رای نظام ارزشیابی در رتبه‌بندی مراکز براساس سند بالادستی/مراکز غیرکاربردی ادغام می‌شوند

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی گفت: براساس سند بالادستی همه مراکز این دانشگاه ارزشیابی شده و مراکز فاقد شرایط ادغام یا منحل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اخباری رییس سابق دانشگاه جامع در مراسم تودیع و معارفه رییس دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به نسل سوم بودن این دانشگاه گفت: این دانشگاه تقاضا محور بوده و سعی در تولیدسازی علم همراه با بالندگی شغلی کارکنان خود دارد.

وی با بیان اینکه  این دانشگاه با تربیت نیروهای ماهر سعی در توسعه کشور دارد، بیان کرد: دانشگاه علمی کاربردی 477 هزار دانشجو و 42 هزار مدرس دارد و در این دانشگاه در حوزه های صنعت، خدمات، فرهنگ، هنر و کشاورزی به دانشجویان آموزش داده می‌شود.

اخباری ادامه داد: ویژگی این دانشگاه بر مبنای آنالیز شغلی است و تفاوت اصلی آن با دانشگاههای نظری تقاضا محور بودن آن است.

وی ابراز داشت: در زمانی که من مسئولیت دانشگاه را به مدت 18 ماه برعهده گرفتم دانشگاه در وضعیت مناسبی نبود که با تلاش های من توانستیم چهار ماموریت اصلی از جمله ساماندهی مراکز علمی کاربردی، رتبه بندی مراکز ارزیابی و نظارت از مراکز بر اساس 256 شاخه انجام شد و مراکزی که در سطح کیفی قابل قبولی بودند امتیازات لازم به آن دانشگاه اختصاص یافت.

وی عنوان کرد: در سامانه دانشگاه 67 هزار مدرس به ثبت رسیده که پس از ارزیابی آنها 18 هزار مدرس را در مرحله اول غیرفعال کردیم و درحال حاضر 42 هزار مدرس مشغول تدریس هستند.

اخباری تصریح کرد: ایجاد دانشگاه تربیت مدرس در جهت تربیت مدرسان خبره و بازنگری دردوره ها و سرفصل های دروس با توجه به نیاز بازار کار از دیگر اقدامات در این دانشگاه بود.

وی یادآور شد: برای اولین بار در این دانشگاه سند راهبردی و برنامه جامع عملیاتی تنظیم و برنامه ریزی های سال 95 برمبنای سند راهبردی تبیین شده است.

وی گفت: برنامه ریزی شورای گسترش و درسی در برنامه ششم به قوت خودش در این دانشگاه انجام می‌شد و ما با برگزاری جلسات هیات ممیزی در این دانشگاه 2 تا پنج درصد از مدرسان را از بین خبرگان انتخاب می‌کردیم.

اخباری تاکید کرد: 300 مرکز پودمانی در این دانشگاه تهیه و تدوین شده و درحال راه اندازی است و همچنین 200 مرکز را به دلیل کسب نکردن شرایط لازم منحل کردیم.

وی متذکرشد: در این دانشگاه کتاب معارف کسب و کار در حال تدوین است و در زمان حضور من دیپلماسی علمی و جشنواره های فناوری برگزار شد.

در ادامه مراسم محمدحسین امید سرپرست جدید دانشگاه علمی کاربردی گفت: این مرکز تنها مرکز آموزش شغل محور در کشور است و این ویژگی نیاز امروز اقتصاد مقاومتی کشور را بر عهده دارد، کارکرد این دانشگاه مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان است که این کار از عهده بسیاری از دانشگاهای تراز اول کشور ساخته نیست.
 
وی افزود: وظیفه این دانشگاه تربیت نیروی ماهر است. 

امید با بیان اینکه قرار نیست در این دانشگاه کار دانشگاه نظری انجام شود، ادامه داد: دانشگاههای نظری در حال تلاش هستند تا به دانشگاه های نسل سوم تبدیل شوند اما به معنای واقعی در کشور دانشگاه نسل سومی وجود ندارد.

امید ابراز داشت: سپردن دانشگاه به من یک مسئولیت خطیر است و من باید با ایجاد رشته های مهارتی دانشجویان زیادی جذب دانشگاههای کشور شوند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 400 صندلی خالی در دانشگاهها وجود دارد که زمانی تقاضای زیادی داشتند اما امروزه متاسفانه رشته‌ های مهارتی که از کارایی بالایی برخوردارند در کشور بسیار کم است.

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی اظهار کرد: کار این دانشگاه در برنامه ششم بسیار سخت است زیرا بر اساس اقتصاد دانش بنیان، دانشگاه باید به فکر توسعه کشور باشد.

وی با بیان اینکه ساماندهی مراکز علمی کاربردی از اقدامات من است، افزود: مراکزی میتوانند در این دانشگاه باقی بمانند که دوره های کاربردی در آن آموزش داده و مشکل دانشگاههای نظری را بر طرف کنند

اجرای  نظام ارزشیابی مراکز علمی کاربردی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها
امید تاکید کرد: ساماندهی دانشگاههای علمی کاربردی و دیگر رشته های مورد نیاز به بازار کار از دیگر برنامه های من است و در این مدت زمان که در این دانشگاه هستم سعی می‌کنم در چارچوب سیاست‌های ابلا‌غی رهبر معظم انقلاب و وزارت علوم اقدامات موثری در جهت رشد این دانشگاه انجام دهم.

وی ادامه داد: هیچکس در این دانشگاه ماندنی نبوده و آنچه باقی می‌ماند پیکره قوی همین مرکز آموزش است.

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی تصریح کرد: تغییر دیدگاه سبب تعقل می‌شود و من امیدوارم در مسیر سیاست‌های ابلاغی وزیر علوم قدمی بردارم.

امید گفت: افزایش تولید ملی و تبدیل کردن اقتصاد تک محصولی این دانشگاه جایگاه خوبی دارد و من امیدوارم با اجرای نظام ارزشیابی به همه اهدافم برسم.

دانشگاه علمی کاربردی باید اشتغال‌زا و کارآفرین باشد
در ادامه مراسم روشن معاون پارلمانی وزیر علوم گفت: یکی از رسالت‌های مدیران ما در حق آموزش عالی این است که هرکس با توجه به تواناییهایش در جایگاهی قرار بگیرد و سبب پیشرفت و ترقی آن دانشگاه شود.

وی بیان کرد: در حدود 1.5 سال فعالیت دانشگاه اقدامات خوبی صورت گرفته و من امیدوارم در ادامه همین روند اجرا شود.

معاون پارلمانی وزیر علوم تاکید کرد: در سال 75 زمانیکه اساسنامه دانشگاه به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید نظام آموزشی تافته جدا بافته‌ای بود و از‌ همان زمان همه ما تلاش کردیم تا با تاسیس این دانشگاه آموزشهای مهارتی و مبحث اشتغال رونق بگیرد.

روشن با بیان اینکه برنامه ششم به دلیل ایرادهایی از شورای نگهبان به مجلس عودت داده شد، افزود: ترازوی وزارت علوم همان طرح آمایش آموزش عالی دانشگاهها است که عملکرد ان در سند چشم انداز دغدغه بسیاری از مسئولین است.

روشن تأکید کرد: در نظام آموزش عالی هیچ مسئله ابهام‌آمیزی وجود ندارد و وزارت علوم منزه از همه این مسائل است.

وی ابراز داشت: من امیدوارم که ساعت‌های کیفیت دانشگاه همانند رؤسای قبلی برگ زرینی را از خود بر جای بگذارد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار