ضمن ابراز نگرانی از اظهارات ضد و نقیض مقامات ترکیه؛

قاهره: آنکارا از دخالت در امور داخلی ما دست بردارد

سخنگوی وزارت خارجه مصر اعلام کرد این کشور با دید شک و تردید به اظهارات نخست وزیر ترکیه درباره برقراری روابط با قاهره می نگرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه بی بی سی، وزارت خارجه مصر از اظهارات ضد و نقیض مقامات ترکیه درباره قاهره ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه  مصر گفت: ترکیه از یک سو تمایل خود را برای بهبود روابط اقتصادی با مصر نشان می دهد و از سوی دیگر انقلاب سی ام ژوئن این کشور را به رسمیت نمی شناسد، در حالی که در پی این انقلاب، مردم مصر نهادهای قانونی خود را انتخاب کردند. 

بر اساس این گزارش، وزارت امور خارجه مصر با شک و تردید به اظهارات نخست وزیر ترکیه نگاه می کند، به ویژه این که موضع رسمی ترکیه درباره محمد مرسی، رئیس جمهور سابق مصر، تغییر نکرده است.  

سخنگوی وزارت امور خارجه مصر تاکید کرد قاهره به شروط خود برای از سرگیری روابط با آنکارا اصرار دارد.

احمد ابو زید، سخنگوی وزارت امور خارجه مصر، گفت: موضع مصر پایدار است. وزارت امور خارجه بر لزوم رعایت اصول از جمله مداخله نکردن در امور داخلی کشورها تاکید می کند.از این رو، باید (ترکیه) عزم مردم مصر، حکومت دوره پس از انقلاب سی ام ژوئیه و نهادهای آن را به رسمیت بشناسد و از مداخله در امور داخلی مصر دست بردارد.

گزارش های مطبوعاتی ترکیه از حمایت دستگاه اطلاعاتی مصر از حزب کارگران کردستان (پ ک ک) مخالف با آنکارا حکایت می کند و  در شش ماه گذشته،  اعضای پ ک ک سه بار با افراد اطلاعاتی مصر دیدار داشتند و مصر از این حزب در مقابله با حکومت ترکیه حمایت مالی و لجستیک کرده است.

سمیر غطاس، نماینده کمیسیون روابط خارجی پارلمان مصر، در این باره تصریح کرد: به نظر من این (اظهارات ترکیه) بخشی از چانه زنی است. هدف از طرح ادعای این که مصر با کردها رابطه دارد این است که یا  (قاهره) از انتقاد از آنکارا دست بردارد یا با عادی سازی روابط موافقت کند. به نظر من، مصر با هیچ گونه حزب کردی روابط محکم ندارد. این گزارش ها جنبه اطلاعاتی دارد و اگر چنین جنبه ای وجود نداشت، دلایل یا تصاویر ویدیویی درباره دیدارها  منتشر می شد. 

این منبع هم چنین افزود: همزمان با اظهارات نخست وزیر ترکیه درباره مصر، آنکارا برای بهبود روابط منطقه ای و بین المللی تلاش می کند از این رو، ترکیه توافق عادی سازی روابط با تل آویو را  امضا کرد و اقدامات برای ازسرگیری روابط با روسیه اتخاذ کرده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار