فناوری نانو به کمک بیماران قلبی می آید

در آینده نه چندان دور پزشکان با تزریق سلول های بنیادی می توانند مشکل مبتلایان به آریتمی قلبی را درمان کنند و نیاز آنها به کاشت دستگاه خطرناک ضربان ساز را برطرف کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛محققان دانشگاه هاروارد نوعی پچ قلبی با استفاده از سلول های بنیادی و بر پایه فناوری نانو ساخته اند که می تواند در آینده برای رفع مشکلات قلبی از جمله آریتمی به کار رود و جایگزین دستگاه های ضربان ساز سنتی کنونی شود.

گفتنی است، پچ مصنوعی جدید بر خلاف دستگاه ضربان ساز دارای اجزای الکترونیکی بسیار ریزی است که در سراسر بافت بدن به صورت یکپارچه پخش می شوند و می توانند بروز آریتمی را بسیار سریعتر از دستگاه های مشابه شناسایی کرده و همینطور نیروی ولتاژ به کار رفته در آنها آسیب کمتری به بدن می رساند.

درسالهای اخیر فناوری های مختلف در حوزه درمان مشکلات قلبی به وجود آمده اند که در اکثر آنها کوشش می شود از راه ساخت اجزای جدید بیولوژیک قلب به جای تجهیزات الکترونیکی بیماران قلبی عروقی درمان شوند.

در این شیوه درمانی نوظهور از داربست های الکترونیکی در مقیاس نانو برای کاشت سلول های قلبی و اتصال آنها به عضله قلب استفاده می شود.

نتایج تحقیق پژوهشگران در خصوص شیوه کاشت پچ قلبی در مجله Nature Nanotechnology به چاپ رسیده است.

محققان اعتقاد دارند جایگزین کردن بافت آسیب دیده عضله قلب با پچ مصنوعی می تواند به کنترل بهتر بیماری توسط محققان منجر شود و وضعیت سلامت بیمار و بروز آریتمی قلبی سریعتر تشخیص داده شود، همینطور درآینده کارشناسان امیدوار هستند بتوانند با تزریق سلول های بنیادی به قلب کار مونتاژ پچ مصنوعی به صورت خودکار صورت گیرد و دیگر نیازی به اعمال تهاجمی نباشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار