تامسون رویترز:

روابط دانشگاهی میان ایران و آمریکا یا ایجاد شبکه جاسوسی؟

تامسون رویترز در مطلبی به بررسی تلاش دانشگاه‌های آمریکایی برای برقراری رابطه با ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان پایگاه خبری تامسون رویترز در مطلبی نوشت: درست کمی قبل از توافق هسته ای ایران در سال گذشته، نمایندگان 5 دانشگاه آمریکایی برای برقراری مجدد روابط علمی-آموزشی به تهران سفر کردند. این گروه شامل نمایندگانی از دانشگاه های آمریکایی، از جمله دانشگاه راتگرز و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، بود که برای تبادلات علمی و آموزشی به تهران آمدند و ادعا کردند تمایلی دوجانبه برای برقراری این ارتباط وجود دارد.

ماجرا از آنجا دردسرساز شد که آلن گودمن، رئیس این هیئت دانشگاهی، یکی از اعضای سابق آژانس اطلاعاتی آمریکا (سیا) بود و همین امر در رسانه ها جنجال زیادی به پا کرد. برخی رسانه ها در ایران اعلام کردند این بازدید به قصد ایجاد یک شبکه جاسوسی و زیر نظر گرفتن دولت ایران انجام شده است.

مقامات آمریکایی مدعی شدند این سفر بدون دخالت دولت آمریکا صورت گرفته است. گزارش ها و اخبار منتشر شده از بازدید این هیئت آمریکایی، باعث سردی روند از سرگیری روابط دانشگاه های دو کشور شد.

آلن گودمن، که سابقه فعالیت هایش در سازمان اطلاعاتی آمریکا را در بیوگرافی آنلاین خود آورده است، درخواست های مکرر برای مصاحبه در این خصوص را نپذیرفت. سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) نیز از اظهار نظر در این خصوص طفره رفت. وزارت خارجه دو کشور ایران و آمریکا نیز در این خصوص اظهار نظری نکردند.

در ایران نیز موافقان ایجاد رابطه با آمریکا با افراد و نهادهای اصول گرا بر سر این مساله کشمکش داشتند. اصول گرایان با جاسوسی دانستن اقدامات آمریکایی ها، معتقدند هرگونه رابطه با آمریکا به ضرر ایران و جمهوری اسلامی است.

در ادامه این مطلب آمده است: ایرانی ها نسبت به دخالت خارجی در امور کشورشان به شدت بی اعتماد و حساس هستند. این بی اعتمادی ناشی از وقایع تاریخی مختلف در این کشور است. از جمله این وقایع می‌توان به استثمار نفت ایران از سوی دولت انگلیس، کودتای نظامی با همکاری آمریکا برای برکناری مصدق و دخالت خارجی در زمان حکومت ظالمانه محمدرضاشاه پهلوی اشاره کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: گفته می شود این هیئت دانشگاهی به دعوت محمد جواد ظریف به ایران آمده بود؛ اما وزارت خارجه این خبر را تایید نکرده است. سخنگوی «مؤسسه آموزش بین المللی» اظهار کرد این گروه به دعوت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ایران آمد. 

مقامات آمریکایی مدعی شدند آلن گودمن بیشتر عمر خود را صرف فعالیت های آموزشی کرده است و به عنوان یک تحلیلگر در سازمان اطلاعاتی آمریکا فعالیت داشته است و نه به عنوان یک عامل جاسوسی.

یکی از تحلیلگران سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) ادعا کرد هشدار برخی افراد و نهادهای ایرانی در خصوص اقدامات جاسوسی آمریکا، تنها بهانه ای برای خودداری از برقراری مجدد رابطه با واشینگتن است.

مقامات آمریکایی ادعا می کنند برقراری روابط دانشگاهی بین دو کشور به سود دانشجویان ایرانی است. تعداد دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه های آمریکا در سال های 2013 و 2014 حدود 10 هزار نفر بوده است.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۱۵ تير ۱۳۹۵
جالبه شماها از کجا می دونید کی جاسوسه کی جاسوس نیست
هیشکی نمیفهمه ولی شماها استادید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۱۵ تير ۱۳۹۵
مسائل علمی از سیاست جدا هست ، اگه دانشجو های ایرانی برند آمریکا استعداد شون واقعا شکوفا میشه مثل اینجا نیست دروس بی فایده وجود داشته باشه همه دروس هدف مند هستند این اشتیاق برای علم آموزی رو صد ها برابر می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۱۵ تير ۱۳۹۵
این قصه هارو بیندازید بیرون از کله هایتان /از اول انقلاب تاکنون حساب کنید 90 درصد وزیر وزرا/مقامات دولت جمهوری و.....از تحصیل کنندگان ایرانی در امریکا بوده اند در حال حاضر بهترین نخبگانه دانشهای مختلف از ریاضی و مهندسی و پزشکی و.....بجز رشته های مرتبط با علوم هسته ای ایرانی در امریکا درس خوانده و یا در حال تحصیل میباشند بهترین بورسهارا به ایرانیان داده اند وبهترین جوایز علوم نختلف را ایرانیان کسب کرده اند حالا دوتا هم وابسته بوجود امده یا میاید که باید مراقبت نماییم ولی 99 درصد ایرانیان از اینگونه اتهامات مبرا هستند زیرا انسانهای شریف و بلند نظر وپاک میباشند که اصالت خانواده ودین و سلامت زندگی دارند اینگونه تبلیغات سو باعث میشود حتی به این گفته امام و رهبری که میفرمایند حساب مردم امریکا با دولتش جداست باید شک کنیم همه را با یک چوب شلاق نزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۱۵ تير ۱۳۹۵
بار امریکا کج است و بار کج به منزل نمیرسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۱۵ تير ۱۳۹۵
رابطش دانشگاهی خوبه اما کنترل شده باید باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۱۵ تير ۱۳۹۵
آمریکا شیطان بزرگ است، اين حرف من نیست، حرف امام خمینی هستش،

آخه نمیشه که تو سرزمین شیطان بزرگ تحصیل کرد، من خودم دانشجوی مهندسی برق شریف هستم، کلی دانشجو دارن ميرن، آمریکا شیطان بزرگه، آقا جان نرید

ریویزیونیست ها دارن یک خطی در کشور راه میندازن که ميگن دیگه آمریکا شیطان بزرگ نیست! جلوي ریویزیونیست ها رو بگیرید

مرگ بر امریکا، مرگ بر شیطان بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۱۵ تير ۱۳۹۵
باهوش باشید-ازخودشون یادبگیریدبرعلیه خودشون هم استفاده کنید-سنگ مفت گنجشک مفت-چمرانها هم همینکارراکردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۱۵ تير ۱۳۹۵
نفوووووووووووووذ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۱۵ تير ۱۳۹۵
نفوووووووووووووذ
Austria
ناشناس
۱۵:۴۴ ۱۵ تير ۱۳۹۵
چمران و حسابی‌‌ها رفتن اونجا درس خوندن و برگشتند به کشور خدمت کردند. اما امروز ...
Austria
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۵ تير ۱۳۹۵
اگه عرضه نداریم دانشجوها رو بعد از تمام شدن درسشون تو ایران نگاه داریم تقصیر رو گردن آمریکا و انگلیس نندازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۱۵ تير ۱۳۹۵
تو دو سال 10000 دانشجوی نخبه رفتن آمریکا اونوقت میخوایم پیشرفت هم بکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۱۵ تير ۱۳۹۵
این ها نمیخوان بفهمن که یکی از این ترفندها شناسایی نخبگان بیشتر هستش که این هارو ترغیب کنن در امریکا تحصیل کرده و بیان ایران و بگن بابا امریکا چیزی نیست که شما فکر میکردید و اروم اروم امریکارو از شیطان بزرگ به کوچیک و در نهایت دوست تغییر بدن ! چون این نخبه ها زمانی مسئولیت های بزرگی را به دوش میکشن که اگه انقلابی نباشن و یا فریب شیطان بزرگ رو بخورن خودشون و ایران از دست رفته .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۵ تير ۱۳۹۵
بابا کی میخواهید بفهمید ،امریکا شیطان بزرگ است ! این و تو اون مخ تان فرو کنید . مرگ بر صهیونیسم مرگ بر منافق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۱۵ تير ۱۳۹۵
حرف مفت نزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۱۵ تير ۱۳۹۵
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۱۵ تير ۱۳۹۵
مرگ بر افراطی مرگ بر داعش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۱۵ تير ۱۳۹۵
مرگ بر پاچه خواران امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۵ تير ۱۳۹۵
امسال به طور رسمی دوره مشترک بین دانشگاه تهران و دانشگاه پوردو در ایالت ایندیانای آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک به طور رسمی وارد دفترچه کنکور کاشناسی ارشد شده است. لطفاً این مساله را هم پیگیری کنید چون سال آینده دانشجویان به آمریکا اعزام خواهند شد(برای اولین بار بعد از انقلاب و به صورت رسمی و سازمان یافته)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۱۵ تير ۱۳۹۵
خیلی خوبه. حضرت محمد: علم را حتی در چین بجویید
آخرین اخبار