دیلی‌بیست: آمریکا در جهان اسلام 36 سال شکست خورده‌است/مسلمانان، آمریکا را به چشم یک متحد نمی‌بینند

دیلی‌بیست در مطلبی به اشتباهات 36 ساله آمریکا در خاورمیانه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت "دِیلی بیست" در مطلبی نوشت: "اندرو بسویچ" – تاریخ‌شناس آمریکایی متخصص در روابط بین‌الملل – در کتابی به عنوان «نبرد آمریکا برای خاورمیانه‌ای بزرگتر» اعلام کرد، طی 36 سال گذشته، آمریکا درگیر سیاست‌های غیرعاقلانه در مورد جهان اسلام بوده که همواره نتیجه عکس داده‌است. وی این موضوع را با جنگ ویتنام مقایسه کرد و گفت: مانند ویتنام، جنگ اعلام نشده‌ای که در ابتدا بسیار کوچک بود، به جنگی تمام‌عیار منجر شد. همچنین مانند ویتنام، سیاست‌گذاران، افسران ارشد ارتش و نیز ملت آمریکا درک درستی از این موضوع نداشته‌اند. همچنین مانند جنگ ویتنام، سیاست‌های آمریکا در قبال اسلام کارآمد نبوده و پیامدهای غم‌انگیز داشته‌است.

نویسنده این مطلب گفت از ابتدای دهه 80 میلادی، نیروهای آمریکایی که برای مقابله با گسترش شوروی در سایر مناطق اروپا به این قاره فرستاده شده بودند، به سمت خاورمیانه متمایل شدند. پس از حملات 11 سپتامبر، درگیری‌ها در این منطقه افزایش یافت. افزایش این درگیری‌ها به دلیل غرور بیش از حد آمریکا به قدرت نظامی‌اش بود. آمریکا می‌پنداشت قدرت نظامی‌اش به این کشور حق تغییرات در خاورمیانه -- و تبدیل این منطقه به سرزمین‌هایی که این کشور می‌خواست -- را می‌دهد.

مسئله اینجا است که میلیون‌ها مسلمان ساکن خاورمیانه از سیاست‌های آمریکا ناراضی هستند و از تحمیل آن سیاست‌ها بر کشورهایشان آشفته شده‌اند. مسلمانان، آمریکا را به چشم یک کشور متحد که به دنبال رهایی آن‌ها از قدرتمندان سرکوبگر و اقتصاد نابسامان است، نمی‌بینند. بلکه این کشور را یک امپریالیست می‌دانند که هوس‌رانی و مادی‌گرایی را در سرزمین‌هایشان می‌گستراند.

در ادامه این مطلب آمده است: با اینکه آمریکا بیش از 35 سال درگیر مسائل خاورمیانه بوده‌است، هنوز این کشور از مردم و فرهنگ خاورمیانه ناآگاه است و با ادامه دادن به اقدامات سیاسی و نظامی در این منطقه، وضع را آشفته‌تر می‌سازد. آمریکایی‌های زیادی در خاورمیانه جان خود را از دست می‌دهند. در حالی که آن‌ها در خاک آمریکا می‌توانند برای این کشور مفیدتر واقع شوند.

این مطلب در ادامه به علل پیدایش جنگ در خاورمیانه پرداخت. آغاز این جنگ به اعلام دکترین جیمی کارتر – رئیس جمهور اسبق آمریکا – در ژانویه سال 1980 میلادی (بهمن 1358) برمی‌گردد. در این تاریخ روس‌ها به تازگی به افغانستان حمله کرده‌بودند. ترس از نقشه‌کشی‌های روسیه برای خلیج فارس و همچنین ادعاهای علیه کارتر مبنی بر ناتوانی او برای دفاع از حقوق آمریکا در مرزهای خارجی، کارتر را بر آن داشت تا اعلام کند هرگونه تلاش برای تصاحب میدان‌های نفتی در خلیج فارس، حمله و تجاوز به منافع آمریکا قلمداد خواهد شد. به این صورت آمریکا با مداخلات نظامی به جای مذاکرات دیپلماتیک دست به حفاظت از مناطق نفت‌خیز خاورمیانه زد.

مداخلات نظامی آمریکا در کشورهایی مانند سومالی، لبنان، افغانستان و عراق به جای کاهش تنش‌های منطقه‌ای، مشکلات عمده‌ای در این کشورها به دنبال داشته‌است. مداخلات نظامی 35 ساله آمریکا در این سرزمین‌ها، روحیه ضدآمریکایی را در ساکنان آن افزایش داد. این روحیه ضدآمریکایی امروز بسیار چشمگیرتر از زمان تصدی مقام ریاست‌جمهوری آمریکا به دست جیمی کارتر بوده و اکنون در خاک این کشور نیز محسوس است.

در انتهای این مطلب سوالی مطرح شد: از آنجا که طی 35 سال اخیر، حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه همواره با منافع آمریکا گره خورده است، پرسش اینجا است، در صورتی که آمریکا سیاست مناسب‌تری در برابر خاورمیانه داشت، اکنون جهان چگونه بود؟ نویسنده مطلب این مسئله را بی‌پاسخ گذاشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۰۶ تير ۱۳۹۵
قشنگ نوشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۰۶ تير ۱۳۹۵
قشنگ نوشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۰۶ تير ۱۳۹۵
هیچی باز هم سیاستش تغییر میکرد و دنبال خون ریزی بود , ولاتبدیل الخلق الله
امریکا همیشه یک جنایت کار و مادی گرا باقی خواهد ماند
آخرین اخبار