العربیه گزارش داد:

چشم‌ها به ایران دوخته شده/ آیا تهران پس از برکسیت انزوا در جامعه بین‌المللی را برمی‌گزیند؟

العربیه در گزارشی به تحلیل چگونگی ایفای نقش ایران در جامعه بین‌المللی پس از برکسیت پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العربیه، در پی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تحلیلگران و سرمایه‌گذاران در انتظار واکنش ایران به پیامدهای اقتصادی برکسیت هستند. واکنش ایران از آن جهت اهمیت دارد که پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی، تهران به یکی از شرکت‌کنندگان اصلی در جامعه بین‌المللی تبدیل شده است. گرچه دلالان نوسانات بازار را می‌پسندند، سرمایه‌گذاران خارجی افق‌های بلندمدت را مد نظر دارند.

سؤال این است: آیا ایران نیز به جمع کشورهای منزوی و بیگانه‌هراس می‌پیوندد یا به سرمایه‌گذاران و بازارها چراغ سبز نشان می‌دهد؟ 

برخی ممکن است تزلزل در اتحادیه اروپا و قدرت‌نمایی چین و روسیه را دلیلی بر خطرناک بودن جهان بیرون برشمرند. بنابراین براین باورند که تهران باید موقعیت نظامی خود را حفظ کند. این درحالیست که سرمایه‌گذاران از این موضوع تنفر دارند و آن را موجب ترویج نوسانات می‌دانند. 

اگر سیاستمدران ایرانی باهوش باشند، با افزایش همکاری دیپلماتیک و اقتصادی نشان‌می‌دهند کشورشان می‌تواند در منطقه پیشرو باشد.

همکاری منطقه‌ای
بهترین سپر برای مقابله با اختلالات بین‌المللی، روابط دیپلماتیک و اقتصادی محکم در منطقه است. برقراری این روابط به عزم تهران و اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس بستگی دارد.

شاید بحران اخیر اتحادیه اروپا در حال حاضر دید ما را به جوانب مثبت آن منفی کرده باشد؛ اما ادغام اقتصادی در این منطقه به مدت 70 سال صلح و ثروت زیادی را در اروپا ایجاد کرد. شاید برکسیت از نظر برخی پیامی منفی دارد؛ اما این موضوع تجربه‌ای ارزنده برای ایران و شورای همکاری خلیج‌فارس دارد: این کشورها علی‌رغم تفاوت‌هایشان مراکز سیاسی باثباتی را تشکیل می‌دهند که بنیاد همکاری اقتصادی منطقه‌ای بر آن بنا نهاده می‌شود.

تحقق این موضوع فقط نیازمند عزم سیاسی است. یک مثال از این خواست سیاسی، اقدام ترکیه برای برقراری روابط حسنه با روسیه و رژیم صهیونیستی به منظور خروج از انزوا و رشد اقتصادی است. دوستی دوباره با روسیه که موضع کاملاً متفاوتی در سوریه دارد، نشان‌دهنده تغییر چشمگیر در سیاست خارجی ترکیه است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۱۵ تير ۱۳۹۵
العربيه چه دلسوز ایران شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۱۵ تير ۱۳۹۵
که باهوش نیستن
آخرین اخبار