رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:

نباید تلاش ها برای مهار آتش سوزی پالایشگاه ماهشهر نادیده گرفته شود/پدیده ریزگردها یک ابر بحران است!

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: مقابله با ریزگردها در مقطع زمانی کوتاهی تأثیرگذار نیست و باید فرد بازه زمانی طولانی نسبت به حل این مشکل اقدام کرد.

21 استان درگیر ریزگردها هستند
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در حاشیه نشستی که امروز در سالن شهید رجائی وزارت کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در این جلسه نقاط قوت و ضعف برخورد با حوادث اخیر را بررسی کردیم و نیازمند همکاری و هماهنگی بیشتر سازمان‌ها و ارگان‌های مسئول در این مباحث هستیم.

وی افزود: باید در این مسیر برخی از امکانات، تجهیزات و توان خود را ارتقا دهیم تا بتوانیم به سایر امور رسیدگی کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه بحث جلسه امروز مشخص کردن استان‌های معین برای استان‌های حادثه‌دیده بود، تصریح کرد: اگر حادثه گسترده‌ای در یک استان اتفاق بیفتد قطعا شیرازه آن استان به هم می‌‌ریزد و لذا باید استان‌های معین به مدیریت بحران آن استان کمک کنند و در این خصوص دستورالعمل‌های لازم انجام شد.

نجار در ادامه تصریح کرد: بر این اساس در این جلسه کارگروه هایی حضور داشتند که نظراتی را ارائه داده و مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت جمع بندی این مباحث به طور کامل انجام شد که  نیاز به اصلاحات مناسب دارند.

وی افزود:بعضی از دستگاه‌های اجرایی مانند کمیته امداد درخواست داشتند که عضو کارگروه‌های مدیریت بحران شوند که عضویت کمیته امداد در این جلسه تسریع شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: با توجه به اینکه میراث، تاریخ، فرهنگ و تمدن بسیار حائز اهمیت است این سازمان درخواست داشت تا به عنوان یک کارگروه مستقل امور مربوط به این سازمان را دنبال کنند و بر این اساس مقرر شد مدیریت بحران سازمان میراث فرهنگی نیز ایجاد شود.

نجار در ادامه در رابطه با اهمیت تشکیل کارگروه اقیانوس شناسی در کشور، تصریح کرد: با توجه به وجود 5 کیلومتر فضای اقیانوسی در اطراف کشور در محدوده خلیج فارس، دریای عمان و بادهای موسمی باید طوفان‌های قابل پیش بینی در این مسر را به حداقل ممکن کاهش دهیم و از سازمان اقیانوس شناسی به عنوان یک مرکز علمی و تحقیقاتی برای حضور در برخی کارگروه‌ها در این جلسه اشاره شد.

وی با اشاره به گستردگی آتش سوزی پتروشیمی و پالایشگاه ماهشهر افزود: در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها واحدهای HFC فعال هستند و امکانات و تجهیزات خوبی را در اختیار دارند و ماموریت تمام حوادث در داخل آنها به عهده خودشان است  در حادثه اخیر در ماهشهر مدیریت بحران بنا به درخواست و نیاز پالایشگاه در محل حادثه حضور پیدا کرد و در مرحله نخست بالگرد و هواپیما برای اطفای حریق در اختیار آنها قرار داد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: همچنین مدیریت استان خوزستان در ساعات اولیه حادثه آتش سوزی پالایشگاه از سازمان مدیریت کشور درخواست کرد تا تعدادی هواپیما، هلی کوپتر در اختیارشان قرار دهیم هر چند که این مقادیر کافی نبود اما به عنوان پشتیبان و کمک به این مناطق ارسال شد.

نجار در ادامه تصریح کرد: در منطقه آتش سوزی، تمام آتش نشان‌ها به غیر از مناطق نفت‌خیز از جمله آتش‌نشانان شهرداری را برای اطفای حریق بسیج کردیم.

وی افزود: به نظر می‌رسد با توجه به نیاز پالایشگاه‌ها باید بخش خصوصی نیز در این زمینه توجه ویژه داشته باشد و به همین منظور باید ضریب ایمنی را در زمان تعمیرات در صف پالایشگاه ها و پتروشیمی‌ها افزایش داده شود و اقدامات لازم و تجهیزات خود را برای موارد بحرانی این چنینی بیشتر کند که هر زمان حادثه‌ای پیش آمد اقدامات لازم انجام شود.

نجار در ادامه تصریح کرد: همچنین به نظر می‌رسد این امکانات و ساز و کارها برای کل کشور الزامی است و بر این اساس لایحه‌ای پشتیبانی برای اطفای حریق را به مجلس شورای اسلامی ارائه شده که باید پیش بینی‌های در این زمینه صورت گیرد و تجهیزات و امکانات مورد نیاز ارتقا داده شود.

وی افزود:  با توجه به حجم بالای آتش سوزی در پالایشگاه ماهشهر نباید تلاش‌های که طی این چند روز برای اطفای حریق انجام شده است نادیده گرفته شود و همچنین برای خاموش کردن آتش اقداماتی مثل خنک نگه داشتن منابع اطراف آتش جهت عدم سرایت آن به اطراف و گرمی خود منبع آتش، تخلیه منابع  اطراف و خود منبع در  حال سوخت بوده است که بسیار قابل توجه است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تأکید براینکه یکی از نقاط ضعف حادثه ماهشهر مدیریت و فرماندهی اطفای حریق در استان بود که از شب نخست تصمیم گرفته شد مسئول HFC مناطق نفت‌خیز عهده‌دار این مسئولیت شود، گفت: برای کنترل و اطفای هر چه سریعتر حریق در پالایشگاه ماهشهر از تمامی آتش نشان‌ها برای خاموش کردن آتش استفاده کردیم و مدیریت و فرماندهی اطفای حریق از جمله ماموریت‌هایی بود که به وسیله سازمان مدیریت بحران کشور و با حضور وزیر نفت، مدیر عامل پتروشیمی انجام شد و پیگیری‌های ساعت به ساعت رئیس جمهور خود از مسائلی بود که باید به آن توجه می‌شد.

نجار با بیان اینکه ریزگردهایی که در غرب کشور است منشأ خارجی دارد، افزود: 80 درصد ریزگردها از عراق، سوریه و عربستان وارد کشور می‌شوند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تأکید بر اینکه دولت سال گذشته 340 میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها اختصاص داده است، بیان داشت: برای تثبیت شن‌های روان و کاشت درختچه‌ها در مناطق بیابانی به اعتباراتی بیش از این مقدار نیاز است.

وی با تأکید بر اینکه 21 استان کشور درگیر پدیده ریزگردها هستند، گفت: مقابله با ریزگردها در مقطع زمانی کوتاهی تأثیرگذار نیست و باید فرد بازه زمانی طولانی نسبت به حل این مشکل اقدام کرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: به نظر بنده پدیده ریزگردها یک ابربحران است چرا که امکان آب‌پاشی در استان‌هایی که دارای ریزگرد هستند وجود ندارد و مقابله با این پدیده خیلی آسان نیست.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار