متصدی خبر داد:

برش یک ساله آلودگی هوای کلان شهرها تصویب شد/ در کاهش آلودگی هوا موفق بودیم!

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت :برش یکساله اجرای راهکار های کاهش آلودگی هوا از جانب مجلس به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری امروز (شنبه) که در سالن اجتماعات سرو سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: برش یکساله آلودگی هوای کلان شهرها در جلسه مورخ 19\3\95 دولت به تصویب رسیده و چهارشنبه هفته گذشته ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه کاهش آلودگی هوا یکی از موفقیت های دولت است تصریح کرد :در این مصوبه منابع مالی مشخصی برای تمام دستگاه های مسئول در زمینه آلودگی هوا دیده شده، موضوعی که قبلا نادیده گرفته شده و به همین دلیل مسئولان ذیریط از اجرای تکالیف خود ناتوان بوده اند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اهداف این برنامه برش یکساله گفت :از سال 93 تا 94 با اجرای برنامه جامع راهکار آلودگی هوای کشور، نظارتی بر حسن اجرای موارد مربوطه داشته و گزارش آن را به دولت ارایه کرده ایم.

متصدی ادامه داد :روی فعالیت دستگاه ها تصمیم گرفته شده و با تامین اعتبار، در برش کوتاه مدت برنامه کاهش آلودگی، راهکارهایی را ارائه کرده ایم.

وی تاکید کرد :هدف این است تا در کوتاه مدت وضعیت آلودگی هوا در کلان شهرها به ویژه تهران را با بهبود کیفیت هوا مواجه سازیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اذعان داشت: در مصوبه اخیر دولت (برش یکساله آلودگی هوا) بیشتر بر حمایت مالی بانک ها در جهت جایگزینی خودرو های فرسوده، تسهیلات 22 هزار میلیارد دلاری در جهت نو سازی حمل و نقل عمومی، بار و مسافر کشور با حمایت بانک هایی چون ملی، تجارت، ملت و توسعه و تعاون در نظر گرفته شده است.

متصدی ادامه داد: ارائه تخفیفات از جانب خودرو سازان به استفاده کنندگان، که بخشی از سود تسهیلات این موضوع را جبران می کنند و در نظر گرفتن تخفیفات ترجیحی سود بازرگانی برای خودرو های فرسوده از دیگر موارد گنجانده شده در این برش یکساله است.

وی با تاکید بر اینکه در این مصوبه فعالیت های اجرایی و قابل عمل در کوتاه مدت گنجانده شده افزود: تامین منابع مالی اهمیت بسیار بالایی دارد که در این مصوبه دیده شده است.

**اجرای طرح LEZ  از ابان امسال

معاون محیط زیست زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص احکام گنجانده شده برای منابع  آلاینده متحرک و ثابت آلوده کننده هوا در مصوبه برش یکساله الودگی هوای دولت تصریح کرد:طرح lez  از 95/8/1 (آبان امسال ) اجرا می شود که وزارت کشور مقرارت و مسائل اجرای آن را بر عهده خواهد داشت.

**رانندگان خودور های فرسوده جریمه می شوند

متصدی درباره ایجاد محدودیت برای تردد خودروهای فرسوده گفت :برای  ایجاد محدودیت تردد خودرو های فرسوده در کلان شهرها به ویژه تهران جرائمی در حوزه تخلفات راهنمایی و رانندگی در نظر گرفته شده که ظرف مدت 2 هفته از اعلام رسمی آن لازم الاجرا خواهد بود.

**صدور بیمه نامه شخص ثالث منوط به پرداخت تخلفات رانندگی است

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص دیگر موارد ذکر شده در برش یکساله الودگی هوای تهران اذعان داشت:صدور بیمه نامه شخص ثالث منوط به پرداخت تخلفات راهنمایی و رانندگی خواهد بود.
 
**معاینه فنی یکپارچه به زودی افتتاح می شود

متصدی در خصوص سیستم معاینه یکپارچه معاینه فنی بیان داشت : موارد اولیه و پایلوت طرح سیمفا یا همان سیستم معاینه فنی یکپارچه در حال انجام است و امیدواریم در روزهای آینده شاهد اجرایی شدن معاینه فنی  و افتتاح آن  باشیم.

**دستگاه‌های دولتی از خرید موتورسیکلت‌های کاربراتوری منع شدند

متصدی با بیان اینکه از تاریخ 95/7/1 تولید موتورسیکلت کاربراتوری و شماره گذاری آن ممنوع اعلام شده است افزود: این موضوع تصمیم کمیته کاهش آلودگی هوا است که با مصوبه دولت به شکل الزام ‌آور در آمده، طبق این مصوبه دستگاه‌های دولتی و نیمه دولتی از خرید موتورسیکلت‌های کاربراتوری منع شدند وتنها اورژانس و آتش نشانی می توانند از آن استفاده کنند.

** حذف سهمیه سوخت کامیون‌های فرسوده

متصدی با اشاره به بحث مربوط به سوخت اظهار کرد: حذف سهمیه سوخت کامیون‌های فرسوده یکی از موضوعات مطرح شده در این برنامه است که باید وزارت نفت نسبت به عملیاتی کردن آن اقدام کند.

**روال جایگزینی خودروهای فرسوده

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در مورد جایگزینی خودروهای فرسوده اظهار کرد: اگر شخصی سواری ون یا وانتی را وارد کشور کند و این خودرو کمتر از شش لیتر مصرف سوخت داشته باشد باید یک خودرو از رده خارج کند، اگر مصرف سوخت این خودرو وارداتی بین شش تا 10 لیتر باشد باید چهار دستگاه و اگر بیش از 10 لیتر مصرف داشته باشد باید شش دستگاه را از رده خارج کند. 

متصدی ادامه داد:این بحث مشمول  تولید کنندگان داخلی نیز میشود ،طوریکه خودرو داخلی که هفت لیتر و کمتر از 10 لیتر مصرف سوخت داشته باشد خودروساز باید یک دستگاه و اگر 10 لیتر و بیش از 10 لیتر مصرف سوخت باشد دو دستگاه از رده خارج کند و  این برنامه تا پایان شهریور 96 اعتبار دارد.

وی گفت : همچنین تعویض مینی بوس با تاکسی نیز در این مصوبه مطرح شده و جایگزینی تاکس های هیبریدی و برقی برعهده شرکت تاکسیرانی است.

**خرید واگن در جهت توسعه حمل ونقل مترو

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت توسعه حمل و نقل مترو اظهار کرد: وزارت نفت و کشور و سازمان مدیریت باید ظرف سه ماه  طرح فاینانس واگن‌های مترو را مدیریت  و برنامه ریزی کند تا  با رفع کمبود واگن ها ،موضوع را در شورای اقتصاد مطرح و مجوز اجرای آن را بگیریم  و شاهد بهبود خدمات رسانی مترو باشیم.

**تاکسی های غیر فعال شناسایی و تعیین وتکلیف می شوند

متصدی با اشاره به اینکه در مورد تاکسی‌های غیر فعال شهرها نیز باید تعیین تکلیف صورت گیرد گفت: برخی افراد برای خودرو خود پلاک تاکسی گرفته‌اند ولی در قالب تاکسی از آن استفاده نمی‌کنند ،بنابراین در برنامه برش یکساله آلودگی هوا درج شده تا  وزارت کشور و پلیس راهور ناجا ظرف مدت دو ماه آنها را شناسایی و تعیین تکلیف کنند.

**خاموش کردن خودروها و کارکرد درجا ساماندهی می شود

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: خاموش کردن خودرو هایی که درجا کار می‌کنند نیز در مصوبه مورد تاکید قرار گرفته و پلیس راهور ناجا باید نسبت به این موضوع اقدام کند که بیشتر شامل مینی‌بوس‌ها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها می‌شود.

**توزیع گازوئیل کم گوگرد

متصدی با اشاره به اینکه بحث توزیع گازوئیل کم گوگرد زیر 50 ppm جزو موارد مطرح شده در این مصوبه یکساله است اظهار کرد: طبق نقشه آمایشی در ورودی شهرها و کلان شهرها این سوخت توزیع خواهد شد
وی بیان داشت: از ابتدای آذرماه امسال (95/8/1)اجرایی خواهد شدو بحث مدیریت سوخت دیزل در کل کشور نیز از موارد مطرح شده بود تا بتوانیم ارتقای استاندارد خودروهای دیزلی را هم داشته باشیم.

**مهلت وزارت نفت برای اجرای طرح کهاب تا پایان سال 95

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: وزارت نفت تا پایان سال 95 مهلت دارد تا طرح کهاب را اجرایی و بخارات بنزین که منشأ عمده بنزن هوای کشورهستند را مدیریت کند. 

متصدی ادامه داد:همچنین کلیه دستگاه‌های دولتی موظفند نسبت به معاینه فنی موتورخانه‌های خود اقدام کنند تا به تایید سازمان ملی استاندارد برسد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد وزارت نفت باید تعرفه گاز و قطع گاز واحدهای متخلف را ابلاغ کند تا اگر شش ماه پس از ابلاغ این دستورالعمل به دستگاه‌ها نسبت به معاینه فنی اقدام نکنند، گازشان قطع شود.

**ساماندهی تعطیلات تابستانی و زمستانی

متصدی با اشاره به اینکه از زمستان سال گذشته بحث تعطیلی مدارس در روزهای آلوده مطرح بود، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت یافته با همکاری دستگاه‌های دیگر مثل وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم در مورد تعطیلات مدارس و دانشگاه‌ها و به طور کلی ساماندهی بحث مربوط به تعطیلی‌ها و کاهش ساعت کاری زمان بندی کند.

**تدوین استانداردهای دستگاه دیزل ژنراتور

متصدی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید زمان مشخصی را برای تعمیرات واحدهای صنعتی مشخص کند، گفت: همکاری در زمینه تدوین استانداردها برای استفاده از دستگاه‌های دیزلی ژنراتوری که در زمینه ساخت و ساز استفاده می‌شود نیز در دستور کار قرار دارد، گاه ماشین آلاتی توسط دستگاه‌هایی مثل وزارت راه و شهرسازی استفاده می‌شود که فاقد هر گونه ارزیابی هستند و ضرورت دارد استاندارد آلودگی آنها تعیین شود.

متصدی ادامه داد:ماشین هایی که وزارت راه و شهرسازی برای راه سازی و ساختمان سازی استفاده می کنند باید تحت پایش در خصوص دارا بودن استانداردهای مجاز قرار بگیرند.

**لایحه برخورد با مجرمان آلوده کننده هوا و محیط زیست

معاون سازمان حفاظت محیط زیست از دیگر برنامه های برش یکساله آلودگی هوا بیان داشت:سازمان حفاظت محیط زیست باید طی دو ماه با همکاری معاونت حقوقی ریاست جمهوری، دادگستری و نیروی انتظامی لایحه برخورد با فعالیت‌های مجرمانه منجر به آلودگی محیط زیست به ویژه آلودگی هوا را تدوین کند کند تا برای تصویب به مجلس ارائه شود.

**کانون های گردو غبار داخلی شناسایی شده است 

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تا اواسط خردادماه روزها را سالم و پاک طی کردیم، افزود: در این بازه زمانی هیچ روز آلوده نداشتیم که این موضوع در نوع خود بی سابقه است؛ اما از نیمه دوم خردادماه شاهد طوفان‌های گرد و غبار بودیم که منشأ برون مرزی از کشورهای عراق، سوریه و اردن داشت.

متصدی با بیان اینکه کانون‌های داخلی گرد و غبار تا حدودی کنترل شده است، گفت: این کانون‌ها تا حد بسیاری شناسایی شده و در برخی فعالیت‌های اجرایی مقابله با گرد و غبار شروع شده است .

وی افزود: در هر استان برنامه مشخص و جامع گرد و غبار را داریم که در استان‌های غربی و جنوب غربی کشور این فعالیت‌ها صورت گرفته است طوریکه در خوزستان کانون‌های گرد و غبار مشخص شده است.

متصدی در ادامه گفت: به طور کلی سعی کردیم کانون‌های گرد و غبار داخل کشور را شناسایی کنیم و راه‌های مقابله با این کانون‌ها را تا حد امکان اجرایی کنیم که  مالچ پاشی 4000 هکتار از کانون‌های گرد و غبار در خوزستان از جمله این اقدامات است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین در حال تولید نهال به منظور تثبیت گرد و غبار وخاک  در این کانون‌ها هستیم.

متصدی تاکید کرد: برای کنترل ،تثبیت خاک ،کاشت نهال و مدیریت آب فعالیت هایی را در خوزستان ،هندیجان ,تالاب شادگان و هورالعظیم ،کرمان ،جازموریان و هامون انجام داده ایم

** قطعنامه کنترل و کاهش گرد و غباربه سازمان ملل متحدد ارائه شد

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه از ابتدای سال 95 به لحاظ آلودگی‌های، آلودگی ناشی از عوامل انسانی نداشته ایم گفت :بهبود کیفیت هوا و نبود نقش انسان از نظر ایجاد آلایندگی بی سابقه است.

متصدی تصریح کرد: قطعنامه کنترل و کاهش گرد و غبار در منطقه به  ابتکار ایران در سازمان ملل مطرح شده است.
 
**آلودگی هوا رو به کاهش است

معاون سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه مسائل محیط زیست و آلودگی هوا رو به کاهش است گفت: آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی و بحث بخارات بنزین و بنزن هوا روند کاهشی را طی می‌کند.

 **بی مهری مجلس نهم و اصلاح آئین نامه ارزیابی زیست محیطی

متصدی همچنین به اصلاحیه آئین نامه ارزیابی اثرات زیست محیطی در دولت اشاره کرد و گفت: متاسفانه علی رغم همه تلاش‌های دولت لایحه ارزیابی زیست محیطی در مجلس نهم تصویب نشد و محیط زیست کشور در این زمینه با بی مهری مجلس رو به رو شد، این مجلس حتی کلیات طرح را نیز رد کرد با وجود اینکه دو سال و نیم بر روی آن کار شده بود و در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی رأی آورده بود در صحن علنی مجلس رد شد. 

متصدی گفت :امیدواریم بتوانیم این لایحه را مجددا در مسیر تصویب قرار دهیم، این لایحه ارزیابی زیست محیطی در مجلس با مشکلاتی مواجه شده بود که اصلاحیه آئین نامه اثرات زیست محیطی این مشکلات را حل کرد.

وی در ادامه افزود: به جهت رشد اقتصادی کشور و کاهش میزان زمانبری تصویب پروژه‌ها بررسی و تعیین تکلیف 20 پروژه را به استان‌ها واگذار کردیم، ولی امیدواریم لایحه ارزیابی زیست محیطی در مجلس دهم به تصویب برسد تا همه مشکلات مربوط به این حوزه حل و فصل شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اذعان داشت : طبق اصلاحیه‌ای که در آئین نامه ارزیابی اثرات زیست محیطی صورت گرفت، سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید از اجرایی شدن پروژه‌هایی که فرآیند ارزیابی را طی نکرده‌اند، خودداری کند.

معاون سازمان محیط زیست تصریح کرد: این موضوع کمک می‌کند تا پروژه‌هایی که تصویب نشده شروع به کار نکند که پروژه سبزکوه، سد شفارود و سد خرسان از جمله پروژه‌هایی است که بدون مجوز شروع به کار کردند که حدود 157 پروژه در کشور بدون ملاحظات زیست محیطی اقدامات اجرایی خود را شروع کردند که باعث آسیب به محیط زیست و توسعه کشور شده است. این بخش هم اصلاح شد و به طور موقت می‌توانیم مشکل ارزیابی را حل و فصل کنیم ولی امیدواریم لایحه ارزیابی زیست محیطی در مجلس دهم تصویب شود.

**غلظت گرد و غبار را پایش و اعلام می‌کنیم

متصدی با اشاره به بحث گرد و غبار کشور اظهار کرد: در گذشته از گرد و غبار به عنوان یک مسئله غیر قابل حل یاد می‌شد ولی از نگاه ما این موضوع قابل حل است و سعی کرده‌ایم صورت مسئله گرد و غبار را درک و راه‌های مقابله با آن را اجرایی کنیم. امروز کانون‌های گرد و غبار کشور شناسایی شده و حتی برخی فعالیت‌ها را نیز شروع کرده‌ایم. همچنین به سبب استقرار سیستم‌های پایش گرد و غبار در غرب و جنوب غرب کشور می‌توانیم غلظت گرد و غبار را پایش و اعلام کنیم. بنابراین قدرت پایشی کشور طی یکی دو سال اخیر تکمیل شده است.

متصدی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست وقوع پدیده گرد و غبار و آلودگی ناشی از آن را به شکل مستند اراده می‌دهد،افزود: گرد و غبار هفته قبل را نیز مستندسازی کرده و به سازمان ملل ارائه خواهیم داد. یکی از مشکلات ما که باعث ایجاد کانون گرد و غبار داخلی می‌شد خشک کردن تالاب‌ها به منظور استخراج نفت بود که امروز دیگر این اتفاق نمی‌افتد و کسی تالاب را برای استخراج نفت خشک نمی‌کند. در سال 93 یکی از دریچه‌های استخراج نفت در تالاب هورالعظیم را شکستیم برای همین امسال تا به امروز گرد و غبار ناشی از هورالعظیم نداشتیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه کشورهای مختلف دنیا نیز با بحث گرد و غبار مواجه هستند اظهار کرد: فعالیت بین المللی خود را به منظور مقابله با گرد و غبار از طریق همکاری با شرکت جایکای ژاپن، سازمان‌های مرتبط با سازمان ملل مثل UNEP و UNDP شروع کرده‌ایم. همچنین قطعنامه گرد و غبار در سازمان ملل با حضور جدی ایران مطرح شد، بنابراین از همکاری و مشارکت‌جویی از سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها به منظور مقابله با گرد و غبار فروگذار نمی‌کنیم.

**استاندارد خودور در ایران دو درجه کمتر است

متصدی همچنین با اشاره به اینکه استاندارد خودروها در کشور ما و سایر کشورها دو درجه تفاوت دارند، اظهار کرد: استاندارد خودرو در ایران یورو4 است ولی در اروپا یورو6 است بنابراین کشور ما دو درجه پایین تر است. همچنین در کشور ما به جای اینکه معاینه فنی دو ساله باشد طبق مصوبه مجلس نهم پنج ساله است و در دنیایی که خودرو پنج ساله به سمت فرسودگی می‌رود در کشور ما به عنوان سال اول معاینه فنی مطرح است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در پایان افزود: در مصوبه کاهش آلودگی سال 93 بحث معاینه فنی یکپارچه یا سیمفا مطرح شد و تلاش شد تا عملیاتی شود بدین منظور باید مراکز معاینه فنی مجهز به تجهیزاتی شوند که دخالت دست انسان در آنها کم باشد. همچنین باید مجهز به دوربین‌های پلاک خوان شوند. اعداد مجاز معاینه فنی نیز دچار اشکال و بسیار بالا بود و همه خودروها می‌توانستند معاینه فنی را پاس کنند که این اعداد اصلاح شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار