فارن پالیسی: چرا ذرات اورانیوم کشف‌شده در سایت پارچین اینقدر مهم است؟

یک مجله آمریکایی به بررسی حساسیت کشف ذرات اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای پارچین پرداخت.

فارن پالیسی: چرا ذرات اورانیوم کشف‌شده در سایت پارچین اینقدر مهم است؟به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجله آمریکایی «فارن پالیسی» با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: ذرات اورانیوم کشف‌شده بوسیله بازرسان آژانس در سایت پارچین ممکن است در موفقیت یا شکست توافق هسته‌ای ایران نقشی تأثیرگذار داشته باشد. 

در ادامه این گزارش به نقل از گزارش ماه گذشته روزنامه وال‌استریت  ژورنال، آمده است: دولت اوباما به این نتیجه رسیده که اورانیوم کشف‌شده مربوط به برنامه‌های مخفیانه نظامی ایران در گذشته برای ساخت سلاح هسته‌ای بوده است. 

به دنبال بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات پارچین در ماه اکتبر 2015 (31 روز منتهی به 10 آبان 94) ، نشانه هایی از ذرات اورانیوم دست ساز در این تاسیسات یافت شد. ایران اعلام کرد پایگاه پارچین به منظور آزمایش و توسعه سلاح های متعارف (و نه سلاح های هسته ای) مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، ادعا می‌شود ذرات یافت شده در پارچین، تصاویر ماهواره‌ای و برخی از اسناد فاش شده حاکی از آن است که ایران به دنبال ساخت سلاح های هسته ای بوده است.

در گزارش آژانس، تنها به صورت گذرا به کشف نشانه‌هایی از ذرات اورانیوم در پارچین اشاره شده است. زیرا مقدار کشف‌شده آنقدر ناچیز است که هر گونه احتمال ارتباط با فعالیت‌های غیرقانونی خود به خود از بین می‌رود. دولت اوباما در زمان انتشار گزارش 16 صفحه ای آژانس در دسامبر 2015 (31 روز منتهی به 11 دی 94)، درخصوص این ذرات اورانیوم یافت شده اظهار نظری نکرد؛ اما مقامات فعلی و سابق آمریکا به تازگی در مصاحبه هایی مدعی شده اند این ذرات یافت شده احتمالا با برنامه ایران برای دستیابی به سلاح های هسته ای مرتبط بوده است. یک مقام ارشد دولت آمریکا ادعا کرد: «احتمالا ذرات اورانیوم یافت شده در پارچین با برنامه سلاح های هسته ای ایران مرتبط بوده است؛ اما کشف این ذرات به خودی خود چیزی را ثابت نمی کند.»


در ادامه گزارش ادعا شده است: «ارنست مونیز،» وزیر نیروی آمریکا، سال گذشته و زمانی که کاخ‌سفید تلاش می‌کرد ایران را به امضای توافق‌نامه هسته‌ای وادارد، اعلام کرد: ما مدارک و نمونه‌های محیطی کافی در اختیار داریم که شبکه‌ای از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را افشا خواهد کرد. اگر سوء‌ظن دولت اوباما –که همواره فعالیت‌های گذشته هسته‌ای ایران را کم‌اهمیت جلوه داده‌اند- اکنون بدلیل این کشف برانگیخته شده است؛ بنابراین دلیلی برای نگرانی وجود دارد. 

نگارنده سپس در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود به 3 دلیل زیر برای مهم خواندن کشف ذرات هرچند ناچیز اورانیوم در پارچین اشاره می‌کند:

1- ذرات کشف‌شده نشان‌ می‌دهد در هنگام انجام آزمایش هسته‌ای در این سایت، انفجاری روی داده است. با این حال، بازرسان آژانس مطمئن نیستند چه مقدار اورانیوم در این آزمایش استفاده شده است. این امر بیانگر خلأ اطلاعاتی آژانس نه تنها درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران، بلکه درباره فعالیت‌های کنونی این کشور است. 

2- کشف این ذرات این موضوع را که بازرسان آژانس باید 24 روز پیش از انجام بازرسی‌های خود از تأسیسات هسته‌ای ایران، آن را به اطلاع این کشور برسانند، به چالش می‌کشد. 


3- لغو تحریم‌های باقی‌مانده ایران تا حدود زیادی به حل موضوع ذرات کشف‌شده بستگی دارد. اگر آژانس به این نتیجه برسد که تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز و بدون تهدید است، تحریم‌های اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان ملل متحد علیه این کشور درخصوص برنامه‌های موشکی و همچنین دیگر فعالیت‌های متعارف نظامی در مدت 8 سال لغو خواهد شد.           




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار