زاهدان؛

صنایع تبدیلی و فرآوری محصول خرما در سیستان و بلوچستان فراهم شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان گفت: میزان تولید سالانه خرما درسیستان و بلوچستان بیش از ۲۰۰ هزار تن است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، نادر میرشکار افزود: سرمایه‌کذاری بخش خصوصی در زمینه بسته‌بندی و فرآوری خرما باید با شتاب بیشتری در استان صورت پذیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس آمارهای منتشر شده سیستان و بلوچستان از لحاظ سطح زیر کشت خرما اولین استان و از لحاظ تولید دومین استان کشور است که میزان تولید سالانه خرما در استان بیش از 200 هزار تن است.

میرشکار گفت: خرما علاوه بر این که از لحاظ تغذیه پراهمیت است  به عنوان یک محصول عمده صادرات غیرنفتی است و توسعه و ترویج صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما باعث ایجاد ارزش افزوده شده و به اشتغالزایی کمک و می‌تواند صادرات این محصول را بهبود ببخشد.

وی افزود: احداث و راه اندازی کارخانه‌های بسته‌بندی، نگهداری و فرآوری خرما مطابق با استاتداردهای بین‌المللی و بازاریابی  مطلوب نقش مهمی در بهبود اقتصاد کشاورزان  و مهمتر از همه صادرات فله‌ای خرما دارد.

میرشکار تصریح کرد : حدود 50 واحد صنعتی در زمینه خرما در استان از جمله واحد سردخانه، واحد بسته‌بندی و فرآوری وجود دارد و متاسفانه به علت نبود سرمایه‌گذاری مناسب و مشارکت کمرنگ بخش خصوصی، استانهایی با رتبه پنجم و ششم تولید خرما از لحاظ بسته‌بندی و فرآوری وضعیت مناسب‌تری در مقایسه با سیستان و بلوچستان دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خواست در زمینه ایجاد واحدهای صنعتی فرآوری خرما بویژه در شهرستان سراوان که دارای مرغوب‌ترین خرما استان و کشور است با شتاب بیشتری گام بردارند.

 فرماندار سراوان نیز در این نشست گفت: تولید سالانه خرما در شهرستان سراوان 55 هزا تن است که ارقام مهم آن از جمله ربی و مضافتی است.

درویش نارویی افزود : تنوع و کیفیت بالای انواع خرما در منطقه سراوان می‌طلبد که سرمایه‌گذاری در زمینه صنایع تبدلی و فرآوری در این شهرستان ایجاد گردد.

نارویی تصریح کرد: با توجه به اینکه مواد اولیه واحدهای تولیدی در منطقه وجود دارد سرمایه‌گذاری در این بخش دارای ریسک پایین است و این توان نیز در بخش خصوصی سراوان  و  سرمایه‌گذاران وجود دارد تا در این زمینه گام بردارند.

انتهای پیام/پ
برچسب ها: تولید ، خرما ، صنعت ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.