آنجا که پای تألیف به میان می آید، کار می لنگد

ادبیات کودک و نوجوان کشورمان بر اساس گزارش های سالانه شورای کتاب کودک، به جایی رسیده که آنجا که پای تألیف به میان می آید کار کمی ضعیف می شود و یا به اصطلاح می لنگد.

صوری مرتضایی‌فر، کارشناس ادبیات کودک و نوجوان و عضو شورای کتاب کودک در خصوص وضعیت فعلی این عرصه ادبی کشورمان به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: ما در واقع در شورای کتاب کودک سعی می کنیم تا جایی که امکان دارد کتاب های منتشر شده را فراهم کنیم و هر ساله بنابر آنچه به دستمان رسیده، وضعیت عرصه ادبی کتاب های کودک و نوجوان را در قالب یک گزارش تدوین کنیم.

وی افزود: امروزه در بعضی از بخش‌های عرصه ادبیات کودک و نوجوان به نسبت سایر بخش‌های آن خوب عمل می‌کنیم اما در برخی از مواقع نیز عملکرد ضعیفی داریم. به طور مثال آنجا که پای تألیف به میان می‌آید، کار کمی ضعیف می شود البته حرکت های خوبی در این عرصه صورت می گیرد و برخی از ناشران سعی می کنند که به صورت جدی تری به ادبیات کودک و نوجوان بپردازند.

این کارشناس ادبیات کودک و نوجوان اظهار داشت: همه تلاش های نویسندگان می تواند به یک حرکت خوب بینجامد؛ اما هنوز راه زیادی برای رسیدن به شرایط مطلوب در پیش رو داریم و برای گذر از این مسیر نویسندگان باید تشویق شوند تا خوب بنویسند.

مرتضایی فر ادامه داد: به نظر می رسد که همه دست اندرکاران ادبیات کودک و نوجوان باید دست به دست هم بدهند تا کسی که در این عرصه قلم می زند، آثار کیفی و مناسبی را در دسترس مخاطبانش قرار بدهد.

وی تصریح کرد: در این میان برخی از افراد نیز توجه چندانی به معیارهای تعریف شده نمی کنند و فکر می کنند که آثار خوبی را به بازار کتاب ارائه می کنند.

این عضو شوای کتاب کودک افزود: تا به امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کمک خانه کتاب حرکت های خوبی را در عرصه بهبود وضعیت ادبیات کودک و نوجوان انجام داده است اما اینها کافی نیستند و به نظر می رسد که اگر خریدار نداند که چه کتابی را باید خریداری کند، سهمیه ای که در قالب طرح های «عیدانه کتاب»، «تابستانه کتاب» و «کتابفروشی به وسعت ایران» به وی اختصاص پیدا کرده حیف می شود.

مرتضایی‌فر خاطرنشان کرد: بهتر است که وزارت ارشاد تسهیلاتی را هم به نویسنده اختصاص بدهد و با این کار از انتشار کتاب های بی‌کیفیت و سفارشی جلوگیری کند.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار