نظرسنجی: سقوط حدود 9 درصدی اعتماد مشتریان انگلیسی در پی رأی به خروج از اتحادیه اروپا

طبق تازه ترین نظر سنجی، در پی همه پرسی انگلیس، اعتماد مشتریان این کشور حدود 9 درصد سقوط کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی میل، در بارزترین نشانه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برکسیت)، اعتماد مشتریان انگلیسی به پایین ترین حد خود در 21 سال اخیر رسید و بزرگ ترین فروشگاه کشور بابت افت برابری پوند، اظهار نگرانی کرد.

برکسیت موجب بدترین بحران سیاسی مدرن انگلیس شده است. سرمایه گذاران هشدار داده اند این کشور که پنجمین اقتصاد بزرگ جهان بود، حالا در همه چیز، از تجارت تا سرمایه گذاری، با بحران روبه رو است. 

در تحقیق پس از همه پرسی که روز جمعه منتشر شد،  شرکت پژوهشی بازار به نام "جی اف کِی" اعلام کرد اعتماد مشتریان بعد از برکسیت در مقایسه با ماه گذشته، 8 تا 9 درصد افت کرده است. 

جو استیتن رئیس بخش پویایی بازار جی اف کِی گفت: «در طول این دوره بی ثباتی، شاهد کاهش شدید اعتماد مردم بوده ایم که  با افت همه شاخص های اساسی، به چشم می آید.»
آخرین مرتبه افت این چنینی شاخص، سال 2011 و آخرین افت شدیدتر از آن، دسامبر سال 1994 بود. 
آژانس سنجش اعتبار مودی نیز روز جمعه اعلام کرد انگلیس در شوک ناشی از اعتماد به سر می برد و پیش بینی رشد اقتصادی آن از 2.1 به 1.2 درصد یعنی حدود نصف رسیده است. این آژانس همچنین هشدار داد که رای برکسیت، به طور بالقوه، ماهیت اتحادیه اروپا و اقتصاد 16.5 هزار میلیارد دلاری آن را تهدید می کند. 
مودی اعلام کرد که «تقویت احتمالی جنبش های ملی گرایانه و حامی محصولات داخلی بر اتحادیه اروپا تاثیر عمیق بگذارند و حتی ماهیت آن را هم به خطر بیندازند».

با سردرگمی سرمایه گذاران بابت آینده روابط انگلیس با اتحادیه اروپا، ارزش برابری پوند در برابر دلار به پایین ترین میزان خود از سال 1992 در سه هفته اخیر رسید. 

این هفته، هر پوند به قیمت یک دلار و 30 سنت معامله شد که پایین ترین میزان ارزش آن در برابر دلار از سال 1985 تا کنون است. درست ساعاتی قبل از همه پرسی برکسیت، هر پوند به ارزش 1.5 دلار معامله می شد. 

در این بین، مارک کارنی رئیس بانک انگلیس هم روز 30 ژوئن اعلام کرد که احتمالا بانک مرکزی باید در تابستان، محرک بیشتری به اقتصاد انگلیس تزریق کند.

قرار است روز پنج شنبه، کمیته تعیین نرخ بانک، سیاست ماهیانه خود را اعلام کند. بیشتر نظرسنجی های رویترز از اقتصاددان ها حاکی از انتظار برای اعلام پیش بینی های اقتصادی ماه آگوست است. 

اندی استریت، مدیر عامل جان لوئیس روز پنج شنبه اعلام کرد که سقوط ارزش پوند ممکن است عامل مشکل سازی شود. وی گفت: «هم اکنون این امر برای سال آینده هم برای ما مشکل آفرین خواهد شد.»


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار