حذف دلالان با اجرای طرح صندوق حمایت از شیر

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی گفت:صندوق حمایت از توسعه صنعت شیر با سرمایه اولیه 450 میلیارد تومانی راه اندازی خواهد شد.

محمدرضا ملاصالحی مدیر کل مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به صندوق حمایت از توسعه صنعت شیر اظهار داشت: از مدت ها قبل ایده افتتاح صندوق شیر توسط بخش غیر دولتی که بتواند کل زنجیره تولید را مدیریت نماید مطرح شده است.

وی افزود: الگوی صندوق شیر در کشورهای مختلف همچون هندوستان وجود دارد که مجموع بخش های تولید تا فرآوری و عرضه محصول را در قالب یک سیستم مدیریت می کند .

ملا صالحی با اشاره به حذف واسطه های زائد با اجرای این طرح بیان کرد: با توجه به آنکه تولید لبنیات در کشور ما حالت جزیره ای دارد لذا این امر موجب می شود که در این میان واسطه های زائد بخشی از سود را به جیب می زنند.

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: هیئت دولت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت را مکلف نموده تا براساس الگوی کشور طرح جامع شیر را ارائه نمایند که در نهایت طرح تشکیل صندوق شیر که همان نقش خانه شیر را دارد تدوین شده است.

وی با اشاره به سرمایه گذاری تشکیل صندوق حمایت از توسعه صنعت شیر بیان کرد:  صندوق حمایت از توسعه صنعت شیر با سرمایه اولیه 450 میلیارد تومانی برای تامین سرمایه اولیه طی سه سال از سوی دولت تخصیص می یابد.

ملاصالحی در ادامه یادآور شد: سهامداران این صندوق بخشی دولتی و مابقی تشکل های دامدارای و فرآوری کارخانه ها و کارخانجات خوراک دام هستند که مراحل تولید تا عرضه محصول به دست مصرف کننده را مدیریت خواهند کرد.

گفتنی است که بستر لازم برای عملیات مالی آن را بانک کشاورزی در قالب یک بسته نرم افزاری آماده خواهد کرد.

*** اجرای طرح صندوق حمایتی شیر به نفع عوامل تولید

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مزایای این طرح عنوان کرد: تولید در قالب یک سری حلقه های جدا از هم رقابت ناسالم را به دنبال دارد و این در حالیست که با اجرای این طرح و تولید یکپارچه سود ناشی از آن به تناسب عاید مجموعه عوامل تولید خواهد شد و از این رو تولید کننده شیر خام به دنبال آن نخواهد بود که فرآوری کننده را برای تخصیص بخشی از سود تحت فشار بگذارد.

ملا صالحی تصریح کرد: با اجرای این طرح میان مجموعه فرآیند تولید سود براساس مشارکت تقسیم می شود و حال باید انتظار داشت که در این طرح شاهد نقاط ضعف، کاهش نرخ سود و نوسانات قیمت نباشیم.

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار