تقویم بارداری هفته به هفته/ هفته 24 بارداری جنین اندازه "بلال" است

جنین در هفته بیست و چهارم به اندازه یک بلال ذرت شده و اثر انگشت و پا او به تدریج شکل می گیرد.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ با عبور از هفته بیست و سوم هر لحظه ممکن است جنین متولد شده و شما زایمان زودرس را تجربه کنید اما نگران نباشید کودکی که از هفته بیست و چهارم به بعد به دنیا می آید به دلیل شکل گیری کیسه های هوایی ریه شانس زیادی برای زنده ماندن تحت مراقبت های ویژه دارد اما از این هفته به بعد به جای نگرانی و استرس می توانید لباس ها و وسایل نوزادتان را خریداری کرده و حتی شروع به چیدن اتاق او کنید.

تقویم بارداری هفته به هفته/ هفته 24 بارداری جنین اندازه

جنین شما در هفته بیست و سوم چه شکلی است؟
اگر بخواهیم اندازه جنین را برای شما شبیه‌سازی کنیم باید بگوییم او در هفته بیست و چهارم به اندازه پای یک فرد بزرگسال یا یک بلال ذرت و وزن او حدود 600 گرم و قدش حدود 30 سانتی متر است جنین هنوز لاغر و نحیف بوده اما به تدریج سرعت وزن گیری او افزایش پیدا می کند تا جایی که در هفته های آتی 2 تا 3 کیلو وزن می گیرد.

پوست جنین هنوز در این هفته قرمز و چروكیده است و اندام ها و استخوان های او از زیر پوستش قابل دیدن هستند، چربی ها به تدریج تا زمان تولد زیرپوست و در بقیه نقاط بدنش جمع می شوند تا بدن را به فرم طبیعی در آورده و پوست از حالت چروکیده خارج شود.

اثر انگشت جنین به زودی نمایان می شود
در این هفته اثر انگشت و پای جنین تشکیل می شود مغز او به سرعت در حال رشد است و چین خوردگی های مغز، ساختار اصلی خود را به دست می آورند حس چشایی جنین به تدریج شکل می گیرد کیسه‌های هوایی  و نایژه‌ها به تدریج در حال شکل‌گیری است و درخت تنفسی او شاخه و برگ‌هایش را ساخته و ماده‌ای به نام سورفاکتانت تولید می‌کند تا جنین بتواند در آینده از هوایی که کیسه‌های ریه جمع و خالی می‌کند به آسانی استفاده کند اما هنوز اکسیژن و مواد غذایی از طریق بند ناف به جنین می‌رسد .

مادر در این هفته چه علائمی را تجربه می کند؟
در هفته بیست و چهارم بارداری رحم شما پنج سانتیمتر بالاتر از ناف قرارگرفته و شکم شما به اندازه یک توپ فوتبال بزرگ شده است.

علاوه بر افزایش وزن و بزرگ شدن شکم در این مرحله از بارداری ممکن است علائم شایع دیگری را تجربه کنید: 

سندرم تونل کارپال یا تنگی کانال عصب مچ دست، قرمزی کف دست و پا، یبوست ، میگرن، دردهای ناگهانی و بیش تر از قبل در ناحیه شکم، کمردرد، گرفتگی عضلات پا، تاری دید، تورم پا و مچ از علائمی است که گریبا گیر مادران باردار در این هفته است.

در این هفته همچنان با حالت هایی تهوع صبحگاهی دست و پنجه نرم می کنید، احساس کشیدگی بدن و شکم، رگه های کم رنگ قرمز و قهوه ای به نام استریا یا ترک حاملگی بر روی شکم نمایان می شوند و برای کمتر شدن آن ها می توانید از کرم‌های مخصوص استفاده کنید در هفته های پیش رویتان ترک ها افزایش می یابد اما این رگه ها پس از زایمان به تدریج کم رنگ و محو می شوند.

از دیگر علائمی که ممکن است تجربه کنید افزایش حساسیت به نور، احساس خشکی و شن ریزه در چشم ها است که مشهور به سندرم خشکی چشم بوده و از عوارض کاملا طبیعی بارداری است به همین دلیل سعی کنید تاحد ممکن به چشمانتان استراحت داده و آن ها را با پنبه و آب گرم تمیز کنید.

گاهی اوقات شما احساس کمی عدم تعادل می کنید گویی که مرکز ثقل بدنتان جا به جا شده در این مواقع بهتر است از یک صندلی کمک بگیرید تا بلند شوید از بلند شدن های به طور ناگهانی و عجولانه به شدت پرهیز کنید.

دیابت بارداری خطری که از در ماه ششم تهدیدتان میکند 
اگرچه شما همچنان در هفته‌های میانی دوران بارداری قرار دارید اما باید همه جوانب را در نظر بگیرید و آزمایش‌ها و تست‌های لازم این دوران را تحت نظر پزشکتان سپری کنید تا از این طریق بارداری بی‌تنش، سالم و در عین حال موفق داشته باشید، از این هفته به بعد ملاقات های شما با پزشکتان بیشتر می شود.

به احتمال زیاد اکثر شما درمورد دیابت بارداری مطالبی را شنیده اید،ممکن است شما در هفته قبل تست دیابت را انجام داده باشید و پزشکتان مجددا آن را تکرار کند یا درهفته بیست وسوم آن را برایتان تجویز کند، در مادران باردار با ریسک خطر پایین ممکن است این تست بین هفته 24 تا 28 بارداری انجام می شود، در مرحله نخست آزمایش گلوکز خون، شما شربت شیرینی را نوشیده و پس از یک ساعت قندخون شما تست می شود.

میزان نرمال قند در این آزمایش باید زیر 130-140 (میلی گرم بر دسی متر) یا 7.2-7.8 (میلی مول بر لیتر)است و اگر نتیجه بیش از این مقدار بود، شما باید آزمایش قندخون ناشتا و تحمل گلوکز را انجام دهید، برای انجام این آزمایش شما باید از شب قبل ناشتا بوده و پس از آزمایش اولیه درآزمایشگاه شربتی شیرین به شما داده شده و سپس نیم ساعت، یک ساعت، دو ساعت و سه ساعت بعد مجددا نمونه خون گرفته می شود.

مسمومیت بارداری بیماری در کمین مادران باردار 
تورم دست و پا از علائم این هفته است اما تورم بیش از حد ممکن است نشانه ای از پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری باشد اگر با تورم ناگهانی و شدید در دست، پا، صورت یا اطراف چشم خود،سردرد، سرگیجه، تاری دید، دوبینی، درد ناگهانی و شدید در ناحیه سردل، حالت تهوع و استفراغ مواجه شدید با پزشک خود آنها را در میان بگذارید.

دانستن نشانه های زایمان زودرس جان شما و جنین را نجات می دهد 
از این هفته به بعد ممکن است هر لحظه جنین شما چشم به چهان بگشاید به همین دلیل باید با علائم زایمان زودرس آشنایی داشته باشید.

انقباضات منظم به مدت یک ساعت ( چهار انقباض یا بیشتر در هر ۲۰ دقیقه یا وجود هشت انقباض در یک ساعت) که حتی پس از نوشیدن یک لیوان آب و استراحت کردن هم قطع نمی شوند. وجود دردهای مشابه گرفتگی شکم در قاعدگی که ممکن است با اسهال همراه شود، احساس فشار در لگن خاصره یا زیر شکم، وجود درد مبهم در لگن یا زیر شکم، احساس ناخوشایند مانند احساس تب که قابل توضیح نیست و اگر روی شکمتان را فشار بدهید، احساس درد و آسیب دیدگی می کنید.

رژیم غذایی شما سلامت فرزند دلبندتان را رقم می زند
در این هفته از رژیم غذایی متعادل و سالم و در عین حال مغذی پیروی کنید با افزایش سرعت وزن گیری جنین شما به 200 کالری بیشتر موادغذایی احتیاج دارید اما سعی کنید این میزان را به جای مواد غذایی شیرین از موادغذایی مغذی تامین کنید همچنین به دلیل رشد استخوان در این هفته به میزان مورد نیاز مواد حاوی کلسیم در رژیمتان در نظر بگیرید.

علاوه بر این، از مصرف موادی همچون غذاهای فرآوری‌شده، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، نوشابه‌ها، طعم دهنده‌ها، شیر غیرپاستوریزه و غذاهای بسیار چرب و پرنمک دوری کنید. در این دوران برنامه غذایی سرشار از فیبر، پروتئین، ویتامین و آنتی اکسیدان به شدت توصیه می‌شود و از ابتلای نوزاد به به برخی بیماری‌ها پیشگیری می‌کند. 

بین هفته 21 تا 24 زنان باردار گرفتار یبوست می شوند در این هفته ها با خوردن غذاهای فیبردار این مشکل شما حل می شود مواد غذایی مانند نان سبوس دار،میوه های خشک، آجیل، میوه و سبزیجات تازه  و نوشیدن آب کافی به رفع این مشکل گوارشی کمک می کنند.

به دلیل اینکه در این هفته ها رشد حس بینایی جنین در حال تکمیل است کودک شما نیاز به ویتامین A دارد ویتامین A برای دید در شب، رشد سلول های چشمی، پوست سالم و تولید گلبول های قرمز خون ضروری است.

ویتامین A  در مواد غذایی ما به دو شکل رتینول و بتا کاروتن وجود دارد. هر دو شکل این ویتامین برای سلامت مادر و جنین درحال رشد نیاز است، رتینول در زرده تخم مرغ، کره مارگارین و شیر وجود دارد همچنین هویج، سیب زمینی شیرین، پرتقال، سبزیجات سبزبه ویژه کلم بروکلی و اسفناج منابع خوب بتاکاروتن هستند.
 
کلسترول برای سالم نگه داشتن جفت حیاتی است برخی از کارشناسان بیان می کنند که کمبود کلسترول ممکن است به زایمان زودرس یا تولد نوزاد کم وزن منجر شود .

خانم‌های باردار نسبت به قبل از بارداری خود دو برابر بیشتر آهن نیاز دارند بسیاری از خانم‌ها در طی سه ماهه دوم با کم خونی مواجه می‌شوند زیرا جنین آن‌ها به سرعت در حال رشد است و آهن اضافی را از خون جذب می‌کند و یکی از دلایل خستگی بعد از هفته بیستم بارداری همین کمبود آهن است که منجر به ایجاد کم خونی می شود.

منبع:medicalnewstoday

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۵:۳۳ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
واقعا عالیه
آخرین اخبار