد دانشگاه های برتر ایران نیز از 3 دانشگاه در سال گذشته به 8 دانشگاه ارتقا یافته است و به لحاظ تعداد دانشگاه های برتر در منطقه آسیا ایران رتبه 7 آسیا و 2 خاورمیانه را کسب کرده است. 


فرهادپور ساعت 17:00//////حضور 8 دانشگاه ایران در جمع 200 دانشگاه برتر آسیا

دهقانی بیان داشت: دانشگاه صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، امیرکبیر، علوم پزشکی تهران، صنعتی خواجه نصیر، تهران، شهید بهشتی به ترتیب با کسب رتبه های 52، 57، 61، 76، 101-110، 131-140، 141-150، 151-160 در جمع 200 دانشگاه برتر آسیا قرار گرفتند. جدول زیر عملکرد دانشگاه های کشور در معیار های این رتبه بندی نشان می دهد.


فرهادپور ساعت 17:00//////حضور 8 دانشگاه ایران در جمع 200 دانشگاه برتر آسیا


وی گفت: هر چند بخش عمده دانشگاه های حاضر در فهرست منتشر شده متعلق به کشورهای آسیای شرقی است، اما از سوی دیگر منطقه خاورمیانه هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی در حال رشد ارتقا است. ایران در سال گذشته دارای سه دانشگاه برتر در جمع 100 دانشگاه برتر بوده و در سال 2016 توانسته این تعداد را به چهار دانشگاه افزایش دهد. 

دهقانی با اشاره به منابعی که تایمز برای رتبه‌بندی از آنها بهره می گیرد، یادآور شد: تایمز از سه منبع اطلاعات تولید علم دانشگاه ها در پایگاه استنادی اسکوپوس، اطلاعات نظرسنجی شهرت از متخصصان آموزش عالی و اطلاعاتی که به صورت خود اظهاری از دانشگاه استعلام و گردآوری می شود، استفاده می کند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ادامه داد: در رتبه بندی منتشر شده 200 دانشگاه از 22 کشور آسیایی حضور دارند که دانشگاه‌های کشورهای بنگلادش، اندونزی، اردن، عمان، پاکستان و قطر برای اولین بار در رتبه بندی آسیایی تایمز حضور یافته اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار